דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תנועות הנוער

חינוך / "המדריכים הצעירים לא מבינים למה אסור להם להדריך בשכונה אבל מותר ללכת לקניון"

משרדי הממשלה גיבשו מתווה חזרה לפעילות החינוך הבלתי פורמלי, אך אישורו בממשלה מתעכב | המתווה כולל פעילות בקבוצות התואמות את כיתות בתי הספר - מהלך מורכב וקשה ליישום | בנוסף יעודדו התנועות את המדריכים להיבדק

הפגנת תנועות הנוער ברחובות (צילום: אלה נאור)
הפגנת תנועות הנוער ברחובות (צילום: אלה נאור)
דוד טברסקי

משרד הבריאות והמשרד להשכלה גבוהה ומשלימה גיבשו מתווה חזרה לפעילות פיזית של תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמלי, אך אישורו לא מקודם בממשלה – כך עולה מישיבת ועדת הקורונה בכנסת שהתקיימה אתמול (שני). על רקע ההחלטה על סגר והחמרת הגבלות, לא ברור האם הוא אכן ייצא לפועל.

המתווה שגובש לפעילות התנועות והארגונים כולל הנחיות קשות ליישום, כגון חובת שמירה על קפסולות בתי-הספר בתוך פעילות אחר הצהריים של כל ארגון או תנועה. משמעות המהלך הוא פירוקן והקמתן מחדש של כל המסגרות החברתיות בתנועות. בתנועות הנוער מבקרים את המתווה, אך אומרים כי יישומו עדיף מאשר איסור גורף על הפעילות.

"אמרנו למדינה שהם טועים שלא מאפשרים לבני הנוער להיפגש בקפסולות המעורבבות", אומר ל'דבר' נפתלי דרעי, מזכ"ל מועצת תנועות הנוער, "בני הנוער נפגשים במעורבב בזמן הפנוי בכל מקרה, זו עצימת עיניים בפקידות של משרד הבריאות. אנחנו צריכים לשמוח לפחות על מה שהשגנו, למרות שזה דורש מאתנו מאמץ גדול מאוד".

עוד כולל המתווה עידוד של המדריכים הצעירים לעבור בעצמם בדיקות קורונה, בדומה למורים ולגננות, וגיוס התנועות והארגונים למבצעי הסברה למניעת התפשטות הקורונה.

בעוד החנויות ובתי הספר נפתחו, ההגבלות על פעילות החינוך הבלתי פורמלי עדיין לא הוסרו כבר מעל חודשיים. התנועות והארגונים עורכים פעילות בשיחות וידאו בלבד, או במבצעי התנדבות שמותרים לפי התקנות.

"זה לא סוד שלדעתי צריך להחזיר את החינוך המשלים לפעילות" אמר בוועדת הקורונה שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה, זאב אלקין, "לצערי לא הצלחתי לשכנע את מקבלי ההחלטות. המתווה איננו מושלם, הוא יקר, מסורבל אך חשוב להתחיל את פעילות התנועות".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, טען בוועדה שהמתווה המוצע מחמיר מדי ואינו ישים בפועל "חייבים לאפשר פעילות באוויר הפתוח בקבוצות קטנות קבועות תחת בקרה באזורים שאינם אדומים, גם מבתי ספר שונים".

"תנועות הנוער חשובות עכשיו יותר מאשר בשגרה"

"סדר הפתיחה לא משקף צורך, אלא משקף כח", אומרת ל'דבר' אלה נאור, רכזת אזור בחוגיי סיירות של קק"ל, "הרבה אנשים יסכימו שפתיחת מרכז בילוי, עם כל הכבוד והחשיבות לפרנסה, לא יותר חשוב מחינוך; המדריכים הצעירים לא מבינים למה אסור להם להתנדב בשכונה אבל מותר ללכת לקניון."

בחודש האחרון חניכיה של נאור הובילו שתי הפגנות גדולות של חניכי תנועות הנוער ברחובות עם מעל ל-100 חניכים, בדרישה מהממשלה לפתרון, אף לו חלקי, לפעילות חינוכית בסניפי התנועות. "המצב מתסכל ומכעיס, חודשים בני הנוער יושבים שעות בבית מול המסכים, ותנועות הנוער חשובות עכשיו יותר מבשגרה", אומרת נאור, "לחינוך הבלתי פורמלי הרבה יותר קל לשמור על הנחיות משרד החינוך –  להיפגש בקבוצות קטנות עם ילדים קבועים, קשר אישי עם כל מדריך וחניך, ורצון פנימי להתנדב ולהשפיע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!