דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / סוף לשביתה: הבנות בין האוצר למרצי הסגל הזוטר במכללות הציבוריות

3,000 מרצים ו-30 אלף סטודנטים יחזרו היום (א') ללימודים לאחר 8 שבועות של שביתה | לפי ההסכמות, המרצים יעברו למעמד סגל עמית, יופרשו עבורם סכומים עבור קרן השתלמות ויוגדלו שיעורי ההפרשות לפנסיה

מרצים במכללות הציבוריות מפגינים מול ביתו של השר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין, בגבעת זאב, 16 בנובמבר 2020 (צילום: כח לעובדים)
מרצים במכללות הציבוריות מפגינים מול ביתו של השר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין, בגבעת זאב, 16 בנובמבר 2020 (צילום: כח לעובדים)
דוד טברסקי

משרד האוצר והוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) הודיעו אמש (שבת) על הבנות מול ארגון הסגל הזוטר במכללות הציבוריות, שיאפשרו את סיום שביתת המרצים שנמשכה שמונה שבועות החל מהבוקר (ראשון).

על פי מתווה ההסכמות, שאושר על ידי נציגי הות"ת והממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, חברי הסגל יעברו למעמד סגל עמית, יופרשו עבורם סכומים עבור קרן השתלמות ויוגדלו שיעורי ההפרשות לפנסיה. ההבנות אושרו אמש על ידי נציגי המרצים, המאוגדים בארגון כוח לעובדים, שהודיעו על סיום השביתה

בין פרטי ההסכם, המכללות יעלו את שווי שעת תרגול ומעבדה למתרגלים ולמדריכים במעבדות בעשרות אחוזים, יורחב ביסוס תנאי הביטחון התעסוקתי, לרבות חוזים דו שנתיים לחברי סגל עמית ותיקים, מתן הודעה מוקדמת לגבי המשך העסקה והגדרת מנגנון פיצוי בגין ביטול קורס. בנוסף כולל ההסכם השתתפות של נציג המרצים במועצה האקדמית בכל מכללה.

סוגיה נוספת שהייתה שנויה במחלוקת היא דרישת האוצר להשבה של 'חריגות שכר לכאורה' בקרב חלק מהמרצים, על אף שמשכורותיהם היו נמוכות. בהסכם נקבע כי לא המרצים לא יצטרכו להשיב כספים שכבר קיבלו, וכי יתקיים מנגנון לשימור שכר.

"הסכם זה מהווה בשורה לחברי הסגל האקדמי במכללות הציבוריות", אמר הממונה על השכר, קובי בר-נתן "בתקופה קשה זו של חוסר ודאות תעסוקתית יזכו לשיפור מעמדם ולחיזוק הביטחון התעסוקתי שלהם, זאת לצד הסדרת חריגות השכר לכאורה שהונהגו במכללות". "ההסכם יעגן את מעמד הסגל העמית ויבטיח רציפות אקדמית במכללות הציבוריות", אמרה פרופ׳ יפה זילברשץ, יו״ר הות״ת.

ד"ר יאיר מעיין, יו"ר ועד המרצים במכללת ספיר וחבר בצוות המו"מ, אמר כי "השינוי ההיסטורי החל בעצם התאגדותנו לראשונה ככוח ארצי. עברנו דרך מפרכת של שלוש שנים ובזכות העמידה המשותפת, הגענו להסכם מיטיב הנותן מענה לארעיות שבה הורגלו לעבוד חברי סגל ההוראה. וחשוב לא פחות- למדנו כי יש לנו כוח איתן להסכמים הבאים. עידן הזוטר אולי עוד לא נגמר, אבל עשינו צעד עצום בדרך לשם."

שביתת הסגל הזוטר התקיימה ב-11 מכללות ציבוריות והקיפה כ-3,000 מרצות ומרצים. המרצים, המועסקים כעובדים זמניים, שבתו מעל לחודשיים בדרישה ליצירת מתווה העסקה ישירה והסדרים שיבטיחו את ביטחונם התעסוקתי.

במשך שנים המרצים בסגל הזוטר במכללות סיימו כל סמסטר או שנה בפיטורים ונאלצו להתקיים מדמי אבטלה עד תקופת ההעסקה הבאה. לטענתם, גם בתקופות בהם אינם מועסקים הם נדרשים לבצע מטלות שונות, כמו בדיקת מבחנים ותרגילים של סטודנטים וליווי עבודות שלהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!