דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלילים

החברה הערבית בישראל / אירועי הירי בצפון: מאבקי שליטה על שוק ההלוואות

רצף אירועי ירי על סניפי בנק בישובים וכפרים ערביים בצפון הארץ, החל בבוקר יום חמישי | לאחר מרדף משטרתי, אחד מהחשודים נורה ומת מפצעיו | מנהל מרכז 'מוסאווא' ג'עאפר פרח: "הבנקים החזירו צ'קים ולא נתנו אשראי למשפחות, שבתגובה הפעילו משפחות פשע"

אירוע ירי על בנק בכפר מע'אר (צילום: משטרת ישראל)
אירוע ירי על בנק בכפר מע'אר (צילום: משטרת ישראל)
יהל פרג'
יונתן קירשנבאום

בימים האחרונים התרחשו מספר מקרי ירי על סניפי בנקים באזור הצפון, וגורמים בחברה הערבית מצביעים על קשר בין התקריות למאבקי שליטה על שוק ההלוואות. זאת, על רקע משבר הקורונה מעצים מתחים כלכליים בחברה הערבית, והנגישות הנמוכה לאשראי מחזקת גופי פשע שמוכנים להלוות איפה שהבנקים לא נמצאים.

בלילה שבין רביעי לחמישי בוצע ירי לעבר מספר סניפי בנק בראמה, נחף, דיר חנא ועראבה. לא היו נפגעים בגוף אך דלתות סניפי הבנקים ניזוקו. הפעם החליטה המשטרה לפעול בנחישות, היחידה המרכזית נכנסה לפעולה והתוצאות לא אחרו לבוא.

כבר בבוקר למחרת ביצעה המשטרה מעצרים של 7 חשודים מראמה, דיר חנא ועראבה. למרות המעצר, דיווחה המשטרה בשבת בערב, שכוחות של היחידה המרכזית שהיו בפעילות סמויה בישוב מע'אר, זיהו שני חשודים חמושים שביצעו ירי אל עבר סניף בנק ביישוב. לפי הודעת המשטרה החמושים ירו לעבר השוטרים שהשיבו באש, פגעו בשני החשודים ובצעירה בשנות ה-20. אחד מהחשודים ממע'אר, מת מפצעיו בבית החולים. החשוד השני שנפצע קל, הצליח להימלט מהמקום, אך נתפס מאוחר יותר.

אירוע ירי בכפר מע'אר (צילום: משטרת ישראל)
אירוע ירי בכפר מע'אר (צילום: משטרת ישראל)

במקביל, באותן השעות בשבת בערב, עצר צוות בילוש של היחידה המרכזית 3 חשודים תושבי בענה בשנות העשרים לחייהם, בחשד בביצוע הירי בישוב. אתמול בבוקר (ראשון) עצרה המשטרה תושב ג'דידה-מכר בן 25 בחשד שירה לעבר סניפי בנק מרכנתיל ובנק לאומי בכפר.

"החזירו צ'קים ולא נתנו אשראי למשפחות"

"יש טענה שמדובר בכנופיה שביקשה לזכות במכרז אבטחת הבנקים, אבל מדובר בסניפים של שני בנקים שונים, ככה שלא נשמע הגיוני שלקחו את אותה חברת אבטחה", אומר ג'עאפר פרח, מנהל מרכז 'מוסאווא' ופעיל פוליטי. "הסבר נוסף הוא ששני הבנקים האלו, מרכנתיל ולאומי, החזירו צ'קים ולא נתנו אשראי למשפחות, שבתגובה הפעילו משפחות פשע. ויש גם גרסה שטוענת שהם מנסים לסגור סניפים של הבנקים, כדי לחזק את עצמם".

אירוע ירי בכפר מע'אר (צילום: משטרת ישראל)
אירוע ירי בכפר מע'אר (צילום: משטרת ישראל)

"המאפיות שמלוות בשוק האפור התחזקו בחצי השנה האחרונה", מבהיר פרח חלק מהסיבות להתרחבות האלימות בחברה הערבית בישראל בשנה האחרונה. "יותר ויותר אנשים שלא יכולים לקבל הלוואות בבנקים, פונים לשוק האפור והוא הולך ומתרחב".

הדיווחים שאנחנו מקבלים הם ששני הבנקים האלה הגבילו את מנהלי הכספים שלהם בהרשאות למתן הלוואות למגזר הערבי, וסגרו מחלקות במשולש הדרומי – טייבה, כפר קאסם וכו', והעבירו אותן לכוכב יאיר. עכשיו הם עושים תהליך דומה, של סגירת המחלקות העסקיות באום אל פחם ובבאקה אל ע'רביה. תוסיף לזה את הערבויות האדירות שהבנקים קיבלו מהמדינה, ויש תחושה שהבנקים לא נותנים תמיכה כלכלית בזמן הקורונה".

"המדרון החלקלק שמוביל לתוצאות הטרגיות"

את הקשר בין הפשיעה הגוברת בחברה הערבית והתגברות ההלוואות בשוק האפור, עשו גם חברות וחברי הרשימה המשותפת, כפי שהשתקף בדיוני הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית, בראשות ח"כ מנסור עבאס (רע"מ, הרשימה המשותפת). בדיון שהתקיים ב-27 באוקטובר הצביע ח"כ עבאס אפילו לאמץ מודל 'בנק העניים ההודי', צורה כלכלית שמפתחיה זכו בגינה בפרס נובל לשלום, אשר מאפשרת הלוואות בריבית נמוכה במימון המדינה.

חבר הכנסת מנסור עבאס, הרשימה המשותפת (צילום מתוך אתר הכנסת)
חבר הכנסת מנסור עבאס, הרשימה המשותפת (צילום מתוך אתר הכנסת)

כל זה, כדי לאפשר לאזרחי ישראל הערבים לעמוד בתשלומים ובהוצאות שונות בלי להזדקק לשוק האפור. "מודל הבנק ההודי הוא תחליף לאזרחים ופשוטי העם שלא מוצאים מענה בבנקים המסחריים ופונים לשוק האפור, שבמידה והם לווים משם כספים ולא מחזירים הם ממקמים את עצמם בטווח הסיכון מול ארגוני הפשיעה הללו, ומשם מתחיל בעצם המדרון החלקלק שמוביל לתוצאות הטרגיות לרוב", אמר עבאס בדיון.

לצד הטיפול הכלכלי הנדרש, יש מי שמצביע על הטיפול המשטרתי הלוקה בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. התגובה המהירה לאירועי הירי על סניפי הבנקים, מעצימה דווקא את התחושות הקשות כלפי המשטרה.

ח"כ ג׳אבר עסאקלה, כתב אמש (ראשון) בחשבון הטוויטר שלו: ״אתמול והיום עמלה המשטרה במרץ רב ותפסה את הפושעים המעורבים בירי על בנקים בכמה מיישובי הצפון. הם עשו זאת בלי לגייס עוד ערבים למשטרה ומבלי לפתוח עוד תחנות משטרה ביישובים הערביים, כך זה כשמדובר בבנקים ולא באזרחים ערבים. האיש שרצח את גרושתו וופאא עבאהרה מאותו אזור עדיין מסתובב חופשי״.

במשטרת ישראל מבקשים  דווקא להדגיש את המאמצים שעושה המשטרה במאבק בפשיעה בחברה הערבית: "משטרת ישראל נלחמת מלחמת חורמה באלימות במגזר הערבי בדגש על שימוש בלתי חוקי בנשק. שוטרי משטרת ישראל נדרשים לעיתים להתמודד עם מצבים מורכבים ומסוכנים בהתמודדות עם עבריינים חמושים. אירוע זה מצטרף לשורת מעצרים שבוצעו לאחרונה של עבריינים חמושים בנשקים חלקם אוטומטיים במחוז צפון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!