דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך לא שווה / שיפור בהישגים של תלמידי ישראל במדעים ומתמטיקה, הפערים עדיין גדולים

על פי ממצאי המחקר הבינלאומי טימס, ב-2019 דורגה ישראל במקום ה-9 במתמטיקה וה-16 במדעים, מתוך 39 מדינות | פערים משמעותיים נרשמו בין תלמידים, במגזר היהודי ובמגזר הערבי, מרקעים כלכליים-חברתיים שונים

תלמידים במבחן. ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
תלמידים במבחן. ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
דוד טברסקי

תלמידי ישראל בכיתות ח' שיפרו את הישגיהם במדעים ובמתמטיקה ב-2019 אך הפערים ביניהם עדיין גדולים, כך על פי ממצאי המחקר הבינלאומי טימס שפרסם הבוקר (שלישי) משרד החינוך. על פי הממצאים, הפערים הין מגזריים והחברתיים-כלכליים במערכת החינוך הצטמצמו מאז 2015, אך נותרו משמעותיים.

המחקר הבינלאומי נערך מידי ארבע שנים, וישראל משתתפת בו מאז 1999. המחקר האחרון נערך באביב 2019, במתכונת ממוחשבת בסביבה דיגיטלית, והשתתפו בו 39 מדינות. הציון המוענק לכל מדינה בכל תחום דעת הוא 500 נקודות וסטיית תקן של 100 נקודות. הציונים בכל אחד ממחזורי המחקר מכויילים לסולם זה כך שניתן להשוות בין מחזורי מחקר שונים.

ישראל נמצא בחצי העליון של מדרג 39 המדינות, על פי ממוצע הישגי תלמידיהן: במקום התשיעי במתמטיקה וה-16 במדעים. מדובר בעלייה לעומת הפעם הקודמת שנערך המחקר ב-2015. משרד החינוך ציין שלאורך העשור האחרון נותרו ההישגים של תלמידי ישראל ללא שינוי.

בנוסף, שיעורי התלמידים המצטיינים בישראל הם מהגבוהים מבין המדינות המשתתפות. במתמטיקה עומד שיעורם על 15% ובמדעים על 12% במדעים. השיעור החציוני הבינלאומי הוא 5% ו-7%, בהתאמה.

מנגד, שיעור התלמידים המתקשים בישראל, 13% בכל תחום דעת, דומה לשיעור החציוני הבינלאומי, 13% במתמטיקה ו-15% במדעים).

פערים בולטים על רקע כלכלי-חברתי

לצד הישגים אלה, מעלים הממצאים תמונת מצב קשה של פערים ניכרים בהישגים בין מגזרים שונים באוכלוסייה. תמונה מצב הנתמכת גם במחקרים והשוואות דומות שנעשו בשנים האחרונות.

על פי הנתונים, ככל שהרקע החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך ההישגים גבוהים יותר. פער ניכר, של כ-110 נקודות בקרב דוברי עברית, ושל כ-65  נקודות בקרב דוברי ערבית, נרשם בין ממוצעי ההישגים של תלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה לאלו מרקע חברתי-כלכלי נמוך. בבחינה בין-מגזרית נמצאו פערים נמוכים בין דוברי עברית לדוברי ערבית מרקע סוציואקונומי נמוך.

בין דוברי העברית לדוברי הערבית נמצא פער של 42 נקודות במדעים ו-60 במתמטיקה. פער זה במבחני המתמטיקה, דומה לפער בין הציון הממוצע של ישראל בתחום (513) וזה של איראן, ירדן ועומאן (כ-450).

בחמש השנים האחרונות נרשם צמצום חד, של כ-10%, בשיעורי התלמידים דוברי הערבית המתקשים במתמטיקה או במדעים. בהשוואה למחזור המחקר הקודם, נרשם שיפור ניכר בהישגי תלמידים דוברי ערבית, לצד יציבות בהישגי תלמידים דוברי עברית, דבר שהביא לצמצום פער ההישגים ביניהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!