דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חניון הברזל

אסון חניון הברזל / תכנון לקוי ותמריץ כלכלי: הוגשו כתבי אישום על גרימת מוות ברשלנות באסון חניון הברזל

בקריסת תקרת החניון ב-2016 נספו 6 עובדים, ו-23 נוספים נפצעו | לפי כתב האישום, תמריץ כלכלי לחיסכון בעלויות החפירה בסמיכות למי תהום הביא לבנייה על פי תכנון לקוי

אסון חניון הברזל (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
אסון חניון הברזל (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות מחוז תל אביב הגישה הבוקר כתבי אישום בגין גרימת מוות ברשלנות באסון קריסת התקרה בחניון הברזל בתל אביב, שהתרחש ב-5 לספטמבר 2016, וגבה את חייהם של 6 עובדים. כתבי האישום הוגשו כנגד חנוך צחר, מבעליה של  משרד המהנדסים מילר, שנבל, צחר ושות'; כנגד המהנדס הבכיר אריאל בבגנוב ממשרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ; וכנגד שתי החברות עצמן.

כתב האישום הוגש לאחר הליך שימוע בפרקליטות המחוז. בפרקליטות ציינו כי חומר הראיות בתיק הינו רב היקף ומורכב ומכיל חוות דעת מקצועיות בתחומים רבים. "שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שיצרו הנאשמים, כל אחד לפי חלקו, תוך הפרת חובות הנגזרות מתפקידם המקצועי, גרמה לאסון הכבד", נכתב. כתב האישום הוגש על ידי עורכי הדין אסף שביט וגיל קרן- רם.

במקביל להגשת כתב האישום, הודיעה הפרקליטות על סגירת התיקים כנגד חברת דניה סיבוס ומנכ"ל החברה רונן גינזבורג, וכן כנגד מנהל הפרויקט מטעם חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי, והמהנדסת ליטל מרמוש ממשרד מילר, שנבל, צחר ושות'.

כזכור, קורות הבטון שתמכו בתקרת החניון ובקומותיו, חדרו את התקרה ואת הקומות במהלך הקריסה. על פי כתב האישום מואשם המהנדס צחר שלא ערך חישובים לבדיקת האפשרות של חדירה מסוג זה ובכך סטה, בצורה גסה, מהסטנדרט המקצועי המתחייב. ביסוד תכנון ליקוי זה עמד, בין היתר, רצונו של צחר לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום, וזאת על רקע התמריץ הכלכלי.

מתכנון לביצוע על יסוד תכנית לקויה

עוד עולה מכתב האישום כי תכנון התקרה שהיה מועד לכשל שכזה, היה שונה מהתכנון המקדמי שהגיש משרד ירון-שמעוני-שחם שנשכר על ידי היזמים, חברת אחוזת החוף.

תוכניותיו של צחר הועברו בהתאם לנוהל העבודה לאישור משרד ירון-שמעוני-שחם, שכתב את התכנון המקדמי והיה אמון על הבטחת הבטיחות באתר מטעם חברת אחוזת חוף. כתב האישום מציין כי במהלך נובמבר 2014, נתן המהנדס בבגנוב אישור מטעם המשרד לביצוע תכנית הקונסטרוקציה החדשות של חניון הברזל, מבלי שבדק את יציבות המבנה ויכולתו לעמוד בעומס הצפוי. כך, עבר הפרוייקט משלב התכנון לשלב הביצוע על יסוד תוכנית לקויה, כושלת ומסוכנת לכאורה, שערך צחר.

משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים בע"מ נשכר בשנת 2008 על ידי היזמית בפרוייקט, חברת אחוזת חוף, כדי להכין תכנון ואומדנים מקדמיים להקמת חניונים ברחוב הברזל בתל אביב. ב-2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז של העירייה להקמת החניון, והעבירה את עבודות התכנון והביצוע לחברת דניה סיבוס, אשר התקשרה עם שותפות משרד מילר, שנבל, צחר ושות', לצורך תכנון החניון.

התמריץ הכלכלי

כתב האישום ציין כי במסגרת ההתקשרות בין דניה סיבוס למילר ושות' נכלל תמריץ כלכלי, לפיו במידה והמשרד יחסוך בעלויות השפלת מי התהום בתכנון הקונסטרוקטיבי של חניון הברזל, תוענק לו הטבה כספית בגובה של עשרים אחוזים מהחיסכון. ביסוד התכנון הלקוי עמד לכאורה, בהתאם לכתב האישום, רצונו של צחר לחסוך עד כמה שניתן בחפירה באזור מי תהום, על רקע התמריץ הכלכלי.

האסון הקטלני ארע כשלושה שבועות בלבד לפני תאריך היעד לפתיחת החניון לציבור הרחב. תקרת החניון התמוטטה בדרך של חדירת העמודים דרכה, וכתוצאה מכך נהרגו אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו, זכרם לברכה. 23 עובדים נוספים נפצעו באסון. התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו הייתה התקרה אמורה לעמוד על פי התקן. יש לציין כי בשטח שמעל לחניון עובר גם תוואי הרכבת הקלה וממוקם אזור לחניית משאית לכיבוי אש.

מדניה סיבוס נמסר בתגובה: "גם בהזדמנות זאת אנו רוצים להביע את צערנו הכבד על מותם של ששת הפועלים באירוע קריסת החניון ולהשתתף בצערם העמוק של המשפחות. אנחנו מברכים על כך שטענותיה של דניה בשימוע, לפיה היא אינה אחראית לתאונה הטראגית, התקבלו על ידי הפרקליטות והתיק נגדה ונגד מנכ"ל החברה רונן גינזבורג, נסגר. אנחנו רוצים להודות לעו"ד איתן מעוז, עו"ד ז'ק חן ועו"ד שי אילון על מקצועיותם ומסירותם. דניה תמשיך לצעוד קדימה בראש מורם, בהובלתו של המנכ"ל גינזבורג, ולהוביל את ענף הבנייה בישראל במקצועיות, בבטיחות ובאמינות המאפיינים אותה במשך עשרות שנות פעילותה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!