דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה

המאבק בתאונות הבניין / כתבי אישום נגד קבלנים שתחת אחריותם נהרגו שני עובדים בתאונות בניין

וואסים אבו כף אלבאז וחלף הוארין ז"ל נהרגו שניהם בשתי תאונות עבודה שונות | היום הוגשו והוקראו כתבי אישום נגד הקבלנים האחראים בכל אחת מן התאונות | הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה ברכו אך ביקרו השמטה של מספר חשודים מכתבי האישום

מימין: וואסים אבו כף אלבאז ז"ל וחלף הוארין ז"ל (צילומים: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
מימין: וואסים אבו כף אלבאז ז"ל וחלף הוארין ז"ל (צילומים: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פרקליטות מחוז דרום הגישה היום (חמישי) לבית המשפט השלום כתב אישום כנגד קבלן תיקון גגות בן 38, בגין התאונה שגרמה למותו של העובד וואסים אבו כף ז"ל (22). הבוקר הוקרא בבית משפט השלום באשקלון גם כתב האישום כנגד קבלן נוסף בן 34 בגין גרימת מותו ברשלנות של העובד חלף הוארין ז"ל (29) בתאונה במהלך בניית אולם ספורט ביישוב בני דקלים במועצה האזורית לכיש.

שתי התאונות נגרמו, לטענת המדינה, בעקבות רשלנותם של הנאשמים, שלא הקפידו לדבריה על הוראות בטיחות בעבודה, לא פיקחו כראוי על עבודתם של הפועלים ואפשרו את ביצוע העבודה ללא הדרכה וציוד מגן מתאימים. מהפרקליטות נמסר כי תמשיך לפעול בנחישות למיגור התאונות הקשות שנובעות כתוצאה מהפרה בוטה של הוראות הבטיחות בעבודה ולמיצוי הדין עם מעסיקים האחראים לכך, בשיתוף עם משטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה.

כתב האישום שהוגש היום באמצעות עו"ד חימנות חנה מוצ'ה, הנוגע לתאונה שהתרחשה ב-26 במאי במפעל תבניות כל בע"מ באשקלון. אבו כף, היה ביומו הראשון לעבודה, ועלה יחד עם פועלים נוספים לגג בגובה 7 מטרים מבלי שהיו מאובטחים בכל מנגנון שיימנע את נפילתם. בשלב מסויים דרך העובד על לוח פלסטיק שקוף שברגיו פורקו כבר. הלוח התקפל ואבו כף נפל דרך הפתח שנוצר בגג ונחבט בעוצמה בארגז מתכת שהוצב על רצפת אולם הייצור. כעבור כמה שעות נפטר בבית החולים.

כתב האישום השני, שהוקרא היום בבית המשפט השלום באשקלון, הוגש באמצעות עו"ד ערן צרויה, ומתייחס לתאונה שארעה ב-19 בדצמבר 2019. על-פי טענות כתב האישום במסגרת עבודות לבניית אולם ספורט ביישוב בני דקלים, נבנו במקום בהוראת הנאשם ששימש כמנהל פרוייקט מטעם חברת ס.ס. קרן הנדסה בע"מ, שני קירות בטון – מבלי שהנאשם פנה לקונסטרוקטור לקבלת התוכניות לבניית הקירות, ואף מבלי שהסביר לעובדים כיצד יש לבצע את הבניה בפועל. כתב האישום טוען כי הנאשם לא פיקח על עבודתם ואף לא היה נוכח בעת ביצוע העבודה. העובדים עצמם, שנעדרו כל הכשרה הנדסית, בנו את הקירות על-פי ראות עיניהם באופן לקוי, ללא תמיכה וקיבוע ראויים – מה שגרם לקריסת הקיר בשלמותו ולמותו של הוארין.

בקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה ברכו על הגשת כתבי האישום, אך יחד עם זאת מסרו כי בשני המקרים מתעוררת תהייה קשה אודות הותרתם מחוץ לכתב האישום של גורמים בכירים המעורבים בנסיבות המקרה. באשר לתאונה בה נהרג אבו כף העלו את השאלה מדוע לא הואשמו גם גורמים בכירים במפעל – לאור הסיכונים הידועים בעבודה על גגות מפעלים שהיו אמורים לכאורה להצריך פיקוח ונקיטת צעדי בטיחות גם מצידם. עוד הוסיפו כי במהלך חקירת התאונה, ייחסה המשטרה גם לסגנית מנהלת המפעל חשד חמור בהתייחס לתאונה, אך זו הושמטה בסופו של דבר מכתב האישום.

באשר לתאונה בה נהרג הוארין תהו בקבוצה מדוע לא הואשמו גורמים נוספים מלבד מנהל העבודה בחברה הקבלנית שאמורה הייתה לדבריהם להיות אחראית על העמדת התשתית התכנונית וההנדסית לגורמים בשטח לביצוע העבודות. "הקבוצה מוטרדת מכך שנראה ששוב ושוב, גם באותם מקרים מועטים בהם מוגשים כתבי אישום בגין הפרות בטיחות שגרמו למותם של עובדים, נותרים הגורמים הבכירים – המניעים את פעולות הבנייה ונשכרים מהן – מחוץ למעגל האחריות הפלילית", אמרה ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה.

תגובת החברות תבניות כל בע"מ וס.ס. קרן הנדסה בע"מ טרם התקבלו ויפורסמו לכשיתקבלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!