דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאפיית לחמנו

קרית שמונה זועמת / הכניסה לקרית שמונה נחסמה על ידי משאיות: עובדי מאפיית ״לחמנו מרחבית״ נאבקים נגד פיטורים

בקבלת שבת סוערת שנערכה במחאה הבטיחו העובדים: ״ביום ראשון העיר הזאת סגורה״ | 150 עובדי המאפיה מודאגים מסגירתה בעקבות ביטול ההתקשרות עם משרד הביטחון

עובדי מאפיית "לחמנו-מאפייה מרחבית" בקריית שמונה מפגינים  (צילום: ליאון דהן)
עובדי מאפיית "לחמנו-מאפייה מרחבית" בקריית שמונה מפגינים (צילום: ליאון דהן)
הדס יום טוב

משאיות של מאפיית ״לחמנו מרחבית״ חוסמות (ראשון) את הכניסה לקרית שמונה, זאת לאחר ש-150 עובדי המאפייה שעומדת לפני סכנת סגירה הבטיחו להחריף את המאבק השבוע.

העובדים קיימו קבלת שבת, לאחר שבוע סוער של הפגנות שערכו יחד עם תושבי המקום וכללו גם שריפת משאית. בתחילת השבוע הודיע משרד הביטחון למאפייה שהיא תפסיק לספק לחם ומאפים לצה"ל לאחר מעל ארבעים שנה.

האווירה בקרב העובדים קשה, אך הם נחושים למאבק. "אני אומר לכם, יום ראשון העיר הזאת סגורה", אמר לעובדים יו"ר הוועד, איציק דהן, "חבר'ה, זה יכול להיגמר במעצרים. אם צריך להיעצר, אני הראשון שנעצר".

קבלת שבת של עובדי מאפיית 'לחמנו מרחבית' בקריית שמונה, 4 בדצמבר 2020 (צילום: ועד העובדים)
קבלת שבת של עובדי מאפיית 'לחמנו מרחבית' בקריית שמונה, 4 בדצמבר 2020 (צילום: ועד העובדים)

"מה שורפים ביום ראשון?", שואל אחד העובדים, ודהן עונה: "שורפים את העיר אחי, אני אומר לך, שורפים את העיר. אין מלחמות בלי בלגן, אין. רק ככה מבינים. רק ככה יבינו אותנו. זה שאנחנו נחמדים, יושבים פה בסבבה, סתלבט והכל, זה בשבילנו. אבל שמה הם רואים אותנו כמו פינצ'רים". ("אנחנו אשכרה חנונים", אומרת אחת העובדות). "אנחנו מיום ראשון – רוטוויילרים. חלאס, זהו, נגמר. נגמרו ההצגות".

"יאללה חבר'ה, להתעורר", אומר אחד העובדים.

"אי-אפשר להתייחס אלינו ככה אחרי 42 שנה"

בעלי המאפייה התבשרו בראשון השבוע כי לראשונה מזה 42 שנה לא יוכלו לזכות במכרז משרד הביטחון למכירת לחם ומאפים לבסיסי צה"ל, לאחר שמאפיית 'ברמן' הציעה מחיר נמוך שלא יוכלו להתחרות בו. ייצור לחם לבסיסי צה"ל מהווה את מקור הכנסתה העיקרי של המאפייה, ולכן היא צפויה להיסגר בקרוב.

בעקבות ההודעה החלו העובדים במאבק להגנה על פרנסתם, שכלל הפגנות וניסיון לשנות את החלטת משרד הביטחון. אתמול (חמישי) יצאה שיירת משאיות מהמאפייה לכיוון כיכר צה"ל במרכז העיר, ועליהן כ-80 עובדי המאפייה שהמשיכו בהפגנה במקום. העובדים חילקו כיכרות לחם לעוברים והשבים בבקשה להזדהות. בהפגנה נכחו ראש עיריית קרית שמונה, אביחי שטרן וסגנו, אופיר יחזקאלי. ברביעי השבוע השתתפו עשרות עובדים בהפגנה במהלכה שרפו משאית.

יו"ר ועדת הקורונה בכנסת, ח"כ יפעת שאשא ביטון (הליכוד) ביקרה אתמול במאפייה, ומנהל התפעול של המאפייה, גלעד אהרונסון, נפגש עם השר זאב אלקין במכללת תל חי. ח"כ יינון אזולאי (ש"ס) פנה בשלישי השבוע לשר במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, בדרישה שהמשרד יעביר 30% מהרכש למאפייה, בהיותה אזור עדיפות לאומית.

יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות, יונה פרטוק, אמר לעובדים בהפגנה: "זו המלחמה הכי מוסרית שעשינו עד היום. קרית שמונה לא רוויה במקומות עבודה. כשאין עבודה אין פרנסה, אין משפחה, הילדים לא גדלים כמו שצריך. מפעלים גדולים וקטנים נסגרים בעיר הזו, הפצע בלב הוא אמיתי וגדול. צריך לעשות הכל כדי שתמשיכו לעבוד".

בראיון שנערך במהלך ההפגנה אמר דהן ל'דבר' כי "בזמן שאנחנו מפגינים יש משמרת שעובדת במאפייה. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שנצטרך להשבית גם את זה. חברי כנסת וממשלה רבים מתעניינים בנו ופונים אלינו, אבל לצערי שר הביטחון גנץ עדיין לא מגיב".

"כל המכרז הזה צריך להשתנות באופן דרסטי. צריך להתחשב בפריפריה, לא יכולים לשלוח ככה 150 משפחות לאבטלה בגלל שאיזו מאפייה מהמרכז נתנה מחיר הפסד", הוסיף דהן. "אי-אפשר להתייחס אלינו ככה אחרי 42 שנה שאנחנו עושים את העבודה הכי טובה שאפשר בשביל הצבא".

"אנחנו רוצים פתרונות, שיישבו איתנו ונבין ביחד איך לא סוגרים את המאפייה, איך לא מקפלים את הדגל הזה. אם אנחנו לא נעבוד, אנחנו נשבית את האזור. אבל במקום זה מנסים להכשיל אותנו. משרד הביטחון מאיים, המל"ל שולחים לנו מכתבים שאם לא נחתום על המכרז הנמוך יעבירו אותו למאפיות אחרות. מנסים ללחוץ עלינו עוד לפני שמישהו בכלל מדבר איתנו או מתייחס אלינו, אנחנו נעלה מדרגה, אנחנו לא נשברים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!