דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות

אנשים עם מוגבלות / היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות: ההסתדרות בקמפיין לעידוד העסקה נגישה

המסר המרכזי: "המוגבלות לא רלוונטית, הכישורים כן" | ארנון בר-דוד: "נגישות לעובדים עם מוגבלות במקומות העבודה היא לא רק שינוי פיזי, אלא גם ובעיקר שינוי תודעתי"

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות השיקה הבוקר (חמישי) לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות  קמפיין חדש לקידום תעסוקה נגישה במשק. בסרטון שמופץ ברשתות החברתיות, מתוארת סיטואציה של ריאיון עבודה, כשהמתמודדת על התפקיד היא אישה בכיסא גלגלים.

במהלך הריאיון המעסיק סוקר את כישוריה המקצועיים של המועמדת, עד שהוא מגיע לציון המוגבלות. תגובתו לנושא, מותירה את המועמדת מופתעת: "המוגבלות שלך לא רלוונטית, הכישורים כן".

"נגישות לעובדים עם מוגבלות במקומות העבודה היא לא רק שינוי פיזי, אלא גם – ובעיקר – שינוי תודעתי", אמר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד.

בית ההסתדרות שבתל-אביב ישתתף הערב במיזם "לילה סגול" של אתר "שווים" ומפעל הפיס, ויהיה אחד מתוך כמאה מבנים בישראל שיוארו בצבע סגול לאות ההזדהות עם המאבק לשוויון של אנשים עם מוגבלות.

בסרטון משתתפים השחקן בן סלע וכוכבת נבחרת ישראל ברוגבי כיסאות גלגלים, דיאנה שניירׁ ׁׁׁׁׁ(39ׂׂׂׂׂׂׂׂׂׂׂׂׂ), שחלתה במחלת עצבים נדירה בעקבות תקיפה מינית שעברה בגיל 17. "במרבית המקרים מה שיוצר את המגבלה זה לא ההתמודדות עם הקושי הפיזי או הנפשי, אלא היעדר הנגישות" סיפרה שנייר.

"בתחילת דרכי, ואחרי תקופה של לימודים אינטנסיביים, ניסיתי להשתלב בשוק העבודה כגרפיקאית אבל לא ניתנה לי ההזדמנות להוכיח את עצמי. הרבה פעמים זה נפל על הסדרי נגישות במקום העבודה או סטיגמה של המעסיק על הכישורים שלי כאדם בכיסא גלגלים. אחרי דרך ארוכה והתגברות על חסמים, בסוף יצאתי לדרך עצמאית" .

היום מעבירה שנייר מעבירה הרצאות על סיפור חייה אבל לדבריה הסיפור שלי יכול היה באותה המידה להסתדר גם אחרת. "אני שמחה להיות במקום שיש לי אפשרות לנצל את ההשפעה שלי כדי לחולל שינוי תודעתי ולשנות את המציאות. למצוא זוגיות חזקה, להיות ההורה הכי טוב ולהצליח במקום העבודה – הם רק חלק מהאתגרים של כל אדם, ללא קשר למוגבלות. הסטיגמה החברתית היא זו שהופכת זה למורכב יותר עבורנו. כולי תקווה שהחברה הישראלית, ובתוכה מעסיקים פוטנציאליים, יצפו בסרטון ויפנימו שמה שחשוב במועמד לעבודה זה הכישורים שלו".

הסרטון שהונגש בכתוביות גם לשפות ערבית ורוסית, הופק על ידי אגף ההסברה, הדוברות והפרסום בהסתדרות, ובאמצעות חברת הקריאייטיב והאסטרטגיה "חושבים בצבע". אורן גנור, ממקימי החברה שמתמחה, בין היתר, בקידום שילוב טבעי של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים, ציין: "המסר העולה מן הסרטון, שהמוגבלות אינה רלוונטית, הוא החזון שלנו והמפתח לשותפות בחברה. יש לבחון אנשים לפי היכולות שלהם ולא לפי תיוגים פרימיטיביים".

הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות, גיא שמחי, מסר: "הפתרון לנושא קבלת השונה ולשילובו בחברה הוא רק להכיר אותו. ברגע שזה קורה, ההבנה שאנחנו בדיוק כמו כולם היא מהירה. אין כמו מקום עבודה לייצר תהליכי שינוי בבני אדם".

***

באתר ההסתדרות ניתן למצוא תשובות לשאלות נפוצות בנושא שוויון זכויות עובדים עם מוגבלות, מאת גיא שמחי הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות, ועו"ד מאיה פרנקו מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!