דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ייצור מקומי

ייצור מקומי / בשורה ליצרנים הישראלים: בוטל המכס על ייבוא אביזרים לייצור אופנה

דני אלחרר, התנועה לעידוד האופנה בישראל: "אם אני רוצה לקנות מחר קולבים אני משלם על הקולב מכס, אבל המתחרה שלי שהוא יבואן מסין לא משלם עליהם"

הפגנת התנועה לעידוד האופנה בישראל במחאה על מדיניות האוצר. 7 ביוני (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
הפגנת התנועה לעידוד האופנה בישראל במחאה על מדיניות האוצר. 7 ביוני (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
הדס יום טוב

הממשלה אישרה את הורדת מכסי המגן על ייבוא אביזרי אופנה מהמזרח, לאחר שלפני שלוש שנים הורדו מכסי ההגנה על ייבוא פרטי אופנה מסין לאפס. דני אלחרר, יצרן אופנה, בירך על המהלך והסביר את המצב שהוביל אליו: "אנחנו המדינה היחידה שלא מגינה על התעשייה שלה מפני התעשייה הסינית".

הורדת מכסי ההגנה לייבוא אביזרים לתעשיית האופנה, שעלותה מסתכמת בכ-13 מיליון שקלים, אושרה בישיבת הממשלה היום (ראשון). מדובר על אביזרים הדרושים לייצור אופנה כגון אבזמים, כפתורים, קישוטים ועוד. ההחלטה נועדה לאזן מצב שנוצר מאז הורדת מכסי ההגנה על ייבוא האופנה מהמזרח, בו היצרנים המקומיים צריכים לשלם מכס הגנה בעד אביזרים, בעוד היבואנים הגדולים פטורים מתשלום כלשהו בעבור ייבוא של פרטי האופנה עצמם. לדוגמא, שיעור המכס על מוצרי מתכת כגון אבזמים לייצור חגורות עומד כיום על 12%, בעוד ייבוא של חגורה  פטור ממכס.

ענף האופנה הישראלי, המונה כ-500 יצרנים, בעלי חנויות אופנה ומעצבים, ומהווה מקור פרנסה לעשרות אלפים נוספים, מתמודד כבר כעשור עם כניסת ענקיות האינטרנט ומיסוי שלא מאפשר תחרות הוגנת בין היצרנים הישראליים ליצרנים ממדינות המזרח. היצרנים טוענים לאפליה הולכת וגוברת בחסות המדינה. נוסף על כך, משבר הקורונה, אשר פגע בעיקר בעצמאים ובבעלי העסקים הקטנים, טרף מחדש את הקלפים והביא את ענף האופנה לסף קריסה.

"אנחנו משלמים מכס על קולבים, כפתורי פלסטיק, חגורות, פאצ'ים ועוד מוצרים שאנחנו מביאים מהמזרח לטובת הייצור פה. כשהחלקים האלה באים כחלק מהמוצר זה פטור, אבל כשהם באים בנפרד יש עליהם חובת מכס.

דני אלחרר (צילום: אלבום פרטי)
דני אלחרר (צילום: אלבום פרטי)

"ההחלטה הזו הורידה את המכס על כ-80% מהאביזרים, לא על כולם. עדיין כל אבזור הפלסטיק, קרטונים ועוד מוצרים שגם מיוצרים כאן לא קיבלו פטור. אבל כשהמתחרים שלי מביאים הכל מסין הם לא משלמים על החלקים האלה מיסים" מסביר ל'דבר' דני אלחרר, יצרן אופנה ובעל מותג "דניאל תוצרת ישראל", וחבר בתנועה לעידוד האופנה בישראל.

"אנחנו רצים המון זמן אחרי המדינה", הוא מספר. "בינואר 2018 מדינת ישראל החליטה בצעד חד צדדי להוריד את המכס מסין על אופנה לאפס. זה דבר שאין לו אח ורע בכל הגלובוס. אנחנו המדינה היחידה שלא מגינה על התעשייה שלה מפני התעשייה הסינית".

עד לשנת 2013 תשלום מכסי ההגנה על ייבוא מסחרי וסיטונאי ממדינות המזרח עמד על 12%. בשנת 2013 הורד התשלום ל-6% ובשנת 2018, עקב לחץ היבואנים והגידול בנפח הרכישות באתרי האינטרנט, ירד מכס ההגנה על פרטי אופנה ל-0%, אולם תשלום מכסי ההגנה על פרטים נלווים, "אקססוריז", נשאר.

"את רוע הגזירה של הורדת המכס על ייבוא האופנה אי אפשר היה לשנות, ניסינו ולא הצלחנו. פנינו אז לממשלה ואמרנו להם, הורדתם את המכסים על ייבוא בגדים מסין, אבל לא הורדתם על האביזרים, שאנחנו צריכים כדי לייצר את האופנה כאן. אם אני רוצה לקנות מחר קולבים אני משלם על הקולב מכס, אבל המתחרה שלי שהוא יבואן מסין, בנגלדש, טורקיה או כל מדינה אחרת לא משלם עליהם".

החיסכון הגדול הוא לא בכסף אלא בזמן

אלחרר מסביר שהמוצרים שהורידו עליהם את המכס לא כוללים מוצרים שקיימים בתעשייה הישראלית. "המוצרים שהורידו עליהם אלה מוצרים שפשוט שכחו אותם. אין פה יצרני חגורות, יצרני כפתורי פלסטיק גם כבר אין. בממשלה ישבו על כל הרשימה שהבאנו להם ומוצרים שיש להם תעשייה בישראל לא נכללו". הוא מוסיף שהחיסכון הגדול הוא לא בכסף. "מבחינת עלות זה זניח, זה כן מאוד חוסך בזמן. כשאנחנו מביאים משלוח של אביזרים, לדוגמא מסין, בגלל שחלק מהמוצרים פטורים ממכס ועל חלק יש, המשלוח מתעכב מאוד במכס לבדיקה. הבדיקה יכולה לקחת גם שלושה ארבעה שבועות. זה הרבה יותר דרמטי מהתשלום".

"כשאתה מביא כפתורים, יפתחו לך את הארגז של הכפתורים כדי לבדוק איזה כפתורים הם מפלסטיק ולכן חייבים במכס או שהם מצדף או מחומר אחר שהוא פטור. ברגע שאתה יצרן מקומי, מגיעים אליך לקוחות שמוכנים לשלם כמה שקלים יותר כדי לייצר בארץ בפחות זמן, עכשיו בקורונה למשל אנחנו מייצרים להמון מותגים. אם המשלוח מתעכב לי במכס בגלל בדיקות אני צריך לבקש עיכובים מהלקוחות, זה לא משאיר לרשתות סיבה לייצר אצלי".

נשיא להב, עו"ד רועי כהן הגיב על החלטת הממשלה: "כמו שטענתי תמיד, בכסף קטן אפשר לעשות שינוי גדול. ענף האופנה הישראלי מתמודד כבר שנים עם התחרות הבלתי הוגנת מול היצרנים ממדינות המזרח ונגיף הקורונה החריף את המשבר הקיים בענף והיה נוקאאוט לאותם בעלי עסקים מענף האופנה. אני שמח שסוף כול סוף נפל האסימון לממשלת ישראל שכדי להילחם במיליון מובטלים צריך לצאת מהקיבעון המחשבתי, לעודד ייצור כחול לבן, לעודד תחרות הוגנת שוויונית, לשחרר חסמים שפוגעים בעסקים, ובכך להוריד את יוקר הייצור והמחיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!