דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נעמ"ת

שוויון / נעמת תשיק מרכזים שייתנו מענה לצרכים ייחודיים של אבות בתא המשפחתי

במרכזים יינתנו הדרכות וייעוץ לצד פעילויות פנאי | ד"ר יאיר אפטר, מנהל המיזם: "הבנּו שצריך לייצר שיח על הייחודי לאבהוּת" | יו"ר נעמת, חגית פאר: "אבות ואימהות רוצים במעורבות שוויונית בחיי ילדיהם אך לא קיבלו 'חוברת הפעלה'"

אב ובתו בגן שעשועים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90)
אב ובתו בגן שעשועים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90)
דוד טברסקי

ארגון נעמת ישיק השבוע את 'אבא' – מרכזים לאבות. מדובר במיזם ראשון מסוגו בארץ, שמטרתו לתת מענה מקיף לאבות באתגריהם המשפתיים.

"יש בארץ לא מעט מרכזי הורים וילדים, אבל ברובם ההורות מצטמצמת ומתכווננת לאמהות", מספר ל'דבר' ד"ר יאיר אפטר, מנהל מרכז אבא. "אבות רבים לא מוצאים את עצמם במרכזים האלו וגם אם מגיעים, מתאדים מהר מאוד". לאחר שנים רבות של עבודה עם משפחות צעירות ואבות, אפטר מספר שהצורך ביצירת שיח ומתן מענים ייחודיים לאבות המתמודדים עם גידול ילדיהם גדל משמעותית בשנים האחרונות, אך לא קיבל מענה מספק.

ד"ר יאיר אפטר. (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר יאיר אפטר. (צילום: אלבום פרטי)

בעיניי מקימיו, מטרת המרכז אינה להחליף קבוצות הורות קיימות והמרכזים לא נועדו לאבות בלבד. ייחוד המרכזים הוא הניסיון לפנות לבעיות, המצוקות והשאלות איתם מתמודדים אבות לגבי גידול ילדיהם ותפקידם בתא המשפחתי כיום. "המצוקות הכי מובהקות בקרב אבות היא שקודם כל האבהות תמיד נמצאת בהשוואה לאמהות. היא הרבה פחות ברורה", מסביר אפטר. "האבהות עברה הרבה מאוד שינויים בדור האחרון והבינו שמדברים הרבה מאוד על צרכים של אמהות אבל הנוכחות החסרה של אבות פוגעת בילדים לא פחות. הבנּו שצריך לייצר שיח ומפגש על הצרכים הייחודיים באבהות, האופן שבו הם מתמודדים עם קשיים ומצוקות".

אבות מוצאים עצמם בשוליים

מומחים לחקר המשפחה מספרים מזה זמן רב על ההשפעות העמוקות שמתרחשות בקרב תפיסת העצמי של אבות נוכח השינויים מרחיקי הלכת בתא המשפחתי. "היום יש ציפייה שאבות יהיו גם במרחב הרגשי, שיטפלו וידאגו", אומר אפטר. לדבריו, כיום בישראל יש יותר משפחות גרושות מאשר אי-פעם בעבר ואיתן קמו תאים משפחתיים חדשים, שלא נראו כמותם בעבר וביניהם אבות שמגדלים לבד את ילדיהם (אבות יחידניים), תאי משפחה הומוסקסואליים עם שני אבות ועוד.

"אבות שמתמודדים עם לידה שקטה. כמה עשרות מקרי מוות כאלו קורים בשנה, יש מענה רחב לאימהות שמתמודדות עם הבעיה הזו אבל אין שום מענה לאבות. אבות שמגדלים את הילדים במשמרות בזמנים מאוד קצובים – גם להם אין כמעט תמיכה. אנחנו רוצים לתת מקום שיאפשר להם להרגיש נח. לגרום להם לצאת מהשוליים שהם נמצאים בתוכם".

לטענת אפטר, בגלל המצב הייחודי של אבות בתא המשפחתי היום, הקמת המרכז במסגרת נעמת היתה ברורה מהרגע הראשון. "נעמת הוא היום המקום הרלוונטי ביותר בישראל לקחת אחריות על הסוגיה המורכבת הזו, מכיוון שמדובר בפלטפורמה ותיקה ורבת ניסיון בתחום ההורות. המרכזים יהיו מקומות שבהם אבות יוכלו להיפגש עם אבות אחרים ולדבר את הצרכים הייחודיים שיש להם".

"הרעיון להקמת המרכז הגיע מצורך שזיהינו בשטח", אומרת ל'דבר' יו"ר נעמת, חגית פאר. לדבריה, המרכז יהווה מקום לשוחח ולייצר את התא המשפחתי עבור האבות והילדים כאחד "אבות ואימהות רוצים במעורבות יותר שוויונית בחיי ילדיהם אך הם לא קיבלו 'חוברת הפעלה' ליציאה מהדפוס המסורתי ומסתבר שהעולם שבחוץ לא תמיד יודע כיצד להכיל את הרצון בשינוי".​

חגית פאר יושבת ראש נעמת (צילום: קובי וולף, עבור דבר)
חגית פאר יושבת ראש נעמת (צילום: קובי וולף, עבור דבר)

"קושי רב שמייחד אבות הוא הקונפליקט בין עבודה למשפחה", אומר אפטר. "פה יהיה זמן מוגדר עם גבולות ברורים להיות עם הילדים, לעשות פעילויות ולשפר את זמן האיכות המשותף".

בין מטרותיהם של המרכזים, שהתמקמו בעשרות יישובים ברחבי הארץ, לתת מענה לאבות על מגוון צרכים רחב, בין היתר: ייעוץ והכוונה בתהליכי גידול ילדים, העצמת הקשר, ייעוץ, ליווי והכוונה בתהליכי גירושים וגידול ילדים במשמרות. לצד הליווי והייעוץ, במרכז ניתן יהיה למצוא מועדון פנאי ותרבות שבו אבות יוכלו לצאת עם אבות אחרים לטיול, להשתתף בחוג, לרכוב על אופניים או סתם לצפות בסרטים ביחד עם ילדיהם במסגרת מזמינה ומשמעותית למפגש משותף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!