משרד התחבורה הודיע היום (שלישי) כי הוא מקדם תקנה חדשה, לפיה כלי רכב פרטיים, שעלו על הכביש לפני שלוש עד עשר שנים, יחויבו בביצוע טסט אחת לשנתיים, במקום שנה כפי שנהוג היום.

עם אישור התקנה, כלי רכב פרטיים, עד 3.5 טון, שנרשמו בשנת 2018 ואילך, יידרשו לבצע מבחן רישוי ראשון לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן בכל שנתיים. החל מעשר שנים שנים, תישמר החובה לערוך טסט בכל שנה.

על פי התקנות התקנות הקיימות, רכב פרטי חדש פטור מביצוע מבחן הרישוי השנתי בשלוש השנים הראשונות לרכישתו, ולאחר מכן מחויב לעבור טסט במכון רישוי מדי שנה. לרכבי ליסינג חדשים, הפטור מטסט הוא של שנתיים בלבד.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

על פי ההודעה, שרת התחבורה מירי רגב הנחתה את מנהל התנועה במשרד לעדכן את התקנות בהתאם למקובל במדינות אירופה, בהן כלי רכב חדשים מחוייבים במבחן שנתי לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן מדי שנתיים. באותן מדינות, החובה לעבור טסט מדי שנה חלה רק עשר שנים אחרי שהרכב עלה לכביש.

משרד התחבורה ציין כי הפחתת התדירות מתאפשרת מכיוון שמרבית כלי הרכב החדשים מצוידים במערכות בדיקה, המתריעות במקרה של תקלה במערכות הבטיחות ברכב וכן במנוע ובמכללים נוספים, המודיעים לנהג כי עליו להגיע למוסך. בדגמים מתקדמים, מחשב הרכב מסוגל ליצור קשר ישיר עם מחשב היצרן ולעתים אף לפתור את הבעיה בעצמו.

על פי בדיקות שביצע המשרד, היקף הליקויים הצפויים בכלי רכב פרטיים נמוך ביותר במהלך 10 השנים הראשונות לעלייתם לכביש.

השרה רגב: "מדי שנה, מאות אלפי כלי רכב חדשים ומתקדמים עוברים את הטסט לרכב בהצלחה אך ללא צורך אמיתי. העומס על מכוני הרישוי פוגע בבעלי רכב ישן יותר, שנדרשים לבזבז זמן יקר לביצוע הטסט. המהלך יחסוך לציבור זמן המתנה במכון, כסף וביורוקרטיה מיותרת".