דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר פוליטי

משבר פוליטי / תם הדיון בהצעת החוק לפיזור הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג, הציג ארבעה מועדים אפשריים לקיום הבחירות | מנכל"ית ועדת הבחירות המרכזית: " זקוקים להיערכות של 90 יום לפחות"; גינזבורג: "תתחילו להתארגן מהיום, לא צריך לחכות לקריאה השלישית"

ח"כ איתן גינזבורג, יו"ר ועדת הכנסת בדיון על פיזור הכנסת (צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)
ח"כ איתן גינזבורג, יו"ר ועדת הכנסת בדיון על פיזור הכנסת (צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכנסת דנה היום (שלישי) בהכנת החוק לפיזור הכנסת לקריאה ראשונה. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), העלה לדיון את תאריך הבחירות לכנסת ה-24. גינזבורג הציע לבחור באחד מהתאריכים הבאים: 23 בפברואר-י"א אדר, 2 במרץ-י"ח אדר, 9 במרץ כ"ה באדר,23 במרץ – י' בניסן.

בתום הדיון, יו"ר הוועדה הודיע כי הוועדה תמשיך לדון מחר בבוקר בהצעת החוק תוך כדי ניהול משא ומתן עם המפלגות מתוך כוונה להגיע להסכמות בסעיפים השונים שנדונו היום.

הוועדה דנה בשקיפות בתעמולת בחירות. הצעת החוק מבקשת להחיל את חובת השקיפות הקיימת על פרסום מודעות בעיתונים, גם על פרסומים במדיות החדשות השונות כגון אתרי אינטרנט, מדיה החברתית, מסרונים ועוד.

על פי ההצעה, החובה תחול על פרסום שיבוצע בתשלום. ההגדרה לא כוללת תעמולה פרטית של אזרח פרטי שאינו יקבל תשלום בגין הפרסום, כדוגמת פוסט בפייסבוק וכדומה. ההסדר יחול על בחירות לכנסת, לרשויות המקומיות וכן בפריימריז.

מוקדם יותר בדיון אמרה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס: "כולם מבינים מהם האתגרים של מערכת בחירות בתקופת קורונה, מערכת בחירות רביעית. מערכת בחירות זה מגה פרויקט שנוטלים בו כמאה אלף עובדים ובתקופת קורונה יהיו הרבה יותר עובדים. האתגרים עצומים. אנחנו זקוקים להיערכות של 90 ימים כדי לאפשר קיום מערכת הבחירות ולנהל אותו באופן תקין ולשמור על בריאות הציבור. ואין לנו תקציב".

ח"כ גינזבורג בתגובה: "תתחילו להתארגן מהיום. אנחנו הולכים לבחירות. לא צריך להמתין ליום שבו החוק יעבור בקריאה השלישית".

שופטת העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה, יו"ר הוועדה הציבורית למימון מפלגות: "אנחנו מביאים הצעה שהיא הפחתה ברורה במימון המפלגות ביחס למימון המקורי שהיה נהוג עד כה".

לדבריה, "בעקבות ניתוח הקשיים והצרכים הגענו למסקנה שאין מקום לנגוע בתעריף יחידת המימון המקורית. מחד, צריך להבטיח חופש פוליטי ולמנוע קריסת פעילות פוליטית כתוצאה מארבע מערכות בחירות, ואנחנו בפני מערכת חמישית. מאידך, המשבר הכלכלי הכולל מצריך הידוק החגורה. באיזון הכללי, הגענו לכלל מסקנה שלא לגעת בתעריף ולהותיר את הסכום הנהוג היום".

"המצב הכלכלי הקשה היה הקו המוביל בדיונים", הוסיפה, "הגירעונות של המפלגות אדירים, והותרת יחידת המימון על הסכום הקבוע היום, מהווה הידוק חגורה".

ח"כ עמית הלוי (הליכוד): "בעצם מפלגה שתזכה ב-30 מנדטים ומעלה, ויש רק אחת כזו, תקבל פחות מימון מפלגות. ומפלגות שיזכו עד 10 מנדטים, יקבלו יותר. הצעה מתאימה ותפורה למידות של כחול לבן, זו לא הגינות פוליטית".

הדיון מתקיים אחרי שאתמול אישרה ועדת הכנסת כי היא תהיה זו שתדון בהצעת החוק. ההחלטה התקבלה בתום דיון סוער, עם רוב של עשרה חברי כנסת, ללא מתנגדים ובהימנעות של חבר כנסת אחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!