דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת העבודה הרווחה והבריאות

עבודה ורווחה / מתחילת משבר הקורונה: כ-20,000 בקשות לפיטורים או חל"ת של נשים בהריון

בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות נאמר שרק 10-15 ערעורים הוגשו, רובם ממעסיקים שבקשתם לא אושרה ולא מהנשים עצמן | מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב: "אנחנו בתקופה קריטית וכל יום שעובר ישפיע על עוד נשים"

אישה בהריון במהלך ימי מגפת הקורונה. מספר התלונות בנוגע לפיטורי נשים בהריון זינק פי 4.5 לעומת שנת 2019 (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אישה בהריון במהלך ימי מגפת הקורונה. מספר התלונות בנוגע לפיטורי נשים בהריון זינק פי 4.5 לעומת שנת 2019 (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות קיימה היום (רביעי) דיון בנושא פיטורין והוצאה לחל"ת של נשים בהיריון בתקופת משבר הקורונה.

יוזמת הדיון, ח"כ אימאן חטיב יאסין (רשימה המשותפת) אמרה: "יש נשים שהן מוגנות אבל ממרץ קרוב ל-15,000 נשים כאלה הוצאו לחל"ת או פוטרו. באחוז מאוד גדול מהמקרים לא בוצע ההליך החוקי כנדרש, לפעמים נרשמה הסכמה מצד העובדת למרות שלא ניתנה כזו ולעובדת לא ניתנה הזדמנות להסביר או לעמוד על זכויותיה. יזמתי את הדיון כי צריכה לצאת אמירה ברורה מהכנסת נגד תופעות כאלה".

מנתונים שהעביר משרד העבודה והרווחה ל'עמותת איתך' עולה כי בחודשים ספטמבר- אוקטובר התקבלו 3,007 בקשות להיתר פיטורים או הוצאה לחל"ת של נשים בניגוד לחוקי המגן, 186 בלבד סורבו.

53.5% מהבקשות עסקו בהיתר לפיטורים או הוצאה לחל"ת של נשים בהיריון, 35.3% בפיטורים או הוצאה לחל"ת במסגרת תקופת ההגנה לאחר חופשת לידה. ב-2,304 מקרים ניתן היתר לחל"ת, ב-255 מקרים – היתר לפיטורים. היתרים אחרים שניתנו- הארכת חל"ת (1243), צמצום שכר או משרה (115). 277 מהתיקים נסגרו.

ח"כ טלי פלוסקוב (הליכוד), מ"מ יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
ח"כ טלי פלוסקוב (הליכוד), מ"מ יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

הילה שטרלינג שהוצאה לחל"ת בעת שהייתה בהיריון אמרה בדיון: "משרד העבודה אישר למעסיק שלי להוציא אותי לחל"ת של 60 יום בלי לשמוע את ההתנגדות שלי ואף כתבו שאישרתי את החל"ת, למרות שלא אישרתי. כשפניתי אליהם אמרו לי דברים מסוימים ולמעסיק שלי נתנו הוראות שונות ואף אמרו לי בצורה מפורשת – 'גם אם טעינו זו בעיה שלנו ולא מעניין אותנו שזה פגע בך'. ביקשו שאכתוב מכתב התנגדות והעבירו אותו למעסיק שלי. היום אין לי לאן לחזור. עד עכשיו אני לא יודעת מה יהיה כשתיגמר חופשת הלידה שלי. המעסיק לא אמר לי אפילו מזל טוב אחרי הלידה".

על-פי מאיר דוד, ראש מנהל אכיפה והסדרה במשרד העבודה והרווחה, השנה הוגשו כ-20,000 בקשות להיתר (אל מול כ-1,000 בשנה רגילה). לדבריו: "חשוב לזכור באיזו שנה אנחנו נמצאים. מרבית ההיתרים שניתנו השנה היו בגלל שעסקים נסגרו ועובדים לא המשיכו לעבוד. כל בקשה נבדקה באופן פרטני, למעסיקים שהמשיכו לעבוד סירבנו לתת את ההיתר, אבל ככל שאין אפליה ועובדים אחרים גם הוצאו לחל"ת או פוטרו אנחנו נאלצים לאשר, זו מסגרת החוק".

"חשוב לציין שחלק מהבקשות הגיעו מהעובדות עצמן שחששו לחזור ולסכן את עצמן בתחבורה הציבורית או במקום העבודה עצמו. מתחילת המשבר ועד היום קיבלנו רק 10-15 ערעורים על ההחלטות שלנו ורובם ממעסיקים שבקשתם לא אושרה ולא מהנשים עצמן שפוטרו או הוצאו לחל"ת. על אף כל זאת אני קורא לכל עובדת שמרגישה שנעשה לה עוול שתפנה אלינו ונבחן מחדש. אם טעינו- נתקן".

"יש בעיה דרמטית וניצול שחייבים לתת עליו את הדין"

עו"ד גלי זינגר מנהלת המחלקה המשפטית בשדולת הנשים: "אנחנו לא מתעלמות מהעבודה שמדובר בתקופה קשה למשק, אבל כמות הפניות וההיתרים שניתנים מלמדת שיש בעיה דרמטית וניצול שחייבים לתת עליו את הדין. בעת הזאת לא מספיק רק לבדוק האם יש קשר ישיר בין העילות האסורות לבין הפיטורין".

"המשבר הוא כל כך גדול שחייבים להגן על הנשים יותר וממש לחקור ולבדוק האם זה באמת המוצא האחרון, כמו במקרה שבו הוציאו את כל החברה לחל"ת. מקרים נוספים שחשוב להתייחס אליהם הם מקרים שבהם אישה שיוצאת לחופשת לידה מוצאת לחל"ת יומיים אחרי חזרתה, כל התקופה שהיא מוגנת מפיטורין היא בחל"ת ואז כשצריך להחזיר אותה להעסקה מפטרים אותה. חייבים להתנות הוצאה לחל"ת בזה שמחזירים עובדת לפחות לשישים ימים".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "כשהייתי עו"ד עסקתי שנים רבות בנושא של חוקי עבודה ומגן. לא היה קושי גדול יותר מלקבל היתר של משרד העבודה על פיטורי אישה בהיריון. הייתי מייעץ למעסיקים לוותר מראש כי לא היו מאשרים את זה. עכשיו יש מי שמנצל את משבר הקורונה כדי לפגוע בזכויותיהן של נשים עובדות והמספרים הם הזויים. בכל שנה בממוצע היו בערך 1,000 בקשות ועכשיו אנחנו מדברים על מעל 15,000".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ טלי פלוסקוב (הליכוד) אמרה: "מהדיון עולה שהגישה של משרד העבודה היא טובה וחיובית אבל יש דברים שנופלים בין הכיסאות והשאלה היא איך אנחנו מטפלים באותם מקרים. מדובר בקבוצה מוחלשת שצריכה פתרון וצריך קודם כל לוודא שכל אישה מקבלת פנייה אישית שמיידעת אותה על זכויותיה ועל האפשרויות העומדות בפניה במצבים כאלה".

לגבי חובה להחזיר עובדת מחופשת לידה לשישים יום לפחות אחרי חל"ת כתנאי לפיטורים אמרה: "שינוי כזה חייב להיות בחקיקה ואני מבקשת משר העבודה והרווחה לקדם חקיקה ממשלתית בנושא בהקדם. אנחנו בתקופה קריטית וכל יום שעובר ישפיע על עוד נשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!