דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר פוליטי

משבר פוליטי / 9 מנדטים יכריעו את הבחירות הבאות: 350 אלף המובטלים שיישארו אחרי החיסון

200 אלף מפוטרים צפויים להישאר מובטלים כתוצאה מנזקי הקורונה, ולהצטרף לכ-150 אלף מובטלים שהיו עוד לפני המשבר | הפסיכולוגיה שלהם תהיה שונה מזו של המובטלים הזמניים בחל״ת מתמשך | דעה

עם חיסון, ולאחר שהמשק יחזור לפעילות, עדיין צפויים להישאר כ-350 אלף מובטלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
עם חיסון, ולאחר שהמשק יחזור לפעילות, עדיין צפויים להישאר כ-350 אלף מובטלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה הגיע בשבוע שעבר לשדה התעופה כדי לקבל את פניו של הארגז. ארגז צהוב וגדול שמכיל בתוכו את המנות הראשונות של החיסון. ברשתות החברתיות לעגו, אבל נתניהו לא התבלבל. הארגז הזה יכול להוציא את ישראל מהמשבר העולמי, ולצד זה להכריע את הבחירות הקרובות.

להוציא משתנה אחד.

ביום שאחרי החיסון, המשק הישראלי לא הולך לחזור באופן מידי למה שהיה לפני כן. שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר מעריכה שאם יהיה חיסון זמין במחצית הראשונה של 2021, שיעור האבטלה הממוצע ב-2021 יעמוד על 8.9%. כ-370 אלף מובטלים ישראלים.

בתרחיש של תחלואה גבוהה במהלך החורף ובהמשך השנה, שיעור האבטלה הממוצע יהיה גבוה יותר ויעמוד על 12.3%. מעל לחצי מיליון מובטלים ישראלים, על פי הערכת גרינברג.

יו״ר ההסתדרות מעריך גם הוא שתוך כמה חודשים מספר המובטלים במשק ירד מכ-760 אלף לכ-350 אלף מובטלים בסך הכול. על פי ארנון בר-דוד המספר הזה מורכב מכ-150 אלף מובטלים שנמצאים בישראל בכל שלב נתון, גם לפני המשבר (״אבטלה חיכוכית״ מינימלית, שנובעת ממעבר בין עבודות ולא ממחסור במקומות עבודה), ועוד כ-200 אלף מובטלים שלא יחזרו למקום עבודתם הקודם.

תלמוד בבלי כבר הזהיר מפני המצב הזה. ״היזהרו בבני עניים״. 350 אלף מובטלים זה לא דבר שניתן לזלזל בו. מספר השווה לכ-9 מנדטים יכול לשנות את מפת הפוליטיקה בישראל. אפשר להניח שבין המובטלים החדשים יהיו עובדים מבוגרים שפוטרו שנים בודדות לפני הפנסיה, עובדים בענפים שיתקשו לחזור מהר לפעילות, עובדים צעירים שאיחרו להיכנס לשוק העבודה, ועובדים שמקומות העבודה שלהם ניצלו את הקורונה ל׳התייעלות׳ וימצאו שהם לא נחוצים יותר.

הפסיכולוגיה של מובטלי ״פוסט חיסון הקורונה״, תהיה שונה מהפסיכולוגיה של המובטלים כיום. מובטל שמסתכל בעיניים כלות כיצד המשק חוזר לפעילות וכולם ממשיכים הלאה, הוא לא אותו מובטל זמני שנמצא בחל״ת מתמשך.

בחודשים האחרונים האבטלה הייתה נחלתם של רבים מאוד, ונתפסה כתוצאה של איזה כוח עליון, כשהמשק יחזור לפעילות, המצב המנטלי של המובטלים יהיה כבר אחר לגמרי. תחושות הכישלון והפגיעה בדימוי העצמי יתעצמו, ואיתן הכעס והאכזבה כלפי המנהיגים.

אם המדינה לא תנקוט במאמצים משמעותיים לחילוץ המשק מהמשבר כולל הכשרות מקצועיות, עידוד תוצרת מקומית, הצמחת עסקים, השקעה בתשתיות ועוד, האבטלה עשויה להפוך לקבועה. משק עם מעל ל-8% אבטלה הוא שינוי יסודי בכלכלה שהיתה נהוגה כאן בעשור האחרון. תהיה לכך השפעה גם על כוח המיקוח של העובדים, כוח הקנייה, הצמיחה הכלכלית ועוד.

350 אלף מובטלים מיואשים ועצבניים, שנמצאים מחוץ לשוק העבודה שנה שלמה, הם לא קהל בוחרים נוח ונאמן. גם לא בני המשפחה שלהם. זו הסיבה שהעיתוי של הבחירות כל כך חשוב הפעם לפוליטיקאים, ויותר מכך הגעתם של החיסונים. אבל חשוב משני אלה להחזיר את המשק בצורה מהירה לפעילות כלכלית. אלא שבינתיים אפילו תקציב ל-2021 אין, ובמצב הפוליטי הקיים תכנית כלכלית רצינית ליציאה מהמשבר נראית רחוקה מאוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!