דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
25.1°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 25.1°תל אביב
  • 22.4°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 28.1°באר שבע
  • 36.6°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נאבקים בקורונה

נאבקים בקורונה / קבינט הקורונה אישר סגר לילי החל מיום רביעי, שווקים וקניונים ייפתחו

הסגר הלילי יימשך עד ל-2 בינואר | מערכת החינוך תשאר פתוחה ותכנית האיים הירוקים תמשיך | יוטל סגר מלא אם התחלואה תהיה גבוהה מ-4,500 מאובחנים ביום

מחסום לאכיפת סגר בערים. (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
מחסום לאכיפת סגר בערים. (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קבינט הקורונה החליט הערב (שני) על סגר לילי החל מיום רביעי. הסגר יימשך עד ל-2 בינואר, ואם התחלואה תעלה על 4,500 מאובחנים ביום יהפוך לסגר מלא.

הסגר יכלול מגבלות תנועה ויימשך עד הבוקר. בזמן הסגר הלילי תאסר פעילות מסחר ויוטלו הגבלות על תנועה בין אזורים. כלל המגבלות יובאו לממשלה לאישור.

בנוסף החליט הקבינט על חיוב בדיקות לשבים מחו״ל וממדינות אדומות בפרט כתנאי לקיום בידוד ביתי (ללא בדיקה ידרש בידוד במלונית).

הקבינט הכריע כי מתווה הקניונים ממשיך: קניונים ושווקים יפתחו בהתאם לכללים שנקבעו בפיילוט, למעט ב״אזורים אדומים״. תתאפשר פעילות מוגבלת מוקפדת של מוזיאונים ותרבות בהתאם לסיכומים בין משרדי הבריאות והתרבות.

עוד הוחלט: המשך הפעלת תכנית ״איים ירוקים״ וקידום חקיקה בנושא, מערכת החינוך תמשיך לפעול באזורים הירוקים והצהובים אלא אם יוטל סגר בהמשך, ריווח התפוסה בתחבורה הציבורית ונקיטת צעדים להגברת האכיפה והחמרת הקנסות. ההגבלות לא יפגעו בזכות ההפגנה.

במקביל ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל אישרה את המלצת משרד הבריאות להכריז על סח'נין וכפר כנא כאזורים מוגבלים למשך 5 ימים ממחר, ה-8בדצמבר בשעה 19:00, עד יום ראשון, ה-13 בדצמבר בשעה 19:00.

ראש המל״ל, מאיר בן שבת אמר בישיבת הקבינט: "אם לא נקבל את ההחלטות הקשות, יש חשש מאובדן שליטה, מכלכלה מכווצת והפיכת ישראל למדינה אדומה עם תמותה של עוד 2,000 חולים".

הצעת המל״ל הארשונית היתה להטיל בשלב הראשון סגר לילי מערב חנוכה ועד 20 בדצמבר. במסגרתו, ייעשה שימוש נרחב בהטלת סגרים על ערים אדומות, שבים מחו"ל יעברו בדיקות ויוכנסו לבידוד ויבוצעו בדיקות רחבות במערכת החינוך.

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש אמר בדיון: "לא מתנגד לסגר לילי, אבל לא יודע להגיד מה האפקט שלו". לדברי אש, "לסגר הלילי יהיה אפקט חלקי. זה יוביל לריסון מהודק בוודאי. יעברו שבועיים, האפקט של הריסון המהודק לא יתחיל וכבר נגיע למספרים של הסגר המלא. ההצעה הזו היא כמו להגיד שב-2 בינואר אנחנו נכנסים לסגר מלא".

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה:"צריך להתחיל בהגבלות בהקדם. כשנכנסנו לסגר האחרון היינו עם 5,000 מאומתים. כשהרמנו את הברקס הגענו אחר כך ל-9,000 מאומתים ביום. אם נעצור במספרים כאלה אנחנו נגיע לחולים קשים רבים". עוד הוסיפה כי הסגר הלילי לא יעיל ויש להתחיל כבר עכשיו במתווה "הריסון המהודק" אותו הציג משרד הבריאות אתמול.

ישראל כ"ץ, שר האוצר: "אין הורדת תחלואה בלי שאנשים בבתים. זה היה בסגר הראשון, ובסגר השני. במגזר הערבי יש חריגה בכל המדדים. אם הולכים לסגר לילי זה אמור לסייע להוריד את התחלואה".

מ״מ מנכ"ל משרד האוצר, ערן יעקב: "לא סיימנו את הסגר השני ויש דברים שחודשים רבים לא פתוחים. עלות סגר נוסף למסחר היא 5.6 מיליארד שקלים בחודש. וזה מצטרף ל-100 אלף מובטלים. זה מחיר משמעותי. תזכרו שזה מתווסף לחצי מיליון מובטלים כבר היום".

כ"ץ:  "יש חשיבות רבה שאם עושים סגר לילי צריך לאפשר למסחר לעבוד. אם הולכים לסגר לילי צריך להתחיל כמה שיותר מוקדם. כדי שזה יעבוד לפחות 14 יום לפני שנגיע למדרגה הבאה, אנחנו רוצים שהסגר הלילי ייכנס לתוקף מיד. כל יום הוא יום חשוב. שזה יעבוד 14 יום עד למדד הבא, ואז לראות את האפקט כי אני לא רוצה שבקלות ראש נעבור לסגר".

עוד הוסיף כי יש "לפתוח מיידית את כלל הקניונים בהתאם למודל הפיילוט שהצליח ולהגביל את שעות הפעילות של כלל המסחר עד השעה 20:00. אם משרד הבריאות יטיל סגר לילה כולל, זה חייב להיות משעה 20:00, עד לרף תחלואה שייקבע".

שר הכלכלה עמיר פרץ: "או שהכל פתוח או שהכל סגור. צריך חלוקה שווה בנטל. במקום שבו יש תחלואה צריך להפעיל הגבלות. אני מעדיף את הצעת המל"ל, שידעו שנלך לסגר אלא אם התחלואה תהיה נמוכה מהיעדים. אם לא נעמוד במשימה כולם יישאו בנטל וישלמו את המחיר".

שר הבריאות, יולי אדלשטיין:  "לגבי המסחר, ברור שכמה שאנו מונעים מגעים יש סיכוי להוריד את ה-R. אנחנו עוסקים בניסיון לעצור את עליית התחלואה. לגבי עוצר לילה: השאלה באיזו שעה ובאיזו מתכונת. בלי לדעת מערכת הבריאות תתקשה להתייחס".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "אתה אומר 'הטילו ריסון מהודק בתוספת סגר לילי כדי להביא להורדת ה-N וה-R', ואולי הנגיף יוריד הילוך". אדשלטיין השיב בחיוב.

נתניהו התייחס גם לדבריה של ד"ר אלרעי פרייס, על הצורך בריסון מהודק כדי להימנע מסגר שלישי: "אם נלך כבר עכשיו להגבלות אז הוא יהיה פחות זמן. אנחנו עלולים להגיע בסוף לחמישה-שישה שבועות של סגר מלא".

שר האנרגיה יובל שטייניץ: "שרון אומרת שאם נתחיל עם הריסון המהודק אז בגלל מרחק הבלימה, נגיע כבר לסגר מלא".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן: "הנתונים מלמדים על כך שאנחנו בתוך גל שלישי. בעיניי, הכי חשוב, זו מערכת החינוך. זה משהו שאנחנו צריכים לזכור. אותי מפחיד שעוד פעם ניקח את התלמידים ונשים אותם בבית. אני מוכנה בפירוש לשלם מחיר מאוד יקר של מסחר כדי להבטיח שבתי הספר ימשיכו להיפתח לאורך זמן. הכל מאוד כואב אבל זה מה שהייתי מתעדפת".

עלייה בשיעור הבדיקות החיוביות

מתמונת המצב של התפשטות מגפת הקורונה שמפרסם משרד הבריאות, עולה מגמה  של עלייה במספר המאומתים היומי ובאחוז הבדיקות החיוביות. אתמול (ראשון) אותרו 1,230 חולי קורונה חדשים, והמספר נמצא במגמת עליה מאמצע חודש נובמבר. שיעור הבדיקות החיוביות עמד אתמול על 3.3%, וזו הפעם הראשונה מאז ה-1 לנובמבר ששיעור הבדיקות החיוביות ביום חול גבוה מ-3%.

מספר החולים במצב קשה עמד הבוקר על 331, וגם הוא נמצא בעליה בשבוע האחרון. מדובר בנתון הנחשב לרוב כמפגר במספר ימים אחרי תמונת המצב האמיתית של התפשטות המגפה.

על פי מרכז המידע והידע הלאומי למאבק במגפת הקורונה, "בשיעור הגידול הנוכחי, על כל יומיים נוספים שבהם יישמר קצב ההדבקה הקיים, יידרש יום של סגר מלא כדי להשיב את המצב לקדמותו".

המשרד הודיע הבוקר (כי עפולה, מעלות-תרשיחא, כעביה-טבאש-חג'ג'רה וראמה הם יישובים אדומים בהם רמת תחלואה גבוהה בקורונה. קריית ביאליק וקריית ים הוכרזו כערים כתומות, וכך גם אבו גוש והמועצה המקומית זמר, המורכבת מארבעה כפרים ערביים. לפי הנתונים שפרסם המשרד, בישראל 28 ערים ויישובים המוגדרים אדומים לפי מודל הרמזור, ו-37 יישובים כתומים.

היישוב מג'ד אל כרום, שהוגדר כאדום, הוגדר הבוקר ככתום. היישובים יבנה, נתיבות, קדומים, דבוריה ומג'אר, שהוגדרו ככתומים, הוגדרו הבוקר כצהובים.

במהלך סוף השבוע הפכו מספר ערים גדולות לכתומות – בהן ירושלים, עפולה (שהפכה בינתיים לאדומה), יבנה ונתיבות (שהפכו בינתיים לצהובות), טירת כרמל ונשר. הערים תל אביב ואילת עברו מירוק לצהוב. אילת הפכה לצהובה, על אף הניסיון להפוך אותה ל'אי תיירותי ירוק' ולחייב את כלל הנכנסים אליה בבדיקת קורונה חיובית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!