"צריך לעשות הכל כדי לשמור על בתי הספר פתוחים, זה הדבר הסביר והנכון לעשות", כך אמר אחר הצהריים (שלישי) אנדראס שלייכר, מנהל מחלקת החינוך של ה-OECD, שהשתתף בזום בדיון של הוועדה לזכויות הילד בכנסת הדנה במצב התשתיות ללמידה מרחוק והוסיף כי "תלמידים מחוץ לבית הספר ממשיכים להיפגש ומהווים זרז גבוה להדבקות שלהם ושל אחרים".
על-פי משרד החינוך, עד היום נרכשו בישראל מעל ל-132 אלף מחשבים במתווה הגברת התשתיות ביישובים מוחלשים. 85 אלף כבר חולקו ועם זאת, עיכוב בהספקת המחשבים בגלל קשיים בייבוא מהמזרח הרחוק ובעיות ארגוניות במשרד יקשו לעמוד ביעדי שר החינוך שהבטיח את מסירתם של 150 אלף מחשבים עד סוף השנה, והמחשבים לא ימסרו לפני פברואר.
גם אחרי החלוקה, עשרות אלפי תלמידים עדיין יישארו ללא מחשב. "מניסיוני, המחסור בפועל במוסדות החינוך חמור בהרבה ולא נלקח בחשבון", אמר יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יוסף ג'ברין (הרשימה המשותפת). משרד החינוך ממשיך לקבל בקשות ממוסדות חינוך שנתקלים בחוסרים חדשים. "בכפרים ויישובים ערביים רבים המחסור הוא חמור ולא מדווח", אמר ג'ברין. "אנחנו יכולים להיות לקראת סגר שלישי וחזרה לשבועות של למידה מרחוק. הבעיה מאוד משמעותית בעיקר כשזה נוגע לנגב".
שלייכר ציין שעל פי נתוני הארגון, רק חצי מהמורים בבתי הספר המוחלשים בישראל דיווחו כי הם מוכשרים לשימוש בטכנולוגיית למידה מרחוק וישנו מחסור חמור, בהשוואה לממוצע ה-OECD, בהכשרה במיומנויות למידה מרחוק.
"ההפרדה הגדולה נובעת לא ממחסור בטכנולוגיה אלא מחסור בהכשרה במיומנויות בשימוש בטכנולוגיה. היום אנחנו מבינים שבתי הספר הם לא מפיצי המחלה העיקריים וזו הסיבה להמשך פתיחתם באירופה, למרות העלייה בתחלואה", אמר שלייכר וקרא לפתיחת בתי הספר גם ביישובים הערביים בהם התחלואה גבוהה ולהסתפק בסגירה נקודתית במקרה הצורך. "הסכנה באובדן למידה, בהרחבת הפערים והפגיעה בתלמידים מוחלשים היא הבעיה הכי רצינית שיש לנו היום".
שלייכר הזהיר שהמשבר הגדול עוד עתיד לבוא בתום המשבר הבריאותי עם המשבר הכלכלי שיבוא אחריו. "המדינות צריכות להתכונן לכך שמשבר כלכלי יהווה זרז להרחבת פערים".