דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

יוצאים מהסגר / קבינט הקורונה הסתיים ללא הכרעה, יתכנס מחר (ב') להמשך הדיון

פיילוט פתיחת הקניונים, שהיה אמור לפוג בחצות, הוארך ב-24 שעות | פרויקטור הקורונה המליץ לסגור את המסחר, סגן ראש המל"ל קרא לפתוח קניונים נוספים | ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות: "אי אפשר להסתמך רק על החיסון"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החלופי בני גנץ. (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החלופי בני גנץ. (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
הדס יום טוב

דיון קבינט הקורונה הערב (ראשון) בהמשך הפעלת הקניונים ובהטלת הגבלות נוספות על הציבור, על רקע העלייה בתחלואה, הסתיים ללא הכרעה אחרי שעתיים וחצי. השרים אישרו את הצעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להאריך פיילוט פתיחת הקניונים ב-24 שעות. הקבינט יתכנס מחר, בשעה 19:00, לדיון נוסף בנושא.

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר בפתיחת הדיון כי "תמונת התחלואה ומדדי ההתפשטות מצביעים על התפרצות מחודשת של המחלה בישראל. מגמות ההתפרצות הן מעריכיות ומחייבות נקיטת פעולות מידיות על מנת למנוע גל שלישי".

אש הוסיף כי בפני הממשלה עומדות שתי חלופות, "סגר מהודק: עבודה ללא קבלת קהל, מקבלי קהל רק מהבית, סגירת קניונים, שווקים וחנויות רחוב וסגירת מערכת חינוך בערים אדומות. החלופה השנייה היא עבודה ללא קבלת קהל, סגירת מסחר והגבלת תנועה".

פרופ' אש המליץ לא להמשיך עם מתווה פתיחת הקניונים, אף שלדבריו מרכזי הקניות עמדו בהנחיות. לדבריו, מהלך כזה יגדיל את התחלואה.

מאיר בן שבת, ראש המועצה לביטחון לאומי המליץ, בפתיחת הישיבה, לדחות את פתיחת הקניונים. לדבריו, "אנחנו חווים עלייה מתמשכת במספר המאומתים. גם במספר המאושפזים אנחנו חווים היפוך של המגמה, יש עלייה במספר המאושפזים. לצערי אנחנו רואים גם עלייה במספר החולים הקשים. הייתה ירידה תלולה ואחריה עלייה במספר החולים הקשים".

המשנה לראש המל"ל, איתן בן דוד, סתר את דבריו. "המסקנה שלנו מהפיילוט שהקניונים הם מקומות המסחר הכי מפוקחים, הכי מנוהלים והכי בטוחים בין כל אתרי הקניות", טען, "ברוב מדינות אירופה הקניונים פתוחים ועם הגבלות קטנות יותר לעומת מה שהטלנו בישראל".

עוד אמר כי "אנחנו ממליצים על פתיחה נוספת של הקניונים כדי לאשר פיזור מירבי של קונים. אין לנו נתונים על תחלואה גוברת במרכזי הקניות. כמובן שהנחיות משרד הבריאות יחולו על כלל הקניונים".

יולי אדלשטיין, שר הבריאות: "כל התיאוריה הזו שאם נפתח יותר אז יהיה פחות לחץ, כבר היינו בסרט הזה. אם יש איזה צדיק בסדום אז אני מתנצל בפניו, אבל מישהו ראה חנות עם פחות מ-30 איש? זה דיון עם השלכות ישירות. מערכת החינוך היא לא אשמה והיא לא מקור התחלואה, אבל אם במקביל למערכת החינוך שנרצה להחזיק פתוחה, נפתח עוד 1,001 דברים אז וודאי שהתחלואה תגיע למערכת החינוך ומשם הלאה והלאה. מה השאלה בכלל?".

עמיר פרץ, שר הכלכלה: "אם אנחנו, אחרי הפיילוט הזה, מחליטים שאנחנו סוגרים  זו סטירת לחי לכל ציבור שנפנה אליו ונבקש שיתוף פעולה. בשביל מה שלחנו אותם לפיילוט? מדוע? למה שיבוא ציבור כלשהו וישתף איתנו פעולה? אף אחד כאן לא יכול לומר שהפיילוט הזה הוסיף לתחלואה. זו תחלואה שתיבחן רק בעוד שבוע. הגיע הזמן שתבינו את החרדה שנמצאים אנשים במדינה הזאת. הם עומדים להגיע לפת לחם".

פרופ' אלי וקסמן, ראש צוות המומחים המייעץ למל"ל: "אנו נמצאים בהתפרצות קורונה מחודשת – ההכפלה בשבועיים הקרובים צפויה להחריף בשל ההקלות שנוספו. ללא צעדים משמעותיים כעת אנו עלולים להגיע לסגר נוסף. בתי הספר התיכוניים והחטיבות מגדילים את אחוז התחלואה, פתיחת הכיתות הנמוכות לא הגדילה את התחלואה".

יואב גלנט, שר החינוך, בתגובה: "העלייה בתחלואה נובעת מהחתונות, הנתונים שהצגת כאן רחוקים מהמציאות".

שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות: "אם נחכה לראות מה קורה ולא נגיב, נגיע לסגר שזה חמור יותר, ואנחנו לא רוצים להגיע למקום הזה. כדי לא להגיע לשם אנחנו צריכים לעשות פעולות עכשיו".

עוד הוסיפה כי "תכנית היציאה שלנו לא יכולה להסתמך רק על החיסונים. הם יגיעו לישראל ונחסן בצורה משמעותית לכל הפחות בחודש מרץ. זאת בהנחה שהחיסון יעיל ושתהיה היענות מצד ציבור".

נתניהו: "פתחנו את המשק והייתה עלייה פראית בתחלואה. הגידול הגיאומטרי לא נותן לנו אפשרות לחכות. אסור להמתין לעלייה גדולה, זו טעות. להגיע לעלייה גדולה ולהטיל סגר של שבועיים זה סבל גדול.

מוקדם יותר הודיעו משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה כי ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל אישרה להאריך את ההכרזה על כפר מנדא ועל יפיע כאזור מוגבל, למשך חמישה ימים נוספים, עד ליום שישי, ה-ה-11 בדצמבר , בשעה 17:00. עוד אושר להאריך את ההכרזה על שפרעם כאזור מוגבל למשך שלושה ימים נוספים עד ליום חמישי, ה-10 בדצמבר, בשעה 17:00.

בשבוע האחרון הופעלו 15 קניונים ברחבי הארץ, במסגרת ניסוי שנועד לבדוק את היכולת להקפיד על הנהלים ולבחון את השפעת פתיחתם על התחלואה. במשרד הכלכלה סיכמו את הפיילוט כהצלחה ודיווחו כי הקניונים עמדו, בסך הכל, בנהלים שהוגדרו להם.

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, אומר ל'דבר': "הקניונים פתוחים רק שישה ימים, אין קשר לעלייה בתחלואה. זו שערוריה, היטפלות. את הפיילוט הציע צוות בין משרדי ואפילו גרוטו אמר שהוא עבר בהצלחה. זו ממש הזיה".

הקבינט נערך על רקע עלייה בנתוני התחלואה בשבועות האחרונים. מספר החולים החדשים שאובחנו בכל אחד מימי השבוע הקודם גבוה מ-1,000, ומקדם ההדבקה (R) קרוב ל-1.2 – מצב המעיד על תחלואה מתפשטת. בתכנית משרד הבריאות ליציאה מהסגר השני, שאושרה בקבינט, נקבע שמעבר בין שלבים בהקלת מותנה בין היתר במקדם הדבקה נמוך מ-0.8. עם זאת, פתיחת חנויות הרחוב ומרכזי ביג נערכה בניגוד למתווה הזה.

גם שיעור הבדיקות החיוביות בכל יום נע בין 1.9% ל-2.5%. מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמר שהעלייה בתחלואה מתחילה להיות מורגשת גם במגזר ה'כללי' (יהודים שאינם חרדים), ולא רק במגזר הערבי והחרדי כפי שהיה בשבועות האחרונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!