דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קריית שמונה

פוגעים בפריפריה / משרד הביטחון מחליף מאפייה, 150 עובדים בקריית שמונה בסכנת פיטורים

המשרד הפסיק לעבוד עם מאפיית "לחמנו" בקריית שמונה שטוענת שתצטרך לפטר את עובדיה | ממשרד הביטחון טרם נמסרה תגובה

גלעד אהרונסון, מנהל תפעולי בלחמנו, מאפייה המרחבית בקרית שמונה (צילום: ליאון דהן)
גלעד אהרונסון, מנהל תפעולי בלחמנו, מאפייה המרחבית בקרית שמונה (צילום: ליאון דהן)
הדס יום טוב

מאפיית "לחמנו-מאפיה מרחבית" מקרית שמונה, פעילה כ-70 שנה ומספקת לחם לבסיסי צה"ל בכל הארץ. זוהי הכנסתה הכמעט בלעדית. לאחר שמשרד הביטחון החליט לא אפשר לה לגשת למכרז, כמו בשנים עברו, האפייה צפויה לסגור את שעריה ולשלוח 150 עובדים למעגל האבטלה.

"מפעל עם 150 עובדים שעובד קרוב ל-70 שנה בעיר עומד להיסגר, בגלל שמשרד הביטחון החליט באופן שרירותי לא לאפשר לנו לגשת לכל המכרז". אומר ל'דבר' גלעד אהרונסון (50), אב לארבעה מקרית שמונה, מנהל התפעול של "לחמנו- מאפייה מרחבית".

לחמנו, מאפייה המרחבית בקרית שמונה (צילום: ליאון דהן)
לחמנו, מאפייה המרחבית בקרית שמונה (צילום: ליאון דהן)

אהרונסון, שעובד במאפייה כבר 30 שנה, מאז שחרורו מצה"ל, צפוי למצוא את עצמו בלשכת התעסוקה ממש בקרוב. אהרונסון טוען כי בעקבות שיקולים לא ענייניים התוצאה תהיה קשה מאוד, "משרד הביטחון לא היה מוכן לאפשר שנתמודד במכרז כפי שהתמודדנו עד היום, ובעל הבית לא מוכן להמשיך לספוג הפסדים. המשרד חסם לנו את האפשרות לזכות בקרוב לחצי מהמכרז, וכתוצאה מכך בעל הבית נאלץ לסגור את המפעל".

"הייתה פניה לשר הביטחון בני גנץ בעצמו כדי למנוע את זה, הוא לא עשה דבר", הוא מוסיף בכעס. "יש חוסר הבנה של המציאות, 150 משפחות בעיר הולכות לאבד את הפרנסה, ואני לא צריך להסביר בכלל כמה המצב פה קשה היום".

אהרונסון מסביר שנפסלו מלגשת למכרז כי לא יכלו להציע מחיר מספיק זול, לאחר שמאפיית ברמן, היושבת בירושלים, הציעה מחיר נמוך במיוחד. "ברמן מעסיקה הרבה עובדים ממזרח ירושלים שהשכר שלהם נמוך. לכן הם יכולים לעשות ירידה קיצונית במחיר כדי לזכות במכרז, לחסל את התחרות ואז להעלות את המחיר מחדש".

"גם במשרד הביטחון מכירים את הטריק של לתת מחירי 'דמפינג', לגרום למתחרים לא להיות מסוגלים לעמוד באספקות ולחסל את התחרות, והם היו צריכים למנוע את זה. בסיבוב הראשון אולי תהיה להם הוזלת מחירים אבל בסיבוב הבא כבר לא תהיה תחרות". המדינה צריכה לדעת שבמיוחד בתקופה כזו צריך לתת עזרה ולהעדיף את העובדים הישראלים ואת הפריפריה", הוא מוסיף.

אהרונסון טוען שהכדור בידיים של שר הביטחון. "הוא יכול להחליט להעביר, על סמך עדיפות לאומית, חלק מהזכייה לקריית שמונה כדי שיוכלו פה להמשיך להתקיים. זה בידיים שלו. ברמן לקחו שני שלישים מהמכרז ועדיין אפשר להעביר 30% מהמכרז לנו, מפעל בפריפריה, על בסיס העדפה לאומית".​ טרם התקבלה תגובה ממשרד הביטחון.

ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, אמר בתגובה: "המאפייה המרחבית מהווה את אחד מהסמלים התעסוקתיים בקריית שמונה ומפרנסת מאות משפחות מקריית שמונה ויישובי הגליל המזרחי. אלפי קטיושות שנורו בעבר על העיר לא עצרו מעולם את המסועים של הלחם ואת עבודתם הנאמנה של עובדי המאפיה המרחבית, גם תחת אש וללא מיגון והכל כדי לדאוג לחיילים הלוחמים בחזית. מה שאלפי קטיושות לא עשו, אסור שמשרד הביטחון יעשה!".

לא אתן יד לסגירת המאפייה המרחבית! אסור לנו לחזור לתקופת 'לחם עבודה'". הוסיף ראש העירייה. "אסור שהמאפייה תיסגר ומאות משפחות יאבדו את מקור פרנסתן.
מספיק לנו שאלפי משפחות מהעיר והאזור נמצאות בחוסר ודאות בשל התפשטות נגיף הקורונה, כך שאסור להכניס למעגל הזה גם את מאות המשפחות שמתפרנסות מהמאפייה המרחבית ונמצאות כיום בחוסר וודאות כלכלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!