דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדים במאבק / עובדי התאגידים העירוניים ברמת גן נערכים לשביתה במחאה על גרירת המו"מ

לאחר סירוב העירייה לחדש את המו"מ לחתימת הסכם קיבוצי, מאיימים העובדים לשבות ביום רביעי הקרוב | ליזה כהן, יו"ר ועד הפעולה של בית עמנואל: "לא רצינו להגיע לשביתה, אנחנו אוהבות את הילדים" | תגובת העירייה: "מדובר בסוג השביתות מהזן העסקני ביותר"

בית עיריית רמת גן (צילום: Shirornoa/ויקימדיה)
בית עיריית רמת גן (צילום: Shirornoa/ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי התאגידים העירוניים של עיריית רמת גן, בית עמנואל, עמותת על"ה והפארק העירוני, ישבתו ביום רביעי הקרוב בשביתת אזהרה בת יום אחד על רקע סירוב העירייה לחדש עימם את המו"מ לחתימת הסכם קיבוצי ראשון.

העובדים יפגינו מול בניין העירייה בדרישה שינהלו עימם מו"מ בתום לב. סכסוך העבודה הוכרז כבר לפני למעלה משבועיים אך בעירייה השיבו לוועד שיהיו מוכנים לשאת ולתת רק בעוד כחצי שנה.

מפעלי בית עמנואל היא חברה לתועלת הציבור המעסיקה כ-2,000 עובדים המספקים לעירייה שירותים בתחום החינוך, התרבות והספורט וכוללים, בין היתר, את מובילות הצהרונים, הסייעות, עובדות מעונות היום, קידום נוער, תומכות הוראה וכן עובדי התיאטרון, הבריכות ומפעילי חוגים.

העמותה העירונית על"ה מעסיקה כ-130 עובדים שמחציתם עובדים סוציאליים המועסקים כתף אל כתף עם עובדים אחרים בעירייה וכן עובדי מנהלה והוראה המפעילים שירותים קהילתיים שונים בשיתוף האגף לשירותים חברתיים. גם כ-40 עובדי הפארק הלאומי רמת גן מספקים עבור העירייה עבודה מקבילה לזו שמבצעים עובדי מחלקת גנים ונוף בעירייה. עובדי התאגידים התאגדו בהסתדרות כבר לפני למעלה מחמש שנים.

הפארק הלאומי ברמת גן, 2014. (צילום: דן לזר)
הפארק הלאומי ברמת גן, 2014. (צילום: דן לזר)

"מדובר בחברות שהמו"מ הקיבוצי לחתימת הסכמים קיבוציים ראשונים עימן נמשך מזה למעלה מחמש שנים", אומר ל'דבר' עופר ימין, מזכיר האיגוד המקצועי המלווה את המאבק מטעם המרחב בהסתדרות. "בתקופת ראש העיר הקודם הייתה התקדמות במו"מ ובעל"ה והפארק הלאומי אפילו הוחלפו טיוטות הסכם קיבוצי – אבל מאז כניסת ראש העיר החדש לתפקידו אין כל התקדמות. לאחרונה הם הודיעו לנו שיהיו מוכנים לשבת איתנו 'רק בחודש יוני בשנה הבאה'. הבנו שאין ברירה ועלינו לנקוט צעדים ארגוניים, אבל החלטנו לתת עוד כמה ימים כי אנחנו באמת מקווים שהם יבואו לדבר".

"מאז שהתחלף ראש העיר אנחנו מקבלות רק הבטחות ובשטח – אנחנו נפגעות בשכרנו ובתנאינו באופן חד-צדדי", אמרה ל'דבר' ליזה כהן, יו"ר ועד הפעולה של בית עמנואל. לדבריה, המו"מ הקיבוצי הופסק על-ידי העירייה כבר שלושה חודשים לפני פרוץ משבר הקורונה. "לא רצינו להגיע לשביתה. אנחנו אוהבות את הילדים, וההורים חשובים לנו. זו עבודה עם שליחות, אבל זו גם עבודה שוחקת שקשה לעשות אותה בתחושה שמזלזלים בך".

ליזה כהן, יו"ר ועד הפעולה של בית עמנואל. "מאז שהתחלף ראש העיר אנחנו מקבלות רק הבטחות" (צילום: אלבום פרטי)
ליזה כהן, יו"ר ועד הפעולה של בית עמנואל. "מאז שהתחלף ראש העיר אנחנו מקבלות רק הבטחות" (צילום: אלבום פרטי)

"בינתיים, יש כאן עובדים שממשיכים לעבוד גם בתקופת קורונה", הוסיפה כהן. "אנשים שמסכנים משפחות, הורים וילדים. יש לנו חברה שכבר נפטרה אחרי שנדבקה בגל הראשון ואנשים שהיו בין חיים למוות. לא רק שלא קיבלנו כל תוספת סיכון – אלא שגם הפחיתו לנו בזכויות כמו דמי ביגוד באופן חד-צדדי".

"התחושה היא שאנחנו מובנים מאליהם – בועטים בנו ומזלזלים בנו. אנחנו דורשות הסכם קיבוצי, שייטיב עם העובדים, שייתן ביטחון תעסוקתי. שיהיה לנו אבא ואמא. אני עובדת פה 25 שנה. פעם הרגשתי שזה הבית שלי והיום התחושה היא שחסר גג, הכל פרוץ ונוטף. זה לא נעים. אנחנו עובדות מהלב".

תופעת התאגידים העירוניים הלכה והתרחבה בעשורים האחרונים, בין היתר על רקע רצונן של עיריות להרחיב את שירותיהן לאזרחים – תוך החרגת עובדים מההסכמים הקיבוציים המיטיבים של עובדי העיריות, וכן בהשפעת התמריצים של האוצר ומשרד הפנים לעיריות לצמצם ברכיבי השכר בתקציב העירייה. העסקת העובדים באמצעות התאגידים העירוניים, מאפשרת לעיריות להרחיב את כוח האדם שלהן תוך רישומו בסעיפי תקציב שאינם סעיף השכר. כיום פועלים כ-700 תאגידים עירוניים ברחבי הארץ, ובהם על-פי ההערכות למעלה מ-90 אלף עובדים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)

בעקבות התרחבות התופעה, הוקמה ביוזמת יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל, חטיבת התאגידים העירוניים במעו"ף בראשות עו"ד רן קידר, שמטרתה סיוע לעובדים אלו להתארגן וליוויים במו"מ לחתימת הסכמים קיבוציים. התאגדויות העובדים בתאגידים העירוניים ברמת-גן מלוות גם על-ידי מרחב רמת גן בני ברק בראשות אבי גלילי; עו"ד אורלי נחום, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי במרחב ועופר ימין, מחזיק תיק המעו"ף במרחב.

מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "מדובר בסוג השביתות מהזן העסקני ביותר, שמוציאות שם רע לעבודה המאורגנת קל וחומר בתקופת חירום כמו הקורונה".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!