דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות הרפואית

בריאות, חברה ועבודה / ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה

הרקע לסיכסוך: איסור על מנהלי המחלקות לעבוד ברפואה הפרטית באמצעות חוק ההסדרים. יו"ר ההסתדרות הרפואית: "בשינויים שהאוצר מבצע אין בשורה למערכת הבריאות הציבורית"

פרופ' לאוניד אידלמן. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
פרופ' לאוניד אידלמן. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הרפואית הודיעה ביום חמישי על סכסוך עבודה, בעקבות פגיעה בהסכם הקיבוצי שתתרחש, לטענתם, על ידי חוקים שעשויים לעבור דרך חוק ההסדרים. יו"ר הר"י, ד"ר לאוניד אידלמן, שלח ביום חמישי האחרון מכתב לרופאים ובו הסביר את הסיבות להכרזה על סכסוך העבודה.

שני הסעיפים המרכזיים בגללם הוכרז הסכסוך הם הגבלת עבודת מנהלי המחלקות רק במערך הציבורי ולא בפרטי (סעיף שעל פי דיווח ב'כלכליסט' כבר הספיק לצאת מחוק ההסדרים) והגבלת הקדנציות של מנהלי המחלקות. גורמים באוצר טענו כי הכוונה היא לבצע את השינויים הללו בתפקידי מנהלי המחלוקו בכפוף למשא ומתן עם הר"י, אך במידה והמשא ומתן ייכשל תהיה אפשרות לבצע את השינויים דרך חקיקה, ואולי אף בחקיקה דרך חוק ההסדרים.

לדברי אידלמן, בתקופה האחרונה נמצאים הרופאים תחת מתקפה וישנו ניסיון לפגוע בתדמית הרופא. בנוסף, לדבריו ישנו ניסיון להפחית את ההשקעה בבריאות ואת זמינות הרופאים לטיפול בחולים, הן ברפואה הציבורית והן ברפואה הפרטית. אידלמן סיים את מכתבו בביקורת כלפי משרד האוצר. לדבריו, "בכל השינויים אותם מבקש האוצר לבצע, לא ניתן לראות ולו בשורה אחת או התמודדות עם הקשיים והבעיות של מערכת הבריאות הציבורית: לא ניתן מענה לאורך התורים, לא ניתן מענה למחסור ברופאים וכל אחת מהגזירות רק מעמיקה את אי הספיקה של המערכת ותפגע בבריאותם של המטופלים".

רשימת הסיבות לסכסוך העבודה על פי הר"י ארוכה, וכוללת: הכנסת שינויים שיפגעו בהסכם הקיבוצי דרך חקיקה תוך פגיעה בהסכם הקיבוצי החתום; חשש ממשי שלא יוקצו תקנים כמתחייב, סירוב לאייש תקנים שהוקצו וההשלכות שיש להחלטות אלה על עומס העבודה שיש על רופאים; הגבלה חד-צדדית על משך הקדנציות של מנהלי מחלקות וזאת בניגוד לעובדה שהמדינה התחייבה לנהל משא ומתן בנושא; כוונה לבצע שינוי חד צדדי של צורת התעסוקה ופגיעה בתנאי ההעסקה והשכר של הרופאים שמועסקים בתאגידי הבריאות; קליטה חלקית של רופאים להעסקה בבתי החולים, ללא הסכמה על תנאי הקליטה עם הר"י; קביעת הסדרים המחייבים שיקולים כלכליים על פני שיקולים אחרים, ניסיון לשנות באופן חד צדדי את הכללים הנוגעים למשמעת (סנקציות על מנהלי בתי חולים שלא יעמדו בתקציב), פגיעה בסמכויות הרופאים על ידי מתן סמכויות לחלוקת מרשמים לרוקחים וניסיון לפגוע במעמד של הר"י.

טיוטת חוק ההסדרים שהתפרסמה השבוע כוללת שני סעיפים הקשורים למערכת הבריאות. הראשון הוא הגבלת עבודת מנהלי המחלקות רק במערך הציבורי ולא דרך השר"פ וקציבת הקדנציות של מנהלי המחלקות. כיום למנהלי מחלקות אין הגבלה על הקדנציה. הדבר השני הוא קליטת עובדים מתאגידי הבריאות לבתי החולים. תאגידי בתי החולים הן עמותות ללא כוונת רווח שעיקר מטרתן היא הפעלת בתי החולים מעבר לשעות הפעילות שלהם. דבר זה מאפשר קיצור תורים משמעותי. הכנסות התאגיד משמשות בעיקר לשכר לעובדים (רובם עובדים בבית החולים בשעות הבוקר), רכישת ציוד ושיפור תשתיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!