דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / במקום משרד החינוך: סקר חדש ימפה את מצב אי-הביטחון התזונתי בקרב ילדים

בעקבות הפסקת מפעל ההזנה בבתי הספר, ייערך שאלון למשפחות ביוזמת האוניברסיטה העברית, הנהגת הורים הארצית ומשרד הבריאות | סיגל שפיץ טולדנו מהנהגת ההורים: "משרד החינוך חוסך כסף על חשבון ילדים רעבים"

"הקורונה הביאה המון ילדים רעבים חדשים, גם בישובים חזקים" (צילום: Shutterstock)
"הקורונה הביאה המון ילדים רעבים חדשים, גם בישובים חזקים" (צילום: Shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

סקר חדש, בניסיון למפות את מצב אי-הביטחון התזונתי בקרב ילדים, ייערך ביוזמת האוניברסיטה העברית, הנהגת הורים הארצית ומשרד הבריאות. בעקבות הפסקת מפעל ההזנה בבתי הספר, שבאחיות משרד החינוך, חוסר בנתונים לגבי אי-ביטחון תזונתי והחשש שבמהלך תקופת הקורונה משפחות רבות נאלצו לצמצם בארוחות, יצא השאלון שמופץ בימים אלה בעברית וערבית להורים. 

"משרד החינוך משגר מייל לכל המנהלות של בתי הספר, הוא יכול לעשות את זה בשניות. מה הבעיה להביא את זה לרשויות? אפילו להגיד להם לבוא לקחת. זה לא הגיוני בכלל שננסה לאסוף ככה נתונים", אומרת סיגל שפיץ טולדנו, ראש צוות המוגנות בהנהגת הורים ארצית.

"הקשר בין הרווחה למשרד החינוך רעוע, לא מקצועי, לא רציני"

"משרד החינוך התנער מכל אחריות וכחלק מזה הצטרפנו לאוניברסיטה העברית לעשות מחקר שגם מראה שינויים לרעה בקורונה. אחת הבעיות בסיפור הזה הן המשפחות שזקוקות לזה בדיוק, אלא שאין להן מחשב ולא יוכלו למלא את הסקר. גם במגזר הערבי להרבה אין מחשב".  

לדברי שפיץ טולדנו: "משרד החינוך יודע לחלק ברמת בית ספר, וכשיצאו לסגר לא ידעו איך לחלק את האוכל. יש כסף אבל מחלקות הרווחה לא ידעו. התקציב משוריין והארוחות לא חולקו".

סיגל טולדנו שפיץ, ראש צוות המוגנות בהנהגת הורים ארצית: "משרד החינוך חוסך כסף על חשבון ילדים רעבים" (צילום: אלבום פרטי)
סיגל טולדנו שפיץ, ראש צוות המוגנות בהנהגת הורים ארצית: "משרד החינוך חוסך כסף על חשבון ילדים רעבים" (צילום: אלבום פרטי)

לטענתה: "יש 600 מיליון שקלים משוריינים לדבר הזה, מה זה משרד החינוך חוסך כסף למדינה על חשבון ילדים רעבים? לא כל הילדים האלה מוכרים ברווחה. לפעמים יש ילדים שמקבלים ארוחה אבל הרווחה לא יודעת. אנחנו מבינים היום שהקשר בין הרווחה למשרד החינוך רעוע, לא מקצועי, לא רציני".  

"הנתונים היו אמורים להיאסף כבר מזמן"

לשפיץ טולדנו ביקורת קשה על התנהלות משרד החינוך בכל הנוגע להתנהלות מפעל ההזנה במהלך משבר הקורונה ועם איסוף הנתונים. לדבריה, "נציג משרד החינוך אמר באחת הוועדות אף אחד מהרווחה לא פנה אלי. הנתונים היו אמורים להיאסף כבר מזמן. אף אחד לא מבין מי מנהל את הפרויקט הזה, רווחה, חינוך, בריאות, אורלי לוי, פיקוד העורף. יש מנהל אחד זה משרד החינוך אם תתקבל החלטה אחרת שמשרד אחר מנהל את הפרויקט כל הצעות לתכלל את הפרויקט לא שווה כלום אם המשרד לא מתכלל את הנתונים". 

"הקורונה הביאה המון ילדים רעבים חדשים. גם בישובים חזקים ושמשרד החינוך לא יודע עליהם" אומרת שפיץ טולדנו. "בישיבה האחרונה בכנסת הוא (האחראי על מפעל ההזנה) אמר שמשרד החינוך יודע לתת מענה רק כשיש בתי ספר. אפס יצירתיות, אפס גמישות". 

מקרר ריק (צילום אילוסטרציה: ChameleonsEye / Shutterstock.com)
מקרר ריק (צילום אילוסטרציה: ChameleonsEye / Shutterstock.com)

בפנייתם להורים שימלאו את הסקר, כותבים יוזמי השאלון: "מאז פרוץ המשבר מאות אלפי משפחות בישראל מתמודדות עם מצוקה כלכלית ומחסור. לחלקנו זו חוויה חדשה, מפחידה ומביכה, ולחלקנו זה מעמיק קושי קיים. לא תמיד יודעים למי לפנות ורבים נופלים בין הכיסאות. אפילו למי שלא חסר דבר, שגרת קורונה שינתה הרגלי תזונה, ורבים מאתנו מתאמצים לשמור על תזונה מאוזנת ואורח חיים פעיל ובריא".  

"לפי הערכות רשמיות, רבע מילדי ישראל חיו במשפחות שהתאמצו להבטיח תזונה בריאה והתמודדו עם מחסור, ואחד מכל עשר ילדים הלך לישון רעב לפני משבר הקורונה! מאז הקורונה המספרים גדלו אבל קשה להשיג נתונים בדוקים, ובלי נתונים קשה לספק פתרונות. אתם יכולים לעזור! השתתפות בסקר קצר ואנונימי לא ייקח לכם יותר ממספר דקות, ויתרום לנו מאד להבנת המצב, גם של מי שלא נפגע וגם מי שמתמודד".

תגובת משרד החינוך: "כדי להבטיח מעטפת לימודית, רגשית וטיפולית לילדים ונוער בסיכון הם הוחרגו בתקנות, ועל כן החל מפתיחת שנת הלימודים ועד היום הם לומדים באופן פיזי במוסדות החינוך. במסגרת לימודיהם הם מקבלים ארוחה חמה. לצד זה, ילדי הגנים ששבו לגנים ותלמידי כיתות א-ד מקבלים אף הם הזנה במסגרת הצהרונים. אליהם צפויים הצטרפו גם תלמידי כיתות ה-ו".

לשאלון בעברית לחצו כאן

לשאלון בערבית לחצו כאן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!