דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ייצור מקומי

ייצור מקומי / אחרי התנגדות האוצר להעדפת רכש מקומי, הממשלה תדון ביוזמה חדשה. התעשיינים: ״אין בזה כלום״

על פי הצעה שגובשה על ידי משרדי הכלכלה, ראש הממשלה והאוצר ״חוק העדפת תוצרת הארץ״ יורחב לרשויות המקומיות וייעשה קמפיין לעידוד כחול לבן | התעשיינים: ״אין הרחבה למערכת הבריאות, ואין תקציב לקמפיין״

ייצור כחול לבן. הוויכוח על עידוד התוצרת המקומית נמשך (צילום: יונתן סינדל  פלאש90)
ייצור כחול לבן. הוויכוח על עידוד התוצרת המקומית נמשך (צילום: יונתן סינדל פלאש90)
יונתן קירשנבאום

הממשלה תדון היום (ראשון) בהצעת מחליטים שמטרתה עידוד הייצור המקומי על ידי הרחבת חובת רכש כחול לבן של גופים ציבוריים. ההצעה אותה קידמו משרד ראש הממשלה ושר הכלכלה עמיר פרץ גובשה לאחר התנגדות עיקשת של האוצר לנושא, שהביאה לריכוך ההצעה המקורית. התעשיינים מבקרים בצורה חריפה את ההצעה שהתקבלה בסופו של דבר: ״אין בה כלום״.

חוק העדפת תוצרת הארץ קובע שבמכרזים ממשלתיים ובמכרזים של גופים ציבוריים – מוצרים ושירותים תוצרת הארץ יקבלו העדפה – כל עוד הפרש המחיר נמוך מ-15% מהמקבילה בחו״ל. ההצעה שתובא היום לממשלה כוללת את הרחבת החוק גם לרשויות מקומיות ולמכרזים מעורבים של ייצור ושירותים.

עמיר פרץ. אחרי חודשים של התנגדות האוצר, משרדי הכלכלה, רה״מ והאוצר הציגו תכנית (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
עמיר פרץ. אחרי חודשים של התנגדות האוצר, משרדי הכלכלה, רה״מ והאוצר הציגו תכנית (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

הצעות לעידוד רכש כחול לבן נידונות כבר כמה חודשים, אך עד כה עיכב משרד האוצר את אישורן.  רק בשבוע שעבר נשלח מכתב למשרד ראש הממשלה מרשות התחרות, בו נטען שתכנית העדפת תוצרת הארץ ברכש הציבורי, תביא להתייקרות המוצרים והשירותים שהמדינה צורכת.

בהצעה הנוכחית נכתב שהמדינה תסדיר את הרכש המקומי במכרזים ממשלתיים מעורבים, שכוללים שילוב של סחורה ושירותים. בנוסף, החובה תחול גם על רשויות מקומיות, אבל באופן מוגבל יותר מאשר החובה שחלה על מכרזים ממשלתיים.

במסגרת ההחלטה להחיל את החובה גם על הרשויות המקומיות, יתאפשר לרשות להשוות את המחיר של יצרן מקומי ויצרן זר. לאחר ההשוואה, היצרן המקומי יוכל להשוות את מחיר הסחורה שלו לזו המיובאת. ולאחר מכן, תחויב הרשות המקומית לרכוש את הסחורה מהיצרן ישראלי.

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: התאחדות התעשיינים). ״שוב הצליחו באוצר לקלקל את מה שטוב לעם״
ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: התאחדות התעשיינים). ״שוב הצליחו באוצר לקלקל את מה שטוב לעם״

התאחדות התעשיינים טוענת שההצעה לא תביא לעלייה ברכש המקומי במכרזים ציבוריים. לדבריהם, ההצעה לאפשר להם להשוות מחירים עם יצרנים זרים ברשויות המקומיות, תוביל לפגיעה בתעשייה המקומית ולא לחיזוקה.

הצעת המשרדים לא מחילה העדפת תוצרת כחול לבן על מערכת הבריאות, כיוון שהממשלה לא רוצה לחייב את המערכת לתוצרת כחול לבן בהתמודדות עם הקורונה. ההחלטה מנומקת כניסיון להקל על משרד הבריאות להיערך לחלוקת החיסונים באופן הקל ביותר, ובמטרה למנוע מהמשרד להימנע מהיערכות משיקולים תקציביים.

בהתאחדות התעשיינים מבקרים את אי ההרחבה גם למערכת הבריאות: ״עידוד רכש מקומי למערכת הבריאות הוא חלק חשוב בעצמאות היצרנית הנדרשת לישראל, כפי שהמחישה הקורונה בצורה הטובה ביותר״.

הממשלה מתחייבת בתמורה לאי הכללת מערכת הבריאות בהצעה, להשיק קמפיין לעידוד רכש כחול לבן בקרב הציבור, ולספק סיוע שיסייע בחיזוק כושר התחרות של היצואנים הישראלים. אלא שעל פי התעשיינים הקמפיין לא מכיל התחייבות תקציבית כלשהי. בנוסף, סעיף שכולל את חיזוק כושר התחרות של היצואנים הישראלים מסתמך למעשה על תקציבים שהוקצו כבר לפני שנתיים.

דובי אמיתי יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים ונשיא התאחדות האיכרים (צילום: ויקימדיה). בירך על השינוי בעמדת האוצר
דובי אמיתי יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים ונשיא התאחדות האיכרים (צילום: ויקימדיה). בירך על השינוי בעמדת האוצר

החלטה נוספת שכלולה בהצעת המשרדים היא הקמת צוות לבחינת 5 פילוטים לתכניות שירחיבו את ביצוע הנחיות רכש כחול לבן ב״מרכזים מורכבים״, הכוללים תשלום של גופים ציבוריים לקבלני משנה לביצוע עבודות בשירות המדינה. בראש הצוות יעמוד החשב הכללי באוצר ויכלול את ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה, המנהל הכללי של משרד התחבורה והממונה על התחרות.

רון תומר, יו״ר התאחדות התעשיינים אומר ש״ההצעה הנוכחית היא עטיפה למתנה ריקה ואינה נושאת איתה שום בשורה. שוב הצליחו באוצר לקלקל את מה שטוב לעם. המשק צריך סיוע היום, ולא עוד צוותים ממשלתיים שיקיימו דיונים עקרים עוד חודשים רבים.

״אני קורא לרה״מ לאמץ את נוסח ההצעה שגובשה יחד עם התאחדות התעשיינים ולהחיל את העדפת תוצרת הארץ על כלל הגופים הציבוריים, כולל קופות החולים ומכרזי אינטגרטור (שילוב) באופן מיידי. ההצעה הזו לא מייקרת את הרכש הציבורי ויוצרת משרות תעסוקה בישראל במקום בטורקיה ובסין״.

יו״ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, דווקא בירך על השינוי בעמדת האוצר שעד היום התנגד לכל הרחבה של העדפת תוצרת מקומית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!