דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הברקזיט

אירופה / בוריס ג'ונסון: "הם רוצים שבריטניה תהיה המדינה היחידה בעולם ללא ריבונות"

לבריטניה והאיחוד האירופי יש עד סוף החודש להסדיר את תנאי היציאה מהאיחוד | סלע המחלוקת: סעיף הראצ'ט המצמיד את חוקי הפיקוח הבריטי לאלו האירופאיים | במידה והתנאים לא יוסדרו, יושתו כללי הסחר הבינ"ל באופן שייפגע בכלכלת בריטניה

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון (AP Photo/Rui Vieira)
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון (AP Photo/Rui Vieira)
יונתן קירשנבאום

עם פחות מחודש עד לתאריך הסופי של עזיבת בריטניה את הסכמי הסחר של האיחוד האירופי, ראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, דחה את ההצעה האחרונה להסכם, בגלל סעיף הראצ'ט, שיביא להצמדה של הפיקוח הסביבתי וחוקי העבודה לאלו של האיחוד האירופי.

ב-1 בינואר 2021, עוד פחות מחודש, תיגמר תקופת המעבר ובריטניה תפסיק באופן רשמי להיות חברה בהסכמי הסחר של האיחוד האירופי. עם זאת, נכון להיום הצדדים לא הסכימו על מתווה ליחסים הכלכליים ביום שלאחר העזיבה מה שעלול להוביל ל"ברקזיט קשה"- עזיבה של בריטניה ללא חתימה על הסכם חלופי, והפיכת היחסים הכלכליים בן לילה למוגבלים על-ידי חוקי הסחר הבינלאומי.

נכון להיום חוקי הסחר בין בריטניה והאיחוד האירופי ממשיכים להתנהל כפי שהיו בזמן שבריטניה הייתה חברה באיחוד. עם זאת, תקופת המעבר – התקופה שבה האיחוד האירופי ובריטניה אמורים היו לנהל משא ומתן ולהגיע להסכם עם מספיק זמן כדי להתחיל ליישם אותו, נגמר. ב-1 לינואר, אלא אם שני הצדדים יגיעו להסכמה ויתחילו ליישם אותה, הגבולות בין הצדדים יסגרו, ומכסים יוטלו על מעבר של סחורות והון.

מדובר במכה שרבים בבריטניה משוכנעים שלא ניתן לעמוד בה. בריטניה כבר סובלת מאחת הפגיעות הכלכליות הקשות ביותר מבין מדינות ה-OECD כתוצאה ממשבר הקורונה והתוצר הבריטי ירד ב-20.4% בעקבות הסגר הראשון, משמעותית יותר מהירידה הכוללת בקרב מדינות הארגון, שעמדה על 9.8% בלבד. בשנה שעברה העריך הבנק המרכזי של בריטניה שעזיבת גוש האירו ללא הסכם צפויה להביא לפגיעה של כ-9% בתוצר.

מידת התמיכה במהלך העזיבה בבריטניה נמצאת בשפל שלא נראה מאז לפני משאל העם שבו הוכרע לעזוב בשנת 2016. בסקר שנערך בשביל המגזין ה"איקונומיסט" הבריטי נמצא כי כ-38% מהציבור הבריטי תומכים היום בעזיבה מסוג כלשהו, לעומת כ-47% מהציבור שהיה מצביע נגד עזיבה אם משאל עם היה נערך מחדש היום.

המחלוקת האחרונה סובבת סביב "סעיף הראצ'ט", אותו דורשים באיחוד האירופאי. הסכם כזה יכריח את כל אחד מהצדדים לעדכן באופן אוטומטי את חוקי העבודה או הפיקוח הסביבתי כדי להימנע ממצב שבו אחד הצדדים נהנה מיתרון כלכלי כתוצאה מפיקוח דל יותר. באיחוד האירופי טוענים שמדובר בסעיף חובה בכל הסכם שיושג, ובצד הבריטי טוענים שמדובר בפגיעה בריבונות הבריטית שהינה שוות ערך להישארות המדינה באיחוד.

במקום הסעיף האמור מציעים בבריטניה להסכים על רשימה של יעדים רגולטוריים שאליהם שני הצדדים ישאפו, אבל בצד האירופי חוששים שהרשימה תהפוך במהרה ללא רלוונטית, ככל שהרגולציה הסביבתית באיחוד האירופי תהפוך לנוקשה יותר.

"אנחנו מתכוננים לתרחיש שבו הבריטים יציבו תנאים שאותם אנחנו לא יכולים לקבל", אמרה מרקל בנאום בבונדסטאג ביום רביעי. "אם זה יהיה המצב לא תהיה ברירה אלא להגיע לסיום תקופת המעבר ללא הסכם. יציבות המשק של האיחוד האירופי חייבת להישמר".

בוריס ג'ונסון, לעומת זאת, אמר בפרלמנט הבריטי כי "אף ראש ממשלה לא היה יכול לקבל את התנאים שהאיחוד האירופי מציב" והוסיף ש"הם רוצים שבריטניה תהיה המדינה היחידה בעולם ללא ריבונות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!