דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

נגיף הקורונה / בעקבות קשיי הלמידה מרחוק: גלנט הודיע על צמצום מבחני הבגרות החיצוניים ל-5

התלמידים ייבחנו באנגלית, מתמטיקה ושפת אם, מקצוע הומניסטי אחד ומקצוע מורחב אחד | גם בבחינות הקיימות ייערכו התאמות והקלות | המשרד פרסם מתווים להערכה בית ספרית במקצועות בהם התלמידים לא ייבחנו

תלמידי תיכון בבחינת בגרות (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
תלמידי תיכון בבחינת בגרות (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
דוד טברסקי

שר החינוך יואב גלנט הודיע היום (חמישי) על ביטול מקצוע בגרות חיצוני נוסף לתלמידי התיכונים בשנת הלימודים הנוכחית, כך שמספר מקצועות הבגרות החיצוניים יצומצם מ- משישה לחמישה. הצמצום מתווסף להחלטת השר גלנט מתחילת השנה לצמצם את מספר בחינות הבגרויות החיצוניות מ-8 ל-6, עקב הקושי ללמד את כלל החומרים לבגרות בצל הקורונה. החלטה זו תחול על בגרויות חורף תשפ"א, שיחלו בפברואר הקרוב ועל בגרות קיץ תשפ"א, שיחלו במאי.

גלנט (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
גלנט (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

לפי הודעת משרד החינוך, ההחלטה התקבלה על רקע הפערים שצברו התלמידים מאז שנסגרו מוסדות החינוך והמעבר למתכונת של למידה ממושכת מרחוק. "תקופה זו הובילה להרחבת הפערים הלימודיים הרגשיים והחברתיים", נכתב, "זאת ועוד, רבים מהתלמידים נאלצים להתמודד עם מציאות כלכלית מורכבת, שמשפיעה אף היא על תהליכי הלמידה שלהם. לנוכח מצבור הקשיים והפערים, הוחלט כאמור על ביטולה של בחינת בגרות חיצונית אחת."

שר החינוך, יואב גלנט, אמר כי ״טובת התלמידים עומדת לנגד עינינו. נמצה את כל הכלים העומדים לרשותנו כדי לתת לתלמידי ישראל הזדמנות ראויה ואמיתית להצליח".

לפי המתווה החדש, התלמיד שניגש לבגרות חיצונית ייבחן בשלושה מקצועות החובה – מתמטיקה, אנגלית ושפת אם, מקצוע אחד מתוך אשכול הומניסטיקה – ספרות/ תנ"ך/ היסטוריה/ אזרחות, ומקצוע מוגבר אחד, כגון: כימיה, פיסיקה, מדעי המחשב, תיאטרון או קולנוע.

ההחלטה על צמצום היקף בחינות הבגרות החיצוניות מצטרפת להחלטה על התאמות נוספות שכוללות צמצום של חומר הבחינה, או הגדלה של בחירת הנושאים והשאלות בתוך הבחינות. במשרד מציינים כי לכל אחד מהמקצועות נעשתה התאמה דיפרנציאלית, שעולה בקנה אחד עם צרכי המקצוע, לאחר מיפוי ובחינה מעמיקה שערכו המפקחים הארציים של המקצועות יחד עם מנהלי בתי הספר והמורים המגישים לבגרות.

בין ההתאמות שאושרו – פרק השואה בבחינת הבגרות בהיסטוריה, שנחשב חובה,  יתקיים עם ספר פתוח, ובנוסף אליו תכלול הבחינה שני פרקים במקום שלושה. במבחן בעברית תתאפשר 'צבירה' של ניקוד, כך שהתלמידים יוכלו לבחור לענות על 5 שאלות במקום 4 בכל פרק ובכך להגיע למלוא הניקוד בפרק.

באנגלית יחולקו לתלמידים בטרם הבחינה נושאים לתרגול במטלת הכתיבה, שאחד מהם יופיע בבחינה. התאמות נוספות הן צמצום חומר הלימוד, הרחבת אפשרויות הבחירה ועוד.עוד טרם פתיחת שנת הלימודים המשרד ערך צמצום של חומר הלימוד ומיקודו, וההתאמות הללו מצטרפות להתאמות שכבר נתנו.

פירוט מלא של ההתאמות בכל המגזרים מצוי באתר 'לומדים בביטחון' של משרד החינוך. ההתאמות במקצועות ההגבר (כגון: פיסיקה, כימיה וכדומה) של קיץ תשפ"א יפורסמו בהמשך.

לצד פרסום ההתאמות למבחנים החיצוניים, מפרסם היום המשרד לבחירת בתי הספר גם מודלים אפשריים להערכה של מקצועות בהערכה בית ספרית. במשרד מקווים שמודלים אלה יסייעו למורים לתכנן וליישם "תהליכי למידה והערכה מתמשכים שמביאים לידי ביטוי את היכולות את האישיות של כל תלמידה ותלמיד". המודלים מפורסמים באתר 'לומדים בביטחון' בתחום הדעת הרלוונטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!