דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בבניין

בטיחות בבנייה / יוצאי חיל האוויר יכשירו חברות בנייה להטמעת נהלי בטיחות ותחקור עצמי

במסגרת תכנית "כוכבי בטיחות" ילוו טייסי חיל האויר בדימוס את חברות הבנייה בתהליך בן 5 שלבים להטמעת תרבות של בטיחות | נשיא התאחדות הקבלנים: "התכנית תציל חיים"

אתר בנייה בנתניה (צילום: גיל יערי/פלאש90)
אתר בנייה בנתניה (צילום: גיל יערי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

טייסי חיל האוויר בדימוס יתרגלו ויטמיעו בחברות בניה את קוד התחקור העצמי, כך הוכרז בטקס השקת תוכנית 'כוכבי הבטיחות' החדשה של מטה הבטיחות. בטקס, שהתקיים ביום חמישי שעבר, קיבלו חמש חברות את כוכב הבטיחות הראשון בתוכנית:  חברת דלויה, חברת אפגד, חברת קן התור, חברת קידר מבנים, חברת בריגה.

החברות נדרשו להוכיח כי הן פועלות על פי תפיסה של ניהול תהליכים והערכת סיכונים באתרי הבניה, המשפרת דרמטית את שליטת המנהלים בבטיחות עובדי האתר; כי הן מבצעות על פיקוח עצמי העומד בסטנדרט גבוה, ומדווחות למטה הבטיחות על תיקון כשלי בטיחות מיוזמתן, וכי הן מטמיעות את ערכי התוכנית לכלל אתרי העבודה שלהן וכן לפרוייקטים עתידיים.

במטה הבטיחות מעריכים כי עוד כ-20 חברות יוסמכו בקרוב  לקבלת הכוכב הראשון, ומוסיפים כי כבר היום מתחרות חברות רבות, מהמובילות במשק הישראלי, על מקום בתוכנית לשנתיים הקרובות.

במסגרת התכנית צוותו לחברות טייסי עבר מחיל האוויר, שהעבירו בהן כ-10 מפגשים עם כלל העובדים, בדגש על ההנהלה הבכירה, במטרה ללמוד ולתרגל את שיטת הבקרה העצמית והתחקיר בהן מפורסם חיל האוויר הישראלי.

"עולם התעופה וגם עולם הרפואה אימצו לאורך השנים מודלים אונברסליים ונורמות חזקות מאוד של בטיחות שהוטמעו בתרבות הארגונית שלהן", הסבירו ל'דבר' יוסי ועמנואל רוזנצוויג, שניהם טייסי חיל האוויר ואל על לשעבר אשר הקימו לאחרונה את ארגון צומ"ת, המייעץ בתחומי הבטיחות והשותף לפרויקט. "תרבות בטיחות היא דבר שניתן לאמץ, ויש מקומות שעשו בהם שינויים מאוד משמעותיים בתחום הזה, אנחנו מבקשים ללמד את חברות הבניה איך הדבר הזה נעשה במקומות אחרים, ואיך ניתן לעשות אותו בענף".

לדבריהם, במהלך השנה החולפת החלה הקבוצה לעבוד עם כ-25 חברות, ובשנה הבאה הם מקווים להגדיל את המספר לכמאה חברות. "אנחנו מדברים על תרבות של שימת לב, זהירות ולמידה" הם מוסיפים. "אנחנו מלמדים למשל איך לזהות אירועי 'כמעט ונפגע', כאלו שבהם בנס לא נפצע או נפגע עובד, אבל יש ללמוד לחקור ולנתח אותם כאילו התאונה כן קרתה כדי למנוע את התממשות התאונה הבאה. איך לזהות אותם, לתחקר אותם, ולהפיץ גם את המסקנות שלהם כדי שכולם יוכלו ללמוד מהם ולחסוך לנו את אירועי האסון".

כוכב הבטיחות הראשון הוא רק אחד מתוך חמישה כוכבי בטיחות, הבנויים בצורה הדרגתית כך שקבלת כל כוכב בטיחות נוסף תלויה בקבלת הכוכבים שלפניו ועמידה בתנאיהם. כוכב הבטיחות השני יינתן בגין קיום של לפחות שני תחקירי 'כמעט ונפגע' חודשיים, ושיתוף חברות נוספות בלקחים. הכוכב השלישי דורש הטמעת טכנולוגיה לבקרת בטיחות ולבקרת כניסה של עובדים (ומניעת כניסה של גורמים לא מורשים) לאתרי הבניה וכן שימוש בלוח שליטה דיגיטלי. הכוכב הרביעי יינתן בגין שימוש בחידושים טכניים והנדסיים להבטחת בטיחות וציוד מגן אישי. הכוכב החמישי והאחרון, יחייב הסמכה ועמידה בתקן ניהול בטיחות ת"י 45001 ISO של מכון התקנים, וכן עמידה במדד יחסי של מספר נמוך של צווי בטיחות בשנה ביחס להיקפי העבודות.

נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו בכנס על בטיחות בבנייה. (צילום: כפיר סיון)
נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו בכנס על בטיחות בבנייה. (צילום: כפיר סיון)

"תכנית הכוכבים היא מהפרויקטים שאפשר לומר עליהם בלב שלם כי תציל חיים של עובדים ותעשה מהפך בענף" אמר בטקס נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו. "אנו מאמינים כי התוכנית תחולל שינוי תודעתי ותרבותי בענף הבנייה הישראלי, תקדם אותו ותביא למציאות חדשה בישראל. מעתה יהיה לענף הבנייה סטנדרט חדש של מקצועיות ובטיחות, העובדים יעברו הדרכות יחד עם המנהלים הבכירים, כשלים ידווחו ויתוקנו במהירות ותאונות רבות יימנעו".

יו"ר מטה הבטיחות בענף הבנייה איל בן ראובן הוסיף: "אנו גאים בחברות החלוצות המקבלות את כוכב הבטיחות הראשון. החברות הללו הוכיחו מקצועיות, בטיחות ודאגה לעובדים מעל לכל. אנו מאמינים כי חברות נוספות יצטרפו לתוכנית העתידה לשפר ולקדם את הבנייה הישראלית ועובדיה. הציוות של חברות בנייה ביחד עם טייסי עבר בעלי רקע מפואר וניסיון חיים יוביל להכנסת אפיקי חשיבה חדשים לענף הבנייה, שיתוף פעולה פורה ויכניס סטנדרטים חדשים של מקצועיות לענף".

בטקס השתתפו גם מנכ״ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה שי בירן ומנכ״ל קרן מנוף של הביטוח הלאומי שגב קיים, אשר העניקו למנהלי החברות תעודות המציינות את עמידתן בתנאי הסף של סטנדרט הבטיחות החדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!