דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חובות

כלכלת הקורונה / רווחי החברות לגביית חובות מזנקים עם פתיחת בתי המשפט בארה"ב

חברת גביית החובות 'אנקור' עתידה לרשום רווח של יותר מ-200 מיליון דולר ב-2020 | 25% ממשקי הבית האמריקאים השתמשו במענקי הקורונה שקיבלו מהממשל לתשלום חובות

(צילום: AP Photo/Mark Humphrey)
(צילום: AP Photo/Mark Humphrey)
יונתן קירשנבאום

בתי המשפט המחוזיים בארצות הברית חזרו לאחרונה לפעילות, ואיתם חזרו לפעול החברות לגביית חובות שרושמות זינוק ברווחים. משקי הבית החייבים שנהנו עד כה מדחיית תשלומים בפועל מתחילים להראות את סימני המצוקה של היציאה מהמשבר.

דוגמה לחברת גביית חובות שנהנית עכשיו מעליה משמעותית ברווחים היא חברת אנקור. מגובר באחת מהחברות הגדולות בתחום, ואפשר לומר שהמצב שלה מעולם לא היה טוב יותר. בשנת 2020 אנקור הרוויחה מעל ל-200 מיליון דולר, ומתכננת לשלם לבעלי המניות שלה דיבידנד גבוה ב-40% לעומת זה ששולם ב-2019.

רק בחודש אוגוסט, הגישה חברת אנקור כ-3,000 תביעות חדשות לדרישת תשלומים, אבל הדיונים בהם חיכו על לפתיחת בתי המשפט, שהיו עוד סגורים בגלל משבר הקורונה.

לא מדובר במזל או מקריות, חברות גביית החובות בנויות כך שהן מרוויחות בכל תרחיש. עד כה, גם כשבתי המשפט היו סגורים, חברות הגביה היו נהנות מרכזיות מהתמיכה שהציעה הממשלה האמריקאית למשקי בית. הכסף שהוזרם איפשר לרבים לעמוד בתשלומים לחברות כמו אנקור. על פי מחקר שערך משרד העבודה האמריקאי, לפחות 25% ממשקי הבית בארה"ב השתמשו בכספי הסיוע שקיבלו מהממשלה כדי להחזיר חובות שהצטברו אצלם, גם לפני תקופת הקורונה.

גם בתסריט המתפתח עכשיו כשהקונגרס מתעכב באישור של חבילת סיוע נוספת, וכשרמות האבטלה עדיין גבוהות, חברות גביית החובות צפויות להרוויח יפה. במקרה כזה, מספר משקי הבית שלא יכולים לעמוד בתשלומי החובות יגדל, ואיתם מספר תיקי החובות שיקבלו חברות הגביה.

המודל העסקי של חברות מסוגה של אנקור, מבטיח להן רווחיות על אף משבר הקורונה. השיטה עובדת כך שחברות הגביה רוכשות חובות ממלווים שאיבדו תקווה לגבות את התשלומים מלוויהם. לאחר מכן ,אותן החברות רשאיות לפעול בכל הדרכים החוקיות כדי לגבות את התשלומים, פעמים רבות על ידי הטרדה טלפונית, ושיטות שגובלות באיומים.

השיטה בנויה כך שחברות הגביה יודעות מראש שלא את כל החובות שהן רוכשת הן יצליחו "לממש". חברת אנקור, למשל, רכשה בשנה שעברה חובות בשווי ממוצע של 3,142 דולר. על כל תיק חוב כזה היא שילמה כ-271 דולר בלבד. כך, מספיק שהחברה תצליח לגבות אחוזים בודדים מהחובות כדי להגיע לרווחיות.

אחת הדרכים שבה חברות כמו אנקור גובות את התשלומים היא באמצעות תביעה נגד החייבים. במקרה שבו בית המשפט פוסק לטובתם, גובי החובות יכולים לזכות בסכומים חודשיים המגיעים ל-25% מהשכר של החייב, עד לפרעון המלא של החוב.

מאז שנות ה-2000 חל זינוק במספר התביעות שמגישות חברות לגביית חובות. ניתוח של חברת פרופבליקה האמריקאית העלה שכ-4 מיליון עובדים אמריקאים נאלצים להפריש מדי חודש חלק מהכנסותיהם לטובת תשלומים לחברות מהסוג הזה. הנפגעים העיקריים הם משקי בית בשכונות בעלות רוב של קבוצות מיעוטים, ובעיקר שחורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!