דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף ללא גבולות

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | יפן מתמודדת עם עלייה בקשיים הנפשיים של אזרחיה

הולנד היא המדינה האירופית האחרונה להטיל חובת עטיית מסיכות במבני ציבור | טורקיה הנהיגה עוצר לילי וסגרים בסופי שבוע

אנשים עוטים מסיכות בעיר יוקוהמה הסמוכה לטוקיה, יפן. 1 בדצמבר 2020 (צילום: AP Photo/Koji Sasahara)
אנשים עוטים מסיכות בעיר יוקוהמה הסמוכה לטוקיה, יפן. 1 בדצמבר 2020 (צילום: AP Photo/Koji Sasahara)
אוריאל לוי

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם. כ-64 מיליון בני אדם אובחנו עד כה כנשאי הנגיף, מתוכם יותר מ-18 מיליון חולים פעילים – מספר שיא מאז פרוץ המגפה לפני כשנה. אירופה ממשיכה להיות מוקד ההתפשטות הגדול ביותר בעולם עם יותר ממחצית מהחולים הפעילים ואילו קרוב לשליש מהחולים הפעילים חיים בארה"ב.

מניין המתים ממגפת הקורונה הוא 1,475,120 בני אדם, מחציתם בארבע מדינות בלבד: ארה"ב, ברזיל, הודו ומקסיקו. נתונים אלה דווחו על-ידי 218 רשויות בריאות של מדינות וטריטוריות ברחבי העולם ופורסמו באתר World meters.

טורקיה

הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הודיע אמש (שני) כי עוצר לילי יוטל על אזרחי טורקיה במהלך השבוע וסגר כולל בסופי השבוע, זאת על מנת לבלום את התפשטות המגפה. הודעתו הגיעה לאחר שנרשמו שיאים חדשים במספרי הנדבקים והקרבנות ממגפת הקורונה בטורקיה.

ארדואן הודיע שהאזרחים לא יורשו לצאת מהבתים בין 21:00 ל-05:00 בימים שני עד חמישי. בסופי השבוע לא יורשו לצאת מבתיהם כלל מלבד במקרים מיוחדים הכוללים עובדים חיוניים או הצטיידות במזון ותרופות. הסגר יחל ביום שישי הקרוב ב-21:00 ויסתיים ביום שני ב-05:00. פעילות המרכולים והמשלוחים תוגבל בסופי השבוע. מגזרים מסוימים, בהם ענפי האספקה, הייצור והחקלאות, יוחרגו מההגבלות החדשות שייכנסו היום לתוקף.

במשך ארבעה חודשים דיווחה טורקיה רק על נדבקים שפיתחו תסמינים, אך ביום רביעי האחרון החלה לדווח גם על נדבקים אסימפטומטיים. מאז מדווחת המדינה על כ-30 אלף מאובחנים חדשים מדי יום.

באביב, בגל הראשון של המגפה, הטילה טורקיה סגר בסופי השבוע. ארדואן הדגיש אז שברצונו למנוע משבר כלכלי גדול ושיתוק של המשק. בגל השני מספר הנדבקים בטורקיה גבוה בהרבה. בשבועיים האחרונים הוטל עוצר לילי בסופי השבוע, אך ההשפעה שלו לא הייתה משמעותית והתקשורת הטורקית תיעדה מקומות ציבוריים הומי אדם. "אנחנו נוקטים צעדים בזהירות כדי לא להפוך את המשבר הבריאותי למשבר כלכלי וחברתי כולל", אמר ארדואן ודיווח כי מספר מקרי ההדבקה בבתים גדל. ארדואן ביקש מהטורקים להפסיק לארח בבתיהם עד לירידה בתחלואה.

בטורקיה אובחנו עד כה 638,847 נשאי קורונה אולם מספר זה נמוך ממספר נשאי המחלה שכן במשך ארבעה חודשים דיווחה טורקיה רק על נדבקים שפיתחו תסמינים. מספר החולים הפעילים בטורקיה הוא 220,374, ולפחות 13,746 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

אנשים עוטים מסיכה ברחובות אנקרה, בירת טורקיה. ה-27 בנובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
אנשים עוטים מסיכה ברחובות אנקרה, בירת טורקיה. ה-27 בנובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

הולנד

החל ממחר תהיה חובה לעטות מסכות במבנים ציבוריים בהולנד. החובה תחול על כל מי שייכנס לחנויות, תחנות תחבורה ציבורית וכל מבני הציבור. הקנס בגין סירוב לעטיית מסיכה יעמוד על 95 אירו. הולנד היא אחת המדינות האחרונות באירופה המחייבת את אזרחיה לעטות מסכות. מחוקקים רבים וארגון הבריאות הממלכתי בהולנד חזרו וטענו בחודשים האחרונים כי עטיית מסיכות אינה מפחיתה את סיכויי ההדבקה, מה שהשפיע על דעת הקהל ההולנדי שלפי סקרים נוטה להתנגד לחובת עטיית מסכות.

שלוש רשתות המרכולים הגדולות בהולנד הודיעו כי יעדכנו את לקוחותיהם בחובת עטיית המסכה, אולם ישרתו את כל הלקוחות בין אם אלה יבחרו לעטות מסכה ובין אם לא. בהודעה שפרסמו הרשתות נטען כי אינן מעוניינות לשאול לקוחות מדוע אינם עוטים מסיכות שכן יכולות להיות לכך סיבות פרטיות או בריאותיות.

בהולנד אובחנו עד כה 523,478 נשאי קורונה ולפחות 9,376 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

יפן

ממשלת יפן פרסמה נתונים לפיהם במהלך אוקטובר התאבדו יותר בני אדם מסך קרבנות הקורונה מאז פרוץ המגפה. משטרת יפן דווחה על 2,153 בני אדם שהתאבדו באוקטובר, לעומת 2,087 חולי קורונה שמתו בשנה האחרונה.

"לא היה לנו אפילו סגר, וההשפעה של הקורונה מאוד מזערית בהשוואה למדינות אחרות, אך עדיין אנו רואים את העלייה הגדולה הזו במספר ההתאבדויות", אמר פרופ' מיכיקו אודה, מומחה להתאבדויות מאוניברסיטת וואסדה בטוקיו, ל-CNN. "זה מצביע על כך שמדינות אחרות עשויות לראות גידול דומה או אפילו גדול יותר במספר ההתאבדויות בעתיד", הוסיף.

שיעור המתאבדים ביפן הוא בין הגבוהים בעולם לפי ארגון הבריאות העולמי, וממשלת יפן היא הממשלה שעושה את המאמצים הרבים ביותר בעולם למניעת התאבדויות. בשנת 2016 עמד שיעור התמותה מהתאבדויות ביפן על 18.5 לכל 100,000 אנשים, מספר זה שני רק לקוריאה הדרומית וכמעט כפול מהממוצע השנתי העולמי שעומד על 10.6 לכל 100,000.

מומחים מעריכים כי הסיבות לשיעור ההתאבדות הגבוה ביפן ובקוריאה הדרומית הן שעות עבודה ארוכות, לחץ בבית הספר ובעבודה, בידוד חברתי וסטיגמה תרבותית סביב נושאי בריאות הנפש, כמו בדידות או קשיים נפשיים. אולם במשך עשר השנים האחרונות מספר ההתאבדויות פחת ביפן וירד לכ-20,000 בשנה שעברה, על-פי משרד הבריאות מדובר במספר הנמוך ביותר מאז רשויות הבריאות במדינה החלו לנהל רשומות בשנת 1978.

נראה שמגפת הקורונה הפכה את המגמה הזו, והעלייה בהתאבדויות השפיעה במיוחד על נשים. למרות שהן מייצגות חלק קטן יותר מסך ההתאבדויות בהשוואה לגברים, מספר הנשים הנוטלות את חייהן עולה. באוקטובר, מספר מקרי ההתאבדות בקרב נשים ביפן גדל בכמעט 83 אחוזים בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. לשם השוואה, התאבדויות גברים עלו ב-22 אחוזים באותה תקופת זמן. "יש לכך כמה סיבות אפשריות", אמרה ל-CNN מיצ'יקו אואדה, פרופסורית באוניברסיטת וואסדה בטוקיו. "נשים מהוות אחוז גדול יותר של עובדים במשרה חלקית בענפי המלונאות, שירותי המזון והקמעונאות – שם הפיטורים היו נרחבים".

ביפן אובחנו עד כה 146,760 נשאי קורונה, ביניהם 21,196 חולים פעילים. לפחות 4,977 בני אדם מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!