דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נאבקים בקורונה

נאבקים בקורונה / בריטניה נערכת להתחיל במבצע חיסונים נגד הקורונה כבר בשבוע הבא

חיסוני קורונה מתוצרת פייזר ואסטרזניקה נמצאים בשלבים אחרונים לקראת אישור בממלכה המאוחדת | בתי החולים קיבלו הודעה להיערך לקבלת מנות ראשונות החל משבת הבאה

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, במהלך ביקור במרכז לבריאות הציבור בדרום אנגליה (Adrian Dennis/Pool via AP)
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, במהלך ביקור במרכז לבריאות הציבור בדרום אנגליה (Adrian Dennis/Pool via AP)

הממשלה הבריטית מינתה אתמול (שבת) שר לענייני חיסונים, כחלק מההכנות למבצע החיסון של מיליוני אזרחים כנגד נגיף הקורונה, שיתכן ויתחיל בתוך ימים ספורים.

ראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, והמחוקק השמרן נאדים זוואהי, יפקחו על תכנית החיסונים הגדולה ביותר בממלכה המאוחדת מזה עשרות שנים.

המפקח הבריטי על תרופות בודק בימים אלו שני חיסונים – האחד פותח על ידי פייזר וביונטק, והשני על ידי אוניברסיטת אוקספורד ואסטרזניקה – במטרה לבחון את יעילותם ואת בטיחות השימוש בהם. עיתון הגארדיאן דיווח שלבתי החולים בבריטניה נמסר שהם עשויים לקבל את המנות הראשונות של החיסון מתוצרת פייזר החל מתאריך ה-7 בדצמבר, אם הוא יאושר לשימוש.

לפי הודעת הממשלה הבריטית, עובדי רפואה הנמצאים בקו הראשון של הטיפול בנגיף ודיירי בתי אבות יהיו הראשונים לקבל את החיסונים; ולאחריהם תחוסן אוכלוסיית הזקנים, ובראשם בני ה-80 ומעלה.

לחסן כמה שיותר מתוך 67 מיליון אזרחים

אנגליה הזמינה 40 מיליון מנות של החיסון מתוצרת פייזר, כמות מספיקה לחיסון 20 מיליון איש, ו-100 מיליון יחידות של החיסון מתוצרת אסטרזניקה.

בסך הכל התחייבה הממשלה הבריטית על רכישת עד 355 מיליון מנות חיסון, משבעה יצרנים שונים, במטרה לחסן כמה שיותר מבין 67 מיליון אזרחי המדינה.

ההחלטות על אישור החיסונים לשימוש יתקבלו על ידי הסוכנות העצמאית לבקרה על תרופות ומוצרי רפואה.

ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון בוחן מכשיר PCR במהלך ביקור במרכז לבריאות הציבור בדרום אנגליה, 27 לנובמבר 2020 (Adrian Dennis/Pool via AP)
ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון בוחן מכשיר PCR במהלך ביקור במרכז לבריאות הציבור בדרום אנגליה, 27 לנובמבר 2020 (Adrian Dennis/Pool via AP)

פייזר הודיעה שהחיסון מתוצרתה יעיל ב-95% מהמקרים, על פי נתונים ראשוניים מהמחקר שקיימה. חיסון זה מחייב אחסנה בטמפרטורה קרה במיוחד, סביב מינוס שבעים מעלות צלזיוס. את החיסון מתוצרת אסטרזניקה ניתן לאחסן בקירור סטנדרטי, והוא גם זול יותר מזה של המתחרה העיקרית. עם זאת, מספר מדענים העלו ספקות בנוגע לפערים שהתגלו בדיווח תוצאות הניסוי שקיימה החברה.

אסטרזניקה ואוניברסיטת אוקספורד דיווחו השבוע שהחיסון מתוצרתם יעיל ב-60% מהמקרים של מתחסנים שקיבלו שתי מנות חיסון; וב-90% מהמקרים במצב של חיסון במחצית המנה ולאחריה חיסון במנה שלמה. לדברי עורכי הניסוי, המנה החלקית ניתנה בשל טעות בייצור, והם מתכננים ניסוי קליני נוסף במטרה לקבוע את משטר החיסונים היעיל ביותר למוצר שלהם.

להסיר את הסגר בשיאנית מקרי המוות באירופה

הממשלה הבריטית מקווה ששילוב של חיסונים ובדיקות המוניות יאפשר להסיר את ההגבלות על עסקים ועל חיי היום-יום שהוטלו במטרה למתן את התפשטות המגפה. המדינה סבלה מהתפרצות הקורונה הקטלנית ביותר באירופה, עם יותר מ-57,000 מקרי מוות הקשורים בנגיף.

ראש הממשלה הבריטי אמר השבוע שגורמים רשמיים מקווים לחסן "את הרוב המכריע של אנשים שזקוקים ביותר להגנה, עד חג הפסחא" ( בתחילת חודש אפריל), אבל  הזהיר שקודם לכן על המדינה "לנווט דרך חורף קשה של הגבלות".

"אי אפשר להכניס אהבה לסגר". שלט על חנות בגדים במנצ'סטר, אנגליה, 28 לנובמבר 2020 (צילום: Danny Lawson/PA via AP)
"אי אפשר להכניס אהבה לסגר". שלט על חנות בגדים במנצ'סטר, אנגליה, 28 לנובמבר 2020 (צילום: Danny Lawson/PA via AP)

הסגר הארצי בן ארבעה השבועות שהוכרז באנגליה עתיד להסתיים ביום רביעי הקרוב. הוא יוחלף על ידי שיטה בת שלוש דרגות של חומרת הגבלות על פעילות עסקית, נסיעות ומפגשים חברתיים. רוב המדינה יוכנס לשתי המדרגות העליונות.

המשך ההגבלות הצית מחאה, והמשטרה עצרה עשרות משתתפים בהפגנות שנערכו במהלך השבת בלונדון.  ג'ונסון מתמודד גם עם אופוזיציה מצד עשרות מחוקקים  ממפלגה השמרנית שהוא עומד בראשה, שלדבריהם הנזק הכלכלי של הסגר עולה על יתרונותיו מבחינת בריאות הציבור.

חבר הקבינט מייקל גוב, מהמפלגה השמרנית, אמר שההגבלות "עצובות" אך הכרחיות במטרה למנוע את קריסת מערכת הבריאות במהלך החורף. במאמר שפרסם בטיימס של לונדון, גוב כתב כי ישנם בימים אלו 16,000 חולי קורונה בבתי החולים בבריטניה, מספר קרוב למספר השיא של 20,000 בשיא המגפה של חודש אפריל. עליה בתחלואה, משמעה לדבריו שחולי קורונה "יתפסו את מקומם של כל החולים בבתי החולים מלבד מקרי החירום, ובהמשך גם את מקומם של אלו".

"אם, עם כך, נצליח לשמור על רמת התחלואה יציבה, או טוב מכך במגמת ירידה, ולהתמיד בכך בינואר ובפברואר", כתב, "אז אפשר להיות בטוחים שהחיסונים יחסלו באופן סופי את הבעיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!