דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נאבקים בקורונה

נאבקים בקורונה / הראשונה לקבל חיסון בבריטניה: מרגרט קינן שתחגוג 91 בשבוע הבא

בשלב הראשון יינתנו החיסונים לבני ה-80 ומעלה ולצוותים במוסדות גריאטריים | סך הכל יחוסנו בבריטניה מעל ל-25 מיליון בני אדם, כ-40% מאוכלוסיית המדינה

מרגרט קינן בת ה90, הראשונה בבריטניה שהתחסנה נגד נגיף הקורונה. (צילום: acob King/Pool via AP)
מרגרט קינן בת ה90, הראשונה בבריטניה שהתחסנה נגד נגיף הקורונה. (צילום: acob King/Pool via AP)

בריטניה החלה היום (שלישי) לחסן את אזרחיה נגד נגיף הקורונה, כשבוע אחרי שהייתה למדינה המערבית הראשונה שאישרה חיסון שכזה. השלב הראשון של מבצע החיסון, שיצא לדרך באחד מרשת בתי החולים במדינה, זכה לכינוי 'V-Day', על משקל D-Day, היום הראשון של הפלישה לנורמנדי, שבישרה את תחילת הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

הראשונה לקבל את החיסון הייתה מרגרט קינן, שתחגוג 91 בשבוע הבא. קינן, מוכרת בחנות תכשיטים בעברה, קיבלה את הזריקה בבית החולים האוניברסיטאי בקובנטרי בשעה 6:31 הבוקר. "אני מרגישה זכות גדולה להיות המתחסנת הראשונה נגד הקורונה", אמרה, "זו באמת מתנת יום ההולדת המוקדמת הכי טובה שיכולתי לבקש, כי זה אומר שעכשיו אני יכולה לצפות לבילוי עם המשפחה והחברים שלי בשנה החדשה, אחרי שאת רוב השנה הזאת העברתי לבד".

הרשויות בבריטניה קראו לאזרחים להתאזר בסבלנות, מכיוון שבשלבים הראשונים יחוסנו אלה שנמצאים בקבוצות סיכון להידבקות בנגיף. צוותי הרפואה ייצרו קשר עם המועמדים לחיסון על מנת לתאם מועד, ורוב האוכלוסייה תצטרך לחכות לתחילת 2021, אז יהיו מספיק מנות חיסון בשביל להרחיב את המהלך.

"היום הוא רק הצעד הראשון בתכנית החיסונים הרחבה ביותר שנראתה במדינה", אמר סיימון סטיבנס, ראש שירותי הבריאות הלאומיים בבריטניה, "יידרשו מספר חודשים כדי להשלים את המשימה, מכיוון שאין עדיין את כל מנות החיסון…אבל אם נשמור בקפדנות על ההנחיות בשבועות והחודשים הקרובים, נוכל להסתכל על היום כרגע המפנה בקרב נגד הנגיף".

באנגליה, בשלב הראשון החיסון יחולק ל-50 מרכזים רפואיים, כשבתי חולים נוספיםן צפויים להצטרף לתכנית עם קבלת מנות נוספות. צפון אירלנד, וויילס וסקוטלנד יהיו אחריות על בניית מבצע החיסונים בשטחן.

800 אלף מנות החיסון הראשונות יינתנו לאנשים מעל גיל 80 שכבר מאושפזים בבתי חולים או שנקבעו להם טיפולים בבתי חולים. עוד יחוסנו עובדי מוסדות גריאטריים.

קשיים לוגיסטיים מאטים את אספקת החיסון של פייזר. העובדה שיש לאחסן אותו בטמפרטורה של 70- מעלות, מחייבת מתקני קירור מיוחדים שלא נמצאים בדרך כלל במרפאות לבריאות הציבור.

בארמון בקינגהאם סירבו להגיב לפרסומים לפיהם המלכה אליזבת השנייה, בת ה-94, ובעל הנסיך פיליפ, בם ה-99, יקבלו את החיסון על מנת להראות לציבור שמדובר במהלך בטוח מבחינה רפואית.

שירותי בריאות הציבור ברחבי העולם עוקבים אחרי המהלך הבריטי, הזמן שהם מתכוננים למבצע חיסון חסר תקדים של מיליארדי בני אדם, בתקווה להביא לסיום המפה שגבתה עד כה יותר מ-1.5 מיליון חיי אדם.

על אף שלבריטניה מערך רפואה שיאפשר לה לחסן את כל אזרחיה, בכוונת הרשויות שם לחסן למעלה מ-25 מיליון בני אדם, כ-40% מאוכלוסיית המדינה בלבד. בין היתר יחוסנו נשים בהריון ותלמידי בית ספר.

כאמור, בשבוע שעבר אישרו הרשויות בבריטניה את החיסון שפותח על ידי החברות האמריקאיות פייזר וביונטק. הרשויות בארה"ב ובאיחוד האירופי בוחנות אף הן את החיסון, לצד חיסונים אחרים של חברות כמו מודרנה ואסטרהזניקה.

על פי הסכם עליו חתמה עם ממשלת ישראל בחודש שעבר, התחייבה פייזר לספק לישראל 8 מיליון מנות חיסון בשנים 2022-2021, החל מינואר הקרוב. הסכם זה מצטרף להסכמים שחתמה ישראל עם חברת מודרנה, עם חברת ארקטורוס (שנמצאת בשלב פחות מתקדם בניסוי), וכן לשותפות במיזם של ארגון הבריאות העולמי Covax לאספקה משותפת של חיסונים בין מספר מדינות.

משרד הבריאות הודיע כי חתם גם על  הסכם לרכישה עתידית של חיסונים מחברה נוספת – אסטרהזניקה הבריטית. בנוסף מפתחת ישראל חיסון משלה במכון הביולוגי בנס ציונה, שנמצא כעת בשלב התחלתי של ניסוי על בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!