דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעסוקה

פריפריה / עובדי מאפיית 'לחמנו מרחבית' מקריית שמונה הפגינו מול ביתו של שר הביטחון

עובדי המאפייה, שהפסידה במכרז של משרד הביטחון לאחר 10 שנות אספקת הלחם לבסיסי צה"ל באזור, הפגינו מול ביתו של השר גנץ בראש העין | דורשים להכיר בחשיבות מקום העבודה בעיר הצפונית, "גם אם ההצעה יקרה ב-20 אגורות"

לחמנו מרחבית, מאפייה בקריית שמונה (צילום: ליאון דהן)
לחמנו מרחבית, מאפייה בקריית שמונה (צילום: ליאון דהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מאפיית 'לחמנו' מרחבית בקריית שמונה הפגינו הבוקר (שלישי) מול ביתו של שר הביטחון בני גנץ במחאה על כך שהמאפייה הפסידה במכרז של משרד הביטחון. כ-150 עובדי המאפייה עומדים בפני סכנת פיטורים, שכן אספקת לחם אחיד למשרד הביטחון היוותה נתח מרכזי מפעילותה. בהנהלת המפעל קראו למשרד הביטחון להעניק לה 30% מהמכרז על מנת להציל את המפעל הנמצא באזור עדיפות לאומית.

"לא מכבודו של שר הביטחון לדבר איתנו. מתעלמים מאיתנו. נזכרים בנו רק כשיש קטיושות בקריית שמונה ואז באים ללטף אותנו", אומר ל'דבר' יו"ר ועד העובדים במאפייה, איציק דהן. "כשזה מגיע לפרנסה, אף אחד לא מתייחס אלינו". לדבריו, המאפייה היא היום המפעל הוותיק ביותר בעיר, ורבים מהעובדים בה, בגילאי 50-60 ומועסקים בה מזה 40 שנה. הצבא לדבריו, החזיק כמחצית מפעילות המפעל, ובלעדיו המאפייה תיסגר. "היה מכרז, בסדר. אבל אם ההצעה שלנו הייתה יקרה יותר ב-20 אגורות, בשביל זה שווה לזרוק 150 משפחות בקריית שמונה לאבטלה? לביטוח הלאומי? לרעב? זה יהיה למדינה יותר זול? ובשביל מה? כדי לתת למאפייה גדולה שתהפוך למונופול מתח רווחים של עוד כמה אגורות? אנחנו חיים בקו העימות, על קריית שמונה צריך להסתכל אחרת, לראות גם את האנשים. העיר הופכת עיר רפאים".

עובדי מאפיית 'לחמנו מרחבית' מפגינים מול ביתו של שר הביטחון, בני גנץ (צילום: ועד עובדי 'לחמנו מרחבית')
עובדי מאפיית 'לחמנו מרחבית' מפגינים מול ביתו של שר הביטחון, בני גנץ (צילום: ועד עובדי 'לחמנו מרחבית')

המאפייה שימשה מזה כעשור כספק הכמעט יחיד של לחם לצה"ל באזור, אולם לאחרונה, משום שבחרה שלא לממש את האופציה להאריך את המכרז בשנה נוספת בשל עליה בתשומות הייצור, יצא משרד הביטחון במכרז חדש שבו נבחרה מאפיית 'ברמן' כספק המרכזי. לטענת משרד הביטחון ניתנה במכרז עדיפות של 15% למפעלים באזורי עדיפות לאומית, אולם מאפיית מרחבית הציגה הצעה שהייתה גבוהה בלמעלה מ-15% מהמתחרות.

"סיפור המאפיה הוא עוד סיפור של פריפריה שמתמודדת עם בעיות תעסוקה ושגוררת אחריה מאות משפחות", אמר יונה פרטוק, יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות. "זה נכון שהיה מכרז וחברה אחרת זכתה ולכאורה אין כל בעיה, אולם צריך לקחת בחשבון שבמרכז הארץ קיימות אלטרנטיבות לתעסוקה אחרת ואו דומה כך שהנזק לעובדים מזערי. לצערי בשנים האחרונות נסגרו בקרית שמונה כ-10 מקומות עבודה גדולים וקטנים כגון מפעלי 'גיבור', 'סלילים' ו'סלטקס' בטקסטיל, שהעסיקו יותר מ-700 עובדים וכן מפעלים קטנים יותר שהעסיקו כמה עשרות עובדים בענף המתכת ורשתות שיווק. עם כל ההתקדמות בפיתוח ההיי-טק והפוד-טק עדיין רוב תושבי קרית שמונה מועסקים בלואו-טק ועדין נאלצים להיאבק על 'לחם עבודה'".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מנהל הרכש במשרד השלים לאחרונה מכרז ארצי לאספקת מוצרי מאפה לחיילי צה"ל בשלושה אזורים (דרום, מרכז וצפון). טרם היציאה למכרז, המתחייב בחוק, התקיימו מספר שיחות הסברה כולל הבהרות לשאלות ספקים כמו גם מתן תשובות מטעם נציגי מנהל הרכש למנהל המאפייה וראש העירייה. כמו כן, במכרז ניתנה עדיפות של 15% למפעלים מאזורי עדיפות לאומית כדוגמת המפעל המדובר. לצערנו הרב, וחרף הניסיונות שנעשו לפי חוק, בכדי לסייע למאפיה, ההצעה שנמסרה על ידה לאזור הצפון והמרכז, הייתה גבוהה בלמעלה מ-15% מהצעות מתחרות. משרד הביטחון כגוף ממשלתי, מחויב בקיום הליכי מכרז כדין".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!