דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור יהודי

שנה לדומא / שנה להצתה בדומא, אחד מאירועי הטרור היהודי החמורים בישראל

משפחת דוואבשה נלכדה באש שניצתה מבקבוק התבערה. האם ריהאם, האב סעד, והתינוק עלי, בן שנה וחצי, נהרגו. אחמד בן ה-4 נכווה קשות אך נשאר בחיים. משפטם של המואשם ברצח ומי שסייע לו מתנהל בימים אלו

ההצתה של בית משפחת דוואבשה בדומא (צילום: פלאש 90)
ההצתה של בית משפחת דוואבשה בדומא (צילום: פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

לפני שנה בדיוק, בלילה של ה-31 ביולי 2015, אירע אחד מפיגועי הטרור היהודי החמורים בהיסטוריה של מדינת ישראל: שני בקבוקי תבערה נזרקו לעבר בית משפחת דוואבשה בכפר דומא, הממוקם דרום-מזרחית לשכם. מהשריפה נהרגו בני הזוג סעד וריהאם דוואבשה ובנם הפעוט בן השנה וחצי, עלי סעד. אחמד דוואבשה, פעוט בן 4, נפצע קשה אך נשאר בחיים. על קירות הבית שהוצת רוססו כתובות בעברית, כגון "יחי מלך המשיח" ועוד. האירוע יצר זעזוע בציבור הישראלי וזעם בחברה הפלסטינית.

"בני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש", התבטא נשיא המדינה ראובן ריבלין לאחר האירוע, "אני מאמין שככל שנבין שמולנו ניצבת סכנה מהותית למדינת ישראל, נהיה נחושים יותר לעמוד מולה ולעקר אותה מהשורש". בעקבות אמירות אלו ניתכו על הנשיא קיתונות של שנאה וזעם ברשתות החברתיות. מבקריו טענו, בין היתר, כי טרם נודע מי הם המפגעים.

תמונתו של עלי דוואבשה, הפעוט שנרצח בהצתה בדומא, נישאת בהפגנת חמאס בתגובה להצתה בכפר דומא. צילום: רחים כתיב / פלאש 90.
תמונתו של עלי דוואבשה, הפעוט שנרצח בהצתה בדומא, נישאת בהפגנת חמאס בתגובה להצתה בכפר דומא. צילום: רחים כתיב / פלאש 90.

המשטרה, השב"כ והמערכת המשפטית החלו במאמץ אינטנסיבי למצוא את מבצעי הפיגוע. מיד לאחר הפיגוע הוצאו צווי מעצר מנהלי לשלושה פעילי ימין קיצוני – מאיר אטינגר, אביתר סלונים ומרדכי מאייר, ועוד עשרות פעילים קיבלו צוי הרחקה מאזורים ביהודה ושומרון. קצת יותר מחודש לאחר הפיגוע התבטא שר הביטחון דאז, משה (בוגי) יעלון ביחס לזהות המפגעים ואמר כי "אנחנו משוכנעים, לצערנו, שאת הפיגוע בדומא עשו יהודים, זו קבוצה קיצונית ביותר שהחליטה להבעיר את השטח, זה הרבה יותר מפעולת תג מחיר, זו קבוצה עם ראייה קיצונית".

ב-3 בדצמבר 2015, ארבעה חודשים לאחר הפיגוע, הותר לפירסום כי נעצרו ארבעה חשודים במעשה, אך זהותם נשארה חסויה. במהלך חקירת השב"כ את החשודים אישר היועץ המשפטי לממשלה לחקור בנוהל "פצצה מתקתקת", משמע התרת שימוש בלחץ פיזי מתון בחקירות, אישור שניתן לראשונה במדינת ישראל בחקירת יהודים. מהחשודים נמנעה זכות הפגישה עם עורכי דינם במשך שלושה שבועות.

בינואר השנה הוגשו כתבי אישום בפרשה כנגד עמירם בן אוליאל, בן 21 מכרמי צור, וכנגד קטין נוסף שפרטיו נמצאים תחת איסור פרסום. על פי כתב האישום, בן אוליאל ביצע את הרצח לבדו, כנקמה על רצח מלאכי רוזנפלד שהתבצע חודש לפני כן. הוא ביצע תצפיות על הכפר דומא יחד עם הקטין, ושניהם סיכמו על מיקום הפיגוע. לפני הפיגוע הכין בן אוליאל "תיק פיגוע" שכלל בקבוקים עם נוזל דליק, מצית, סמרטוטים, כפפות ותרסיס שחור.

צילום: תומר נויברג / פלאש 90.
צילום: תומר נויברג / פלאש 90.

בלילה שבין ה-30 ל-31 ביולי 2015 יצא בן אוליאל כדי להיפגש עם מי שתכנן עמו את הפיגוע, קטין, אך לאחר שלא הגיע, החליט בן אוליאל לבצע את הפיגוע בגפו. הוא הגיע לדומא, ועל מנת להסתיר את זהותו קשר חולצה על פניו ולבש כפפות. בן אוליאל חיפש בית שבוודאות נמצאים בו אנשים. תחילה הוא ריסס על הבית הסמוך לבית משפחת דוואבשה את הכתובות "נקמה" ו"יחי המלך המשיח", ואז השליך בקבוק תבערה לתוכו. הבית היה ריק ואף אחד לא נפגע. לאחר מכן פנה לביתם של ריהאם וסעד דוואבשה, ולאחר שניסה לפתוח שני חלונות ללא הצלחה, הוא הצליח לפתוח את החלון השלישי, השליך בקבוק תבערה לתוך חדר השינה של המשפחה וברח מהמקום.

האש החלה להתלקח במהירות, והגיעה לכל ארבעת בני הבית – האב סעד, האם ריהאם, הפעוט עלי בן השנה וחצי, ואחיו הגדול אחמד בן ארבע וחצי. הפעוט נשרף למוות במקום, האב שנכווה קשה נפטר לאחר שבוע והאם נפטרה גם היא אחרי חודש. הילד אחמד, שהיה בסכנת חיים מיידית וסבל מ-70 אחוז כוויות בגופו, טופל בבית חולים בשכם והועבר לאחר מכן לתל השומר. בשבוע שעבר הוא שוחרר כשהוא הולך על שתי רגליו.

במהלך החקירות כנגד החשודים לביצוע הפיגוע האשימו פרקליטיהם את השב"כ במסכת עינויים שכללה קשירות בתנוחות מכאיבות, סטירות, הידוק אזיקים עד כאב, מניעת שינה והטרדות מיניות. בהודאה חריגה של השב"כ הוא הודה כי נקט "פרקטיקות מסוימות של עינויים" אך "האמצעים החריגים נועדו לסכל מעשי רצח עתידיים," ובשב"כ הבהירו שקיבלו לכך גיבוי משפטי.

ההאשמות על העינויים עוררו מספר הפגנות כנגד היחס לעצורים. המפגינים קראו לעצור את השימוש בעינויים לכאורה כלפי החשודים הנחקרים בשב"כ, ונשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "יהודי לא מענה יהודי" ו"חכמים על קטנים". ההפגנות כללו גם התפרעויות של המוחים וחלקם נעצרו.

20 ימים לאחר שנעצר שיחזר בן אוליאל לפרטי פרטים את הפיגוע, השחזור אירע בשעת לילה מאוחרת, בליווי כוחות משטרה, שב"כ וצה"ל. הפרקליטות הגישה נגד בן אוליאל וקטין נוסף כתב אישום לבית המשפט המחוזי מרכז בגין שלוש עבירות רצח וסיוע לרצח. על פי השב"כ, בן אוליאל והקטין הפלילו זה את זה. כמו כן, כתב האישום נגד הקטין מייחס לו מעורבות באירועי פשיעה לאומניים נוספים שאירעו בשנה וחצי האחרונות.

במהלך המשפט, המתקיים בימים אלה, הציגו עורכי הדין של ההגנה יורם שפטל ואיתמר בן גביר "קו הגנה התקפי" והאשימו את השב"כ בהתנהלות פושעת. לדבריהם, ההודאה בדבר הפיגוע הייתה לא חוקית. "באנו הנה להבהיר את התמונה המזוויעה שעולה מהחקירה של עצורי פרשת דומא והובילה לכתב האישום", אמרו השניים במסיבת עיתונאים שכינסו, ערב הגשת כתבי האישום. "העבריינים היחידים בתיק הזה הם החוקרים ומי ששלח אותם. הם העבריינים לכאורה". כמו כן טענו עורכי הדין כי לא מדובר בתיק טרור, אלא בחיסול חשבונות פנימי בכפר דומא. "מדובר בעבירה פלילית ולא במעשה טרור ממוסד כמו שעושים הערבים באינתיפאדת הסכינים שאנו עדים לה".

התיק נגד עצור נוסף בפרשה נסגר לאחרונה מחוסר אשמה: נתנאל פורקוביץ, רכז הנוער של ההתנחלות כוכב השחר, שנעצר לשבועיים. בתחילת החודש שוחרר קטין שנעצר והואשם בשורה של עבירות לאומניות בהם השתתפות ברצח בני משפחת דוואבשה למעצר בית.

ביום חמישי שעבר נערך דיון במשפטם של עמירם בן אוליאל והקטין שסייע לו. חסן דוואבשה, סבו של אחמד, אמר לאחר הדיון כי "באנו לכאן להשמיע את זעקתנו, לדרוש להעניש את הרוצחים ולא לזלזל בתיק, נמשיך להיאבק נגד הטרור. בחיים לא נשכח את כל מה שעברנו. הרוצחים צריכים להישאר בכלא לכל החיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!