דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת קורונה / הבנק העולמי: המגפה תדרדר 72 מיליון ילדים לעוני

לפי ההערכות האו"ם, ההשלכות הכלכליות של המגפה ימשיכו להשפיע לרעה על חייהם של ילדים עניים עוד 5 שנים אחרי סיום המשבר הבריאותי גם במדינות העשירות

ילדה בג'קרטה, אינדונזיה מקבלת איפטאר שנתרם, ארוחת הערב איתה מוסלמים מסיימים את צום הרמדאן היומי שלהם עם השקיעה. (צילום: AP/Dita Alangkara)
ילדה בג'קרטה, אינדונזיה מקבלת איפטאר שנתרם, ארוחת הערב איתה מוסלמים מסיימים את צום הרמדאן היומי שלהם עם השקיעה. (צילום: AP/Dita Alangkara)
יונתן קירשנבאום

הבנק העולמי העריך כבר בימיה הראשונים של המגפה, שהמשבר יביא לעלייה של כ-150 מיליון במספר האנשים שחיים בעוני קיצוני ברחבי העולם, מה שיביא כ-7% מבני האדם בעולם למצב של עוני קיצוני עד ל-2030. בקנה המידה העולמי, הבנק העולמי מעריך כי המגפה תדרדר  72 מיליון ילדים ברחבי העולם לעוני.

מדובר בסכנה הקיימת גם במדינות העשירות בעולם. על פי ההערכות האו"ם, ההשלכות הכלכליות של המגפה ימשיכו להשפיע לרעה על חייהם של ילדים עניים עוד חמש שנים אחרי סיום המשבר הבריאותי גם במדינות העשירות.

הפגיעה הדרמטית צפויה בעיקר במשקי בית עניים שסובלים משיעור היציאה לחל"ת הגבוה ביותר, צפוי להביא בין היתר לפגיעה לימודית בילדים, שצפויים לסבול מהכנסה נמוכה יותר בעתיד.

ילדים נפגעים באופן ניכר יותר

מחקר של חברת הייעוץ 'מקינסי' העלה לאחרונה את האפשרות שילדים נפגעים באופן ניכר יותר מאי השוויון בצל משבר הקורונה. לטענת 'מקינסי', ילדים ממשפחות בעלות הכנסה בינונית-גבוהה נפגעו באופן קל יחסית מהמשבר, מכיוון שהלימודים מרחוק הושלמו על ידי שיעורים פרטיים בעלות גבוהה. לעומת זאת, ילדים למשפחות בעלות הכנסה נמוכה סובלים מפגיעה ניכרת ביכולות הלימודיות, דבר שצפוי להשפיע לרעה על רמת הכנסתם בעתיד. זה עוד לפני שנלקח בחשבון היציבות שמעניקות ארוחות מסודרות שניתנות בבית הספר, דבר שלא תמיד מתאפשר לילדים ממשקי בית עם הכנסה נמוכה.

חוקרי 'מקינסי' ניסו להעריך את הפגיעה ברמה הלימודית בלבד של התלמידים בהנחה שהלימודים יחזרו בינואר 2021, לפי הגישה שלהם לשיעורים פרטיים ועזרה מצד ההורים בזמן המשבר. התוצאות היו חד משמעיות; התלמיד האמריקאי הממוצע יאבד זמן לימודים אפקטיבי של כשבעה חודשים, אבל ילדים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה יסבלו מאובדן של כמעט 12 חודשי לימודים.

החוקרים ערכו פילוח של הלמידה מרחוק גם על פי הגדרה אתנית, והשוו את התוצאות לממוצע שעות הלימוד בפועל שקיבלו התלמידים. התוצאה הייתה שכ-37% מהילדים הלבנים למדו בפועל מספר שעות גבוה יותר מהממוצע, לעומת רק כ-12% מהילדים השחורים. לעומת זאת, כ-40% מהילדים השחורים זכו להיקף כמעט אפסי של זמן לימוד בפועל, לעומת רק כ-10% מהילדים הלבנים.

עוד דבר שעולה מהמחקרים שעוסקים באי שוויון וילדים בזמן הקורונה הוא החשיבות של בית הספר מבחינה כלכלית. לאוכל שניתן לילדים בבית הספר יש חלק חשוב בשמירה על היציבות הכלכלית של משפחות בעלות הכנסה נמוכה, והצורך להאכיל את הילדים בבית, לגמרי על חשבון המשפחה, הפך להיות נטל כלכלי שנופל על משפחות עניות בחודשים האחרונים.

ממחקר שערכה לשכת הסטטיסטיקה האמריקאית בספטמבר עולה כי כ-30% מהמשפחות שבראשם עומדים מפרנסים ללא השכלה אקדמית דיווחו כי הגיעו למצבים בהם לא הייתה להם יכולת להאכיל את עצמם או את ילדיהם. רבים מהם ציינו את הצורך לדאוג לילדים גם בשעות היום וההוצאות הכרוכות בכך כמקור אחד של המצוקה. 21% מאותן משפחות דיווחו כי דילגו על תשלום שכר דירה, ומספר דומה העריך בסבירות גבוהה מאד שיפונו מהבית בחודשים הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!