דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ייצור מקומי

ייצור מקומי / מפעל 'סופרגום' סוגר את קו המסכות שפתח לבקשת המדינה: 70 עובדיו יפוטרו

יניב חדד, מנכ"ל סופרגום: "ביקשו מאתנו בהיסטריה להקים קווים כי לא היו מסכות. עכשיו המדינה אומרת: 'המחירים ירדו, ייבאנו מלאי' ומחסלת את הקו" | "אין סיבה שגופים ציבוריים שמבצעים רכש המוני של מסכות לא יקנו כחול לבן ויתמכו בתעשייה"

עובדים במפעל (צילום אילוסטרציה: אור קפלן)
עובדים במפעל (צילום אילוסטרציה: אור קפלן)
הדס יום טוב

קו ייצור נוסף במפעל ישראלי צפוי להסגר בשל מדיניות ממשלתית. 70 מעובדי מפעל סופרגום, שמייצר מסכות קורונה יפוטרו כי המדינה מעדיפה לייבא מסכות מסין. קו הייצור שנפתח בתחילת מרץ, צפוי להיסגר בעוד כשבועיים זאת על אף הבטחות שר הבריאות שביקר במפעל והבטיח להנהלה ולעובדים כי הקו לא ייסגר.

"בשבוע השלישי או הרביעי של דצמבר נסיים לספק את ההזמנות הקיימות וניאלץ להפסיק את הייצור. האטנו קצת את קצב הייצור בתקווה שיקרה משהו, אבל לא קרה. לצערי זה יביא לפיטורם של 70 עובדים ישראליים מהאזור שגייסנו לטובת הקו". אומר ל'דבר' מנכ"ל קבוצת סופרגום, יניב חדד.

סגירת קו הייצור למסכות קורונה במפעל 'סופרגום' מצטרפת לסגירה הצפויה של מאפיית 'לחמנו' בקריית שמונה, לאחר שאיבד חלק מהמכרז למשרד הביטחון. שם צפויים להישלח הביתה כ 120 עובדים.

מפעל סופרגום, הנמצא באזור התעשייה ברקן שבשומרון, מייצר בשגרה מוצרי גומי ופלסטיק, אך עם פרוץ משבר הקורונה ביקשה המדינה מהנהלת המפעל לפתוח פס ייחודי ולייצור מסכות קורונה, בהשקעה משותפת של המדינה ושל המפעל שהסתכמה בכעשרה מיליון שקלים. אז הם קנו חומרי גלם, גם הם כחול לבן- ממפעל טיטולים בדימונה, והתחילו בייצור.

"הקמנו את הקו לבקשת המדינה במרץ, ביקשו מאתנו בהיסטריה להקים קווים כי לא היה, ורצו תשתית אסטרטגית לאספקת מסכות. עכשיו המדינה אומרת לא, המחירים ירדו, ייבאנו מלאי- ומחסלת את הקו. כל ההשקעה שאנחנו והמדינה השקענו בכל האופרציה הזו הולכת לפח" אומר חדד.

מנכ"ל קבוצת סופרגום, יניב חדד (צילום: אור קפלן).
מנכ"ל קבוצת סופרגום, יניב חדד (צילום: אור קפלן).

"משרד הבריאות ומשרד הביטחון טוענים שיש הרבה מסכות מייבוא וכרגע הם לא זקוקים לזה, והם אומרים שהם לא יכולים לשכנע את המשרדים וגופי המדינה האחרים לקנות כחול לבן", מסביר חדד.

"בהתחלה זה היה חירום, אבל היום משרד ראש הממשלה קונה מסין, ומשטרת ישראל קונה מסין, וביטוח לאומי והרשויות המקומיות קונים מסין. מוסדות המדינה משום מה מעדיפות את הייבוא הזה למרות שהוא ללא רגולציה ולא מפוקח, כשהמסכות שלנו מפוקחות ושומרות על בריאות הציבור, והצוותים הרפואיים בהחלט מעדיפים אותן".

חדד אומר ששוחח לפני עשרה ימים עם סגן שר הבריאות יואב קיש, שהבהיר לו שכרגע לא ירכשו ממנו מסכות. "כולם מצטערים, לכולם יש סימפטיה, אבל המדינה עובדת איך שהיא עובדת", הוא אומר באירוניה. "יש לנו קצת הזמנות ללקוחות פרטיים אבל מדובר בכמה עשרות אלפים כשהקו שלי יודע לספק 500 אלף ביום, כך שאין שום הצדקה לקיים את הקו הזה. הוא ייסגר, כולם יצטערו, וזהו".

המדינה מתעלמת מהתמונה הגדולה

חדד מסביר שמדובר בייצור אסטרטגי למדינה שגם שווה כסף, ולא מבין למה אף אחד לא מוכן להסתכל על התמונה המלאה. "אנחנו לדוגמא מייצרים גם מסכות אב"כ. כרגע אין איום ולא צריך אותן, אבל אנחנו מייצרים 40 אלף יחידות בשנה, כדי שאם נצטרך יהיו לנו, משרד הביטחון עושה את זה בהמון תחומים".

"לפני הגל הראשון קנו מסכה אחת בשני שקלים כי לא היה אפשר להשיג אותן, הוציאו עליהן מיליארדים והלכו לכל העולם לחפש אותן. אז אם משרד הבריאות אומר שמסכות הפנים הן מוצר חיוני ואסטרטגי, למה סוגרים את הפס הזה?"

"בסופו של דבר מסתכלים על זה רק דרך הרווח העכשווי, אבל אם מסתכלים על זה יותר רחב יש פה 70 עובדים שמקבלים משכורת במקום לקבל אבטלה מהמדינה, יש פה קווים אסטרטגיים שהמדינה רוצה אותם וגם מסכה שיש עליה רגולציה ומפוקחת על ידי משרד הבריאות שלנו. כולם מרוויחים מהייצור הזה", אומר חדד.

שר הבריאות בביקור במפעל (צילום: אור קפלן).
שר הבריאות בביקור במפעל (צילום: אור קפלן).

"שר הבריאות היה פה בביקור ואמר לי – הקו הזה לא ייסגר. והנה הוא נסגר. אין מישהו שאפשר לדבר איתו, אין מישהו שמסתכל על זה רוחבית. במיוחד בתקופת הקורונה שיש אבטלה גדולה, נראה שאין מי בממשלה הזו שמבין שייצור של מקומות עבודה צריך להיות פה אינטרס לאומי".

חדד טוען שאם משרד האוצר היה מוציא הנחיה שהגופים הציבוריים יקנו מסכות כחול לבן, כי בתמונה הגדולה זה כדאי, הבעיה הייתה נפתרת.

"נכון, המסכות שלנו מעט יקרות יותר, אבל בשביל מדינה זה כסף קטן. אני לא מבקש שהאזרח הקטן יקנה, שהוא יחליט לפי מחיר ולפי השיקולים האישיים שלו, זה בסדר גמור. אבל אין סיבה שגופים ציבוריים שמבצעים רכש המוני של מסכות לא יקנו כחול לבן ויתמכו בתעשייה. צריך להבין שזה אסטרטגי מבחינת המדינה, כי גם העובדים שייפלטו למעגל האבטלה יעלו לה כסף".

"אני לא מומחה לכלכלה, אני רק רואה מה עושים בארה"ב, בהודו או בגרמניה וגם בסין, איך כל המדינות מגנות על הכלכלות שלהן ועל הייצור המקומי שלהן ומתעדפות אותם, ורק אצלנו המדיניות הפוכה. אז עכשיו המיליארדים ילכו לסין, ובמקום שהכסף ילך לעובדים ואחר כך ייצא במספרות, במסעדות ובחנויות פה בארץ ויתניע את הכלכלה שלנו כאן, הוא ילך לאיכות החיים של הסינים".

לחדד כמו לעובדי המפעלים כבר נמאס להיות אופטימי. "אני מרגיש שדיברתי ומיציתי את כל ההליכים. נפגשנו עם שר הבריאות, סגן שר הבריאות, משרד הביטחון ועם מי לא", הוא אומר. "כולם מהנהנים, וזה בסוף לא מזיז להם כל כך. זה באמת חלם. אני מקווה מאוד שלמישהו במשרד ראש הממשלה, שרוצה לעודד כחול לבן ולא מצליח לכפות את העמדה שלו על משרד האוצר שרוצה שוק חופשי וכלום לא מעניין אותו, ייפול האסימון. אולי מישהו יתעורר ויבין שהמפעלים שלנו חיוניים לנו".

תגובת משרד הביטחון לטענותיו של חדד:
להבנתנו הטענות נוגעות למשרד הבריאות ומשרדי ממשלה אחרים ולא למשרד הביטחון.

ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!