דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק באלימות נגד נשים

אלימות נגד נשים / לקראת קריאה ראשונה: הצעת החוק המאריכה את משך ההגנה מפיטורין של אשה מוכה

הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) וקארין אלהרר (יש עתיד) מבקשת להאריך לחצי שנה את משך ההגנה מפיטורין לנשים ששהו במקלט לנשים מוכות | יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קרא לאוצר לממן מחצית מעלות השכר וזכה לסירוב

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מימין) ושרת האנרגיה קארין אלהרר (צילום: נועם רבקין פנטון, יונתן זינדל/פלאש 90)
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מימין) ושרת האנרגיה קארין אלהרר (צילום: נועם רבקין פנטון, יונתן זינדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק המרחיבה את ההגנה על נשים ששהו במקלט לנשים מוכות ואוסרת את פיטוריהן עד חצי שנה לאחר חזרתן לעבודה, עברה היום (שני) בוועדה לקידום מעמד האישה לקראת קריאה ראשונה. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) הפתיע את משרד האוצר וקרא למדינה לקחת על עצמה תשלום מחצית גובה שכר העובדת למשך שלושה חודשים – האוצר סירב.

כיום עובדת הנאלצת להיכנס למקלט לנשים מוכות בשל סכנה הנשקפת לחייה, מוגנת מפני פיטורין למשך חצי שנה כל זמן שהיא נמצאת במקלט (בלא תשלום), ועוד 90 יום מרגע ששבה לעבודתה. הצעות החוק שהוגשו על-ידי חברות הכנסת תמר זנדברג (מרצ) וקארין אלהרר (יש עתיד) מבקשות להאריך את תקופת ההגנה מפני פיטורין לעד 182 יום מהחזרה לעבודה. הצעת החוק נתמכה גם על-ידי ועדת השרים לחקיקה שהתכנסה ביוזמת ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר המשפטים, אבי ניסנקורן, לכינוס מיוחד ביום המאבק באלימות כלפי נשים לקידום הצעות חוק פרטיות בנושא.

"זה לא יהפוך את הצעת החוק לתקציבית. ההפך הוא הנכון, זה ירתום את המעסיקים כשותפים למהלך ובעלות נמוכה למדינה נצליח לשקם יותר נשים״, נימק פורר את דרישתו להשתתפות המדינה והעריך כי העלות התקציבית תעמוד על כ-2.5 מיליון שקלים. לאור סירוב האוצר הטיח בנציגו: "פשוט מרגש לראות עד כמה אתם נדיבים בכספם של אחרים בלתת את החופש להיכנס עוד ועוד לכיסם של המעסיקות והמעסיקים. המטרה שלשמה כולנו התכנסנו היא כדי שכמה שיותר נשים שיצאו ממקלטים ישולבו בתעסוקה". לדבריו, בכוונתו להביא נושא זה לדיון נוסף לקראת הקריאות השניה והשלישית של החוק.

איציק דניאל, רכז תעסוקה באגף התקציבים, הבהיר כי מדובר בהצעת חוק פרטית, שאמנם זכתה להסכמת ועדת השרים לענייני חקיקה, אך שהכוונה לפצות את המעסיקים מאוצר המדינה לא תואמה עם המשרד. "הערכת העלות שלנו מגיע לכמה מיליונים. בנקודת הזמן לא היה לנו מספיק זמן לעשות הערכת עלות ונבקש לקבל זמן ראוי שנדע לעמוד מאחוריו בצורה מקצועית".

אליעזר שוורץ, ראש צוות במרכז המחקר והמידע של הכנסת, הדגיש כי אם מענק שכזה יעמוד על כ-8,000 שקלים, ניתן יהיה להעניקו לעד 750 נשים גם במסגרת ההגבלות החלות על חקיקה פרטית להשלכה תקציבית של עד שישה מיליון שקלים. לדברי אורלי אלמגור לוטן, ראש צוות במרכז המחקר והמידע של הכנסת, ב-2019 שהו במקלטים 654 נשים ש-80% מהן היו בגילאי העבודה 26-59. מבין אלו שיצאו מהמקלטים, 40% שהו בהם פחות מחודש, 60% פחות מ-3 חודשים, ו-75% פחות מחצי שנה.

"בימים אלה הצעה זו מקבלת משנה תוקף", אמרה זנדברג. "2020 היא שנת הבית – לעבוד מהבית או ללמוד מהבית אולי נחמד לחלק מהאנשים אבל יש נשים וילדים שלהיות בבית זאת סכנת חיים עבורם. לאותן נשים שיוצאות למעונות ולמקלטים הצעת החוק באה לספק ולרפד את ההגנה סביבן. טוב תעשה הכנסת המקרטעת הזאת אם תעשה את השינוי המוצע".  אלהרר הוסיפה: "אנחנו נמצאים בשעת חירום בכל הקשור לנשים מוכות שחוות התעללות. ההצעה אומרת שאישה שהופנתה למקלט צריכה לקבל את כל ההגנות כי צריך להרחיק אותה מהבעל. עד שנגיע למקום שבו הבעל מורחק ומטופל צריך שאותה אישה שנמצאת בסיטואציה קשה תקבל את כל ההגנות לרבות מניעת פיטורים מעבודתה".

עו"ד איה דביר ממשרד המשפטים ברכה על היוזמה להגן על נשים המתמודדות עם אלימות במשפחה, אך ציינה כי 182 ימי הגנה היא נורמה שאיננה קיימת כיום בחקיקות אחרות, כשהרף הגבוה ביותר הקיים הוא הגנה של 150 יום לנשים הנמצאות בטיפולי פוריות. לדבריה, אין כיום נתונים על בקשות שהוגשו למשרד העבודה לפיטורי עובדות בתקופה בה הן מוגנות לאחר ששבו ממקלט לנשים מוכות. "מהמעט שידוע לי, מעטות הנשים שחוזרות לגור בסביבת המגורים הקודמת ולכן אני לא בטוחה שזה המענה האפקטיבי ביותר שניתן לתת", אמרה.

"יש פעמים שאני מבין את הקרב כשיש השלכות רוחב. דווקא כי המספר קטן ואנו מדברים לשמחתי על לא יותר מדי נשים. מדינת ישראל שפכה יותר מדי כסף על מה שלא צריך והגיע הזמן לעשות תיקון קטן", סיכם את הדיון פורר והביע תקווה שעמדת האוצר תשתנה עד להבאת החוק לקריאה שניה ושלישית. "לא צריך להיות פרופ' לפיזיקה גרעינית כדי להבין שהמצב בזמן הקורונה ייצור גם עלייה באלימות במשפחה. הרציחות שאנו נחשפים אליהן הן קצה הפירמידה ולכן אני תומך בהצעת החוק". לדבריו, יש למצוא איזון עדין מול המעסיקים שמדינת ישראל מערימה גם עליהם קשיים בתקופה הזאת, אולם "צריכה להיות פה הרחבה דרמטית של מספר הימים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!