דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

מצוקת בתי האבות / ח"כ גפני לאוצר: "לבטל את היטל ההעסקה על עובדים זרים בבתי אבות"

ועדת הכספים קיבלה את עמדת איגוד בתי האבות, וקראה בנוסף להגדיל את השיפוי למוסדות בשל מגפת הקורונה | גפני, יו"ר הוועדה, ביקש לקבל תשובות בנושא בתוך שבועיים

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (צילום: דוברות הוועדה)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (צילום: דוברות הוועדה)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (שני), לבקשת איגוד בתי אבות (א.ב.א), בסכנת הקריסה הכלכלית של מוסדות סיעודיים. הוועדה קיבלה את עמדת האיגוד וקרא לאוצר לבטל את הכוונה לגבות היטל על העסקת עובדים זרים ולבחון מחדש את מנגנון השיפוי למוסדות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ביקש לקבל תשובות בנושא בתוך שבועיים.

"אנו דורשים ממשרד האוצר לא לגבות היטל על העובדים הזרים כמו שלא גובים היטל על עובדים זרים בקהילה כי בתי האבות נמצאים במצוקה תקציבית", אמר גפני בסיכום הדיון.

כאמור, הוועדה קראה גם לבחון מחדש את השיפוי שניתן לבתי האבות, שלטענתם לא מספיק להם כדי לעמוד בהוצאות הנוספות שכפה עליהם מגפת הקורונה. גפני: "אנו דורשים לשפר את השיפוי הזה ולהגביר את הסיוע שניתן כדי שהמטופלים יקבלו את המגיע להם".

יולי גת, יו"ר א.ב.א, הסבירה לחברי הוועדה כי "היטל העסקה נועד לעודד העסקת ישראלים, אולם לצערנו למרות שיש אלפי משרות פנויות בענף, הישראלים נמנעים מלעבוד בו גם בתקופה של אבטלה גואה בגלל הקושי הפיזי והרגשי המגולם באופי העבודה".

גת קראה להעביר שיפוי ראוי למניעת קריסה של מוסדות סיעוד. "מאז פרוץ משבר הקורונה מוטלות על הבתים הוצאות עצומות, אשר אינן מתוקצבות ברובן, בעודם נלחמים על שמירת חיי הדיירים שלהם", טענה, "הוצאות עתק על ציוד מיגון, תשלום שעות נוספות לצוותים, הוצאות על הסעות לעובדים בשל הגבלות על התחבורה הציבורית, ועוד, זאת כאשר אין גורם לאומי המתקצב הוצאות אלו בצורה ראויה. הדבר קריטי במיוחד עבור מוסדות שאינם במכרז הקודים של משרד הבריאות, שם המדינה לא שיפתה ולו בשקל אחד".

כיום, הממשלה מעניקה שיפוי מזערי למוסדות הפועלים במסגרת "מכרז האשפוז הסיעודי". מוסדות שאינם כלולים במכרז לא מקבלים שיפוי כלל. בא.ב.א מתריעים שללא שיפוי מלא לכלל המוסדות, גם לאלה שלא נכללים במכרז, קריסת מוסדות הוא רק עניין של זמן.

"מחסור אדיר בכוח אדם"

בראיון ל'דבר, אמרה גת כי "יש מחסור אדיר, 8,000 עובדים לפחות בתחום המטפלים הסיעודיים. לאורך השנים אמרו לנו לקחת ישראליים אבל מה לעשות הם לא רוצים. משרד הבריאות תקצב אותם בשכר מינימום, עכשיו בקורונה זרים לא באים".

לדברי גת, "לצערנו עובדים ישראליים לא מוכנים לעבוד בעבודות כוח עזר, רחצה, הלבשה, האכלה, טיטולים וכד'.היה ניסיון להביא פלסטינאים, מצליחים להביא רק גברים, אבל בכל פעם שיש סגר או חג אין עובדים, ואי אפשר להתקיים על בסיס זה. הניסיון לא צלח. רק בכמה מאות".

גת מסבירה כי רוב המוסדות מעסיקים היום מטפלים אריתראים וסודנים שנמצאים בארץ בלי אשרות עבודה, מה שהופך את העסקתם למנוגדת לחוק. היא מוסיפה כי על עובדים כאלה חל היטל בגובה 20% מהשכר, כך שגם העסקה בשכר מינימום הופכת לאפשרות לבעייתית מבחינה כלכלית.

"היום הצליחו לקבל החלטת ממשלה להבאה של 2,500 עובדים מנפאל וגאורגיה, ובעצם אומרים 'לנו אתם תשלמו עליהם היטלים'", טוענת גת, "יש המון מקומות עבודה אבל אם תטילו היטל לא נוכל להעסיק אותם. שר האוצר אולי יהיה מוכן להפחית את ההיטל, אבל כל סכום מעבר לסכום המתוקצב לא נוכל לשלם".

עוד היא אומרת כי "בג"ץ אמר שהמדינה צריכה להסיר כל מחסום על הבאת העובדים, גם אין טעם להביא עובדים זרים נוספים, כי יש את האריתראים והסודנים שכבר מכירים את העבודה והשפה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!