דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העלייה מאתיופיה

עליה וקליטה / מבצע "צור ישראל": 316 עולים חדשים מאתיופיה נחתו בנתב"ג

לאחר הטקס בנתב"ג יעברו העולים לבידוד בבית שאן | ראש הממשלה נתניהו: "נשפר את ההשתלבות של יוצאי אתיופיה בישראל" | השרה פנינה תמנו שטה: "כאב לצד תקווה"

  • עולים מאתיופיה נוחתים בישראל, במסגרת במבצע "צור ישראל" (צילום ארכיון: מירים אלסטר/פלאש90)
    עולים מאתיופיה נוחתים בישראל, במסגרת במבצע "צור ישראל" (צילום ארכיון: מירים אלסטר/פלאש90)
  • העולים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג (צילום: יהל פרג׳)
    העולים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג (צילום: יהל פרג׳)
  • העולים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג (צילום: יהל פרג׳)
    העולים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג (צילום: יהל פרג׳)
  • עליה מאתיופיה (צילום: מירים אלסטר/פלאש90)
    עליה מאתיופיה (צילום: מירים אלסטר/פלאש90)
  • עולים מאתיופיה נוחתים בישראל, במסגרת במבצע "צור ישראל"  (צילום: מירים אלסטר/פלאש90)
    עולים מאתיופיה נוחתים בישראל, במסגרת במבצע "צור ישראל" (צילום: מירים אלסטר/פלאש90)
יהל פרג'

כ-316 עולים חדשים מאתיופיה נחתו הבוקר (חמישי) בנתב"ג ועוד 84 נוספים צפויים לנחות מחר, כחלק ממבצע 'צור ישראל', בו אמורים להגיע 2,000 עולים ממחנות הממתינים באדיס אבבה וגונדר שבאתיופיה.

פיצול הטיסות, שהיו אמורות לנחות יחד, ואף הפחתת מספר העולים מ-500 ל-400 נובע, לטענת משרד העלייה והקליטה, מקשיים בשדה התעופה באדיס אבבה. העולים צפויים לעבור את תקופת הבידוד בבית שאן ולאחר מכן להגיע להתאקלמות ארוכה יותר במרכזי הקליטה בצפת, נהריה ובאר שבע.

באוקטובר השנה, התחייבה המדינה בהחלטה 429, לכך ש-2,000 מהיהודים הממתינים יעלו עד סוף ינואר 2021, כשגל העלייה הבא צפוי ב-22 בדצמבר, עוד השנה. לפני חמש שנים התחייבה המדינה לאפשר לכל הממתינים במחנות המעבר באתיופיה, לעלות לישראל עד סוף 2020.

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה (כחול לבן), שהגיעה עם העולים ארצה וביקרה באתיופיה בימים האחרונים, אמרה: "יצאתי למסע בן שבוע ימים כדי לנסות לגשר על פער של עשרות שנים של אלפים מיהודי אתיופיה שנשארו מאחור אחרי מבצע שלמה, שמבקשים דבר בסיסי להתאחד עם בני ובנות משפחותיהם. קשה לתאר במילים את הכאב לצד התקווה של אנשים רבים מבוגרים וצעירים שראו אותי מגיעה כנציגה של ממשלת ישראל, הבטחתי להם שלא נפנה להם עורף ועכשיו זו יריית הפתיחה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעלייה של יהודי אתיופיה (צילום: מירים אלסטר/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעלייה של יהודי אתיופיה (צילום: מירים אלסטר/פלאש90)

"השמחה הגדולה על המשפחות המתאחדות מהולה בעצב על אלו שנותרו מאחור", אומרים במטה המאבק לעליית יהודי אתיופיה. "אנו מברכים את  שרת הקליטה והעלייה פנינה תמנו שטה על עשייתה ותרומה להצלת 2,000 נפשות. אך גם ביום זה, אסור לנו לשכוח  את אחינו שנותרו באתיופיה.  כל יום שבו העלייה ממשיכה להתעכב ונשארים מאחור אלפי יהודים גוברת הסכנה הממשית למשבר הומניטרי בקרב הקהילה היהודית באדיס אבבה וגונדר. ממשלת ישראל חייבת לפעול בהקדם למימוש ההחלטה שקיבלה ב2015 ולא – נצא למחאה גדולה"

"נדאג שרוח האחדות וקבלת הפנים לה אתם ראויים תישאר ותישמר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר "אני לא זוכר שהתרגשתי כל כך למראה ציוני כל כך מזוקק שמבטא את כל התכונות שלנו", ראש הממשלה התחייב לקדם את חזרתו של אברה מנגיסטו מהשבי בעזה.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אמר: "כמי שהייתה לו הזכות והכבוד להשתתף במבצע משה, לתפקד במבצע שלמה ולפגוש את השרה פנינה תמנו שטה במדבר בחושך ולא לדעת שנזכה לקבל כאן את העולים. נחשפתי אז לתעצומות הנפש של אלפי אנשים שהציונות בוערת בעצמותיהם אלפי שנים והובילה אותם לצעוד אלפי קילומטרים לירושלים. אנחנו חייבים להפיק את הלקחים ולוודא שתהליך הקליטה יהיה טוב יותר מבעבר".

ד"ר אברהם נגוסה, חבר הכנסת לשעבר מהליכוד, שליווה את העולים מאתיופיה, אמר: "30 שנים אני נאבק שיהיה צדק ומשפחות יתאחדו ויהודים יגשימו את חלומם פה בארץ ישראל. זה מרגש לראות שהעולים פה ומנשקים את האדמה ושמחים למרות, שזה לא היה פשוט" אמר נגוסה, וקרא לממשלה: "לא לדשדש, להשלים את המלאכה והלביא את כולם. תמיד יש סכנה ליהודים באתיופיה, כל מלחמה משפיעה על הקיום ועל העלייה ויש הסכמה שצריך להציל אותם ולהביא אותם. זו שעת חירום. מדינת ישראל קמה להיות בית לכל יהודי במיוחד בשעת חירום אני קורא לממשלה להפסיק רק לדבר ולהביא את כולם אלינו".

העולים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג (צילום: יהל פרג׳)
העולים מאתיופיה נוחתים בנתב"ג (צילום: יהל פרג׳)

חמיד חמידה בן הכפר טובא-זנגריה שבגליל, עובד כנהג כבר 20 שנים, והוא אחד מהנגים שמסיע את העולים משדה התעופה אל בית שאן, שם הם יעשו את הבידוד, "זה כבוד גדול", הוא אומר. "כבוד שמגיעים לארץ להתאחד עם המשפחות שלהם. כל אחד צריך לעשות מה שהוא מרגיש כדי שיהיה לו טוב. אני מקווה שהם יתאחדו עם המשפחות שלהם, שיתחילו לחיות. שיטיילו בכל המקומות – כינרת, חמת גדר, שמורות הטבע".

לצד ההתרגשות הרבה, נראה שמגבלות אבטחת האישים והחשש מפני הקורונה, הציבו בפני המארגנים ממשרד הקליטה והסוכנות היהודית לא מעט קשיים בארגון הטקס, מה שמנע מהמשפחות לראות, ולו מרחוק, את קרוביהם. בסיום האירוע, כשהעולים כבר היו בדרכם לבידוד, חיכו מחוץ לאיזור הסגור בשדה התעופה עשרות קרובי משפחה שציפו לראות את יקיריהם.

טדסה וונדה, בן 23 מיפו, עלה לישראל מגונדר עם הוריו וחלק מאחיו לפני 8 שנים, ציפה לראות את אחותו הגדולה ובת הדודה שלו. "אנחנו מתרגשים ממש, מחכים כאן מהבוקר. לא מבינים למה לא נתנו לנו לראות אותה. אף אחד לא אמר לנו לא לבוא".

ממשרד העליה והקליטה נמסר נוכח טענות המשפחות: "היינו רוצים שזה יהיה אחרת, אך לתקופת קורונה חוקים משלה. בהתאם להנחיות של משרד הבריאות העולים נכנסו לבידוד מיד עם נחיתתם.

בתום תקופה הבידוד יתאחדו העולים החדשים עם בני משפחותיהם שהמתינו בישראל. המשרד העלייה והקליטה נערך לקליטתם של העולים במרכזי הקליטה ברחבי הארץ וייסיע להם במה שיצטרכו על מנת שירגישו בבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!