דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נאבקים בקורונה / בדיקות בבתי הספר, כסף ומזון לחולים: מבט מקרוב על התכנית למאבק בקורונה ביישובי הדרוזים בגולן

בפיקוד העורף ובמועצות המקומיות החלו השבוע בתכנית חלופית לסגר | המטרה: להגיע למקסימום בדיקות, לבודד את החולים, ולהפוך את היישובים מאדומים לירוקים | ראש המועצה, עבאס אבו עוואד, אופטימי: "נעשה את כל מה שנוכל כדי לעזור"

ראש המועצה המקומית בוקעתא בביקור בביתה של חולת קורונה בכפר עם חבילת מזון (צילום: דפנה איזברוך)
ראש המועצה המקומית בוקעתא בביקור בביתה של חולת קורונה בכפר עם חבילת מזון (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

עבאס אבו עוואד, ראש המועצה המקומית של הכפר הדרוזי בוקעאתא בצפון רמת הגולן, עומד בפתח ביתה של תושבת הכפר שאובחנה כחיובית לקורונה, ובידיו חבילת מוצרי מזון עבורה. במורד הרחוב ממתינים עובדי מגן דוד אדום, שמוכנים לדגום את בני המשפחה, וחיילים מפיקוד העורף. עוואד מבשר למשפחה שבנוסף לסל המזון הם יקבלו מהמועצה שובר בסך 500 שקלים על כל חולה בבית. בתמורה לתמיכה, יש לו בקשה מהם: לכו להיבדק כל המשפחה המורחבת, כמה שיותר אנשים שהיו בקשר עם החולה המאומתת.

הביקור הזה הוא חלק ממבצע 'ההר הירוק', שאושר בשלישי השבוע על ידי שר הביטחון, בני גנץ, כדי להתמודד עם נתוני התחלואה המדאיגים בכפרים הדרוזיים בגולן. מזה מספר שבועות שביישובים מג'דל שמס, מסעדה, בוקעתא ועין קיניא נרשמו שיעורי חולים גבוהים במיוחד. חלקם אף היו תחת סגר, אך התחלואה לא נעלמה, ובמערכת הבריאות ופיקוד העורף החלו לחפש דרכים אחרות למיגור המחלה.

ניידת לאיסוף בדיקות קורונה בבוקעתא (צילום: דפנה איזברוך)
ניידת לאיסוף בדיקות קורונה בבוקעתא (צילום: דפנה איזברוך)

מטרת התכנית היא ביצוע 15,000 בדיקות בארבעת היישובים, תוך מאמצי הסברה וסיוע כלכלי למבודדים ולחולים. באמצעות בידוק נרחב והכנסה לבידוד של מי שיתגלה כחיובי, מקווים במועצה המקומית ובמשרד הבריאות להפוך את היישובים ל'ירוקים', ללא תחלואה. הפרטים הסופיים של המבצע נסגרו בישיבה שהתקיימה בראשון השבוע, בהשתתפות מנהיגים מקומיים, דתיים ורפואיים מארבעת היישובים.

סלי ושוברי המזון מטעם פיקוד העורף לכל חולה קורונה מיועדים לאפשר להם ולמשפחותיהם להישאר בבידוד. התכנית כוללת מגוון דרכים יצירתיות לעידוד בדיקות ולהנגשתן לתושבים. ביישוב הוקמו תחנות "walk in" של פיקוד העורף, והצוותים הרפואיים בקופות החולים מזמינים את המטופלים להיבדק גם במרפאות. גם מערכת הכריזה של בית התפילה משמיעה קריאות לאנשים להיבדק.

בנוסף, פתחו בבוקעתא עמדת בדיקה מחוץ לבית הספר היסודי, כחלק ממאמץ הסברה ועידוד בדיקות דרך מערכת החינוך. כל מורה קרא למשפחות ילדי הכיתה להיבדק במתחם הבית ספרי, ובכפר הופצה תמונה של מנהל בית הספר ובנו נבדקים יחד עם פתיחת המבצע.

בבוקעאתא, יישוב של 6,600 תושבים, יש כיום 65 חולים פעילים – מקום 11 בארץ מבחינת חולים פעילים לנפש. אחוז הבדיקות החיוביות בימים האחרונים עומד על 8%. ראש המועצה ותושבי הכפר מספרים כי בגל הראשון של הקורונה אותרו ביישוב שני חולים בלבד, שנכנסו לבידוד ולא הדביקו אחרים. הם מייחסים את ההתפרצות הנוכחית לאורחת מבחוץ שהגיעה לחתונה ביישוב באוגוסט. בראשון לספטמבר בתי הספר בבוקעאתא לא נפתחו, והיו סגורים במשך חודשיים. בתחילת נובמבר נכנס היישוב כולו לסגר שנמשך שלושה שבועות, והסתיים לפני שבוע. 

"מנסים לגרום לתושבים להבין שהבדיקות יצילו אותנו"

"כשהתחיל הסגר אנשים הפסיקו לבוא להיבדק, כי פחדו שהבדיקות ייגרמו לעליה במספרים, שיוביל להמשך הסגר והפגיעה בפרנסה", אומר אבו עוואד. הוא מספר שנעשתה עבודה יסודית עם מנהיגי הקהילה לעידוד בדיקות. לאחר שרופא מוכר ביישוב העלה פוסט בפייסבוק נגד בדיקות, פגש נציג משרד הבריאות את כל הרופאים ביישוב למפגש הסברה. "שכנעו את כל הרופאים שכמה שיותר בדיקות יובילו לפחות הידבקות. אחרי הפגישה, הרופאים התחילו לעודד בדיקות."

"אנחנו מנסים עכשיו לגרום לתושבים להבין שהבדיקות יצילו אותנו", מוסיף אבו עוואד, "אני רוצה להגיע למצב בו אנשים ייבדקו ביוזמה אישית, ואם יגלו שהם נדבקו, יפסיקו להסתובב ולא ידביקו אחרים. אם רק אנשים עם תסמינים ייבדקו, נפספס אנשים והתחלואה תימשך. אנשים שמרגישים בריאים צריכים גם הם להיבדק". לצד ההסברה, אבו עוואד מסמן סיבה נוספת למהפך בעמדות התושבים ביחס לבדיקות: התחייבויות שקיבלו מגורמים ציבוריים שעלייה במספרי החולים המאומתים, שעלולה להיגרם מהבדיקות, לא תוביל לסגר נוסף על היישוב.

בחדר המורים של בית הספר היסודי בבוקעתא נערך אתמול מפגש הסברה להורים ולמורים על הבדיקות בבית הספר, בהשתתפות ראש המועצה אבו עוואד, מנהל בית הספר וקציני פיקוד העורף האחראים על האזור. ההורים העלו חששות מאופן הקמת המתחמים, למשל מאיסור על הורים להיכנס לבית הספר מול החשיבות בנוכחות ההורה בזמן שילד קטן נבדק. אבו עווד וקצין פיקוד העורף הדגישו כי ההחלטות על אופן הקמת המתחמים יתקבלו על ידי הנהלת בית הספר.

ג'יאנה אעמאשה, אם לילדים שנוכחה במפגש הסברה עם מורים והורים אתמול, אמרה, "אני מאמינה קודם כל ברופאים. אם הרופאים אומרים שבדיקה זה מה שיוציא אותנו מהמצב, אני מאמינה. עלו בישיבה חששות שעמדות דיגום ליד בתי הספר יגרמו להדבקה בבית הספר, אבל הסבירו שזה לא מדבק. אני אעשה את כל המאמצים להביא כמה שיותר ילדים להיבדק."

ג'יאנה אעמאשה (מימין) ומרח זאהו, נציגות הורים בבית הספר היסודי בבוקעתא (צילום: דפנה איזברוך).
ג'יאנה אעמאשה (מימין) ומרח זאהו, נציגות הורים בבית הספר היסודי בבוקעתא (צילום: דפנה איזברוך).

"חיילי פיקוד העורף מסתובבים חופשי בכפר וזה מקובל על כולם"

הנוכחות הגבוהה של חיילי צה"ל אינה מובנת מאליה ביישוב שרבים מתושביו מסרבים לקבל תעודת זהות ישראלית, ונאחזים בהיסטוריה הסורית שלו. "בהתחלה אנשים חששו מהימצאות הצבא פה", אומר אבו עוואד, "חשבו שיהיה איזשהו שינוי במצב המדיני, או תכנית אסטרטגית. עד שהבינו שהמטרה שלהם קשורה אך ורק למיגור הקורונה. אנחנו הסברנו לתושבים איך חיילי פיקוד העורף עזבו את בתיהם כדי לבלות 12 שעות כל יום אצלנו, רק בשביל לעזור לנו."

"היום חיילי פיקוד העורף מסתובבים חופשי בכפר וזה מקובל על כולם", מספר אבו עוואד, "אנחנו בשיתוף מלא. אני בשיחות מתמידות עם הנפה והמחוז, עד שעות הלילה. כל פעם שמתוכנן לוויה או חתונה בכפר, הם מבקרים את המשפחה לפני האירוע ומסבירים את ההנחיות באופן אישי. הם אלו שעזרו לפתח את תכנית הבדיקות שתוציא אותנו ממצבנו. בזכותם אנחנו נשארים חזקים בפני הקורונה."

"הסגר לא פתר את הבעיות שלנו, צריך לעבוד במשותף"

אבו עוואד פנה לממשלה בבקשות נוספות לעזרה. לדבריו, אחרי השנה הקשה כלכלית שעברה על היישוב התושבים זקוקים להנחות גורפות בארנונה, ולהפחתת תשלומי החשמל והמסים. "כל היום אני שולח בקשות לממשלה, ועונים לי שאי אפשר לעזור ללא חוק גורף", הוא אומר בתסכול. הוא פנה גם למשטרה בבקשה לביטול קנסות קורונה לתושבים שנקנסו בסכומים של עד 5,000 ש"ח על כך שפתחו את עסקיהם למשלוחים בלבד, או על כך שלא חבשו מסכה בזמן ששהו בחצר הפרטית שלהם. "זה מאוד קשה. חילקו דו"חות בלי סוף, ומצד אחד היה צריך לאכוף את הסגר ובצדק. אבל בצד השני, מצבם הכלכלי של התושבים קשה וניתן להתחשב בהם." 

אבו עוואד מספר שהסגר הקשה מאוד על תושבי הכפר. "יש אנשים שהחודש הזה החזיר אותם שנה אחורה במצבם הכלכלי", הוא אומר. באסיפת ההורים והמורים הוא הסביר לתושבים את דרישתו לביטול הסגר, שגרם נזק כלכלי אך לא הצליח להוריד את התחלואה. "הסגר לא פתר את הבעיות שלנו, ועכשיו עלינו לשמור ביחד ולעבוד במשותף. אנחנו במועצה נעשה את כל מה שנוכל כדי לעזור. נביא לחולים אוכל כדי שיוכלו לשבת בבית. ואנחנו צריכים שאתם תעשו את חלקכם: לכו להיבדק ותעודדו את כולם להיבדק גם כן. זה לא בשביל עצמך, זה בשביל השכנים, החברים, המשפחה, בשביל כולנו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!