דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
17.9°תל אביב
  • 12.1°ירושלים
  • 17.9°תל אביב
  • 17.3°חיפה
  • 17.4°אשדוד
  • 15.4°באר שבע
  • 19.5°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 13.2°צפת
  • 16.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

בחירות בארה"ב / היום בארה"ב: האלקטורים ייפגשו על מנת לבחור רשמית בג'ו ביידן לנשיאות

לאחר הצבעת הקולג' האלקטורלי וספירת הקולות, יישאר לביידן עוד צעד אחד בלבד בדרך לבית הלבן: ההשבעה | במרבית המדינות מחויבים האלקטורים להצביע על פי רוב הקולות במדינתם

ג'ו ביידן מדבר עם תומכיו, נובמבר 4, 2020. (צילום: AP/Paul Sancya)
ג'ו ביידן מדבר עם תומכיו, נובמבר 4, 2020. (צילום: AP/Paul Sancya)

וושינגטון – האלקטורים הנשיאותיים ייפגשו היום (שני) ברחבי ארצות הברית, על מנת לבחור בג'ו ביידן באופן רשמי לנשיא האמריקאי הבא.

היום הוא המועד הקבוע בחוק לפגישת הקולג' האלקטורלי. במציאות, ייפגשו האלקטורים בכל50 המדינות ובמחוז קולומביה, בו ממוקמים מוסדות השלטון הפדרליים, על מנת להטיל את קולם. התוצאות יישלחו לוושינגטון וייספרו ב-6 לינואר, וייספרו במפגש מיוחד של שני בתי הקונגרס בניצוחו של סגן הנשיא, מייק פנס.

הצבעת האלקטורים זכתה בבחירות הנוכחיות לתשומת לב רבה מהרגיל בשל סירובו של הנשיא דונלד טראמפ להודות בתוצאות הבחירות, וההאשמות חסרות הבסיס בדבר הונאת בחירות, אותן הוא ממשיך להפיץ.

הנשיא הנבחר ביידן מתכנן לפנות לאזרחי ארה"ב בנאום בשעות הלילה של יום שני (לפנות בוקר בשעון ישראל), לאחר סיום הצבעת האלקטורים. טראמפ, בינתיים, נאחז בטענות השווא בדבר ניצחון שלו בבחירות, וחותר תחת נשיאות ביידן עוד לפני שזו החלה. "לא, אני מודאג לכך שלמדינה יהיה נשיא בלתי לגיטימי, זה מה שמדאיג אותי. נשיא שהפסיד והפסיד באופן קשה", אמר טראמפ בראיון לרשת פוקס ניוז ביום שבת.

המאמצים המשפטיים של טראמפ עלו בתוהו

לאחר שבועות של ערעורים משפטיים מצד המפלגה הרפובליקאית על תוצאות הבחירות, ערעורים שנדחו בקלות על ידי השופטים, טראמפ ובעלי בריתו במפלגה ניסו בשבוע שעבר לשכנע את בית המשפט העליון לפסול 62 אלקטורים מארבע מדינות, שהיו עשויות לייצר ספק בנוגע לתוצאות הבחירות.

השופט העליון דחה גם את מאמצים אלו ביום שישי.

ביידן זכה ב-306 קולות אלקטורים, לעומת 232 הקולות להם זכה טראמפ. מספר המינימום הנדרש לבחירת הנשיא הוא 270 אלקטורים.

ב-32 מדינות ובמחוז קולומביה, החוק מחייב את האלקטורים להצביע עבור המועמד שזכה למירב הקולות במדינה. בית המשפט אישר את ההסדר הזה פה אחד בחודש יולי האחרון.

לא צפויות עריקות של הרגע האחרון

האלקטורים כמעט תמיד מצביעים בעבור המנצח במדינתם ממילא, כיוון שהם מסורים למפלגה הפוליטית בה הם חברים. אין כל סיבה לצפות לעריקות כלשהן השנה. בין האלקטורים הבולטים ניתן למנות את סטייסי אברהמס הדמוקרטית מג'ורג'יה ואת המושלת קריסטי נואם הרפובליקאית, מדקוטה הדרומית.

תהליך ההצבעה הוא "לואו-טק", וכולל טפסי הצבעה מודפסים. כל אחד מהאלקטורים יצביע באמצעות טופס אחד, לנשיא ולסגן הנשיא.

הקולג' האלקטורלי נוצר כתוצאה מפשרה במהלך ניסוח החוקה האמריקאית, בין אלו שהעדיפו לבחור את הנשיא על פי "הקול הפופולרי", כלומר רוב הקולות בארצות הברית כולה, לבין אלו שהתנגדו למתן אפשרות לציבור לבחור באופן ישיר את הנשיא.

לכל מדינה מספר אלקטורים, השווה למספר המושבים שלה בקונגרס: שני סנטורים בנוסף למספר החברים שיש למדינה בבית הנבחרים. לוושינגטון די.סי יש שלושה קולות, בהתאם לתיקון לחוקה שבוצע ב-1961. מלבד מיין ונברסקה, המדינות מעניקות את כל האלקטורים שלהן למועמד שזכה ברוב הקולות במדינה.

בשל הפשרה, שנוצרה על ידי מייסדי ארצות הברית, התקיימו לאורך ההיסטוריה חמישה מקרים בהם הנשיא הנבחר לא זכה ברוב הקולות של אזרחי ארצות הברית. הדוגמה האחרונה היא הנשיא טראמפ, שנבחר ב-2016. ביידן הביס את טראמפ ביותר מ-7 מיליון קולות בבחירות שנערכו השנה.

לאחר הבחירה על ידי הקולג' האלקטורלי יוותר עוד צעד אחד בלבד בדרכו של ביידן לבית הלבן: טקס ההשבעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!