דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קיבוץ גבע

גבע נגד גבע / איום בתביעת ענק נגד קיבוץ גבע: חבריו הצביעו נגד הקמת טורבינות רוח בשטחי הקיבוץ

חברת ״בלו סקיי״ חתמה על הסכם מול קיבוץ גבע, אבל חברים בקיבוץ טוענים שלא ידעו על ההסכם, שפרטיו הוסתרו מפניהם | בקיץ הצביעו 81% מחברי הקיבוץ נגד התכנית | בלו סקיי מאיימת בתביעה על סך 52 מיליון שקלים

פרסום של קבוצת 'מאבק 2020' המציג את השפעתן של הטורבינות על נוף העמק
פרסום של קבוצת 'מאבק 2020' המציג את השפעתן של הטורבינות על נוף העמק
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הודעה לא שגרתית פורסמה לפני כעשרה ימים באתר האינטרנט של קיבוץ גבע. מרכז המשק של הקיבוץ, איל לב הודיע לחברים: "השבוע קיבלנו מכתב התרעה לפני הגשת תביעה מהיזמים למשך 30 יום שבסופם, אם לא נגיע להבנות עם היזם, התביעה תוגש לבית המשפט".

התביעה האמורה נוגעת להסכם שחתם הקיבוץ ב-2015 עם חברת "בלו סקיי", יזמית בתחום ייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח; הסכם ממנו מבקשים חברי גבע לסגת, אחרי שאסיפת הקיבוץ דחתה את התוכנית ברוב של 80% מהחברים.

חדר האוכל בקיבוץ גבע (צילום: ויקיפדיה)
חדר האוכל בקיבוץ גבע (צילום: ויקיפדיה)

החברה היזמית החליטה לא לוותר ולנסות לכפות על הקיבוץ את קיום ההסכם באמצעות בית המשפט. לחילופין, החברה דורשת מהקיבוץ פיצוי עתק של 52 מיליון שקלים בגין ההפסדים שנגרמו לה.

חברים מקבוצת גבע טוענים ש"בלו סקיי" חתמה על הסכם עם רכז המשק הקודם שלא הייתה לו סמכות לחתום עליו בשם הקיבוץ, מבלי שיש לו את הסכמת אסיפת החברים. עמדת אותם חברים נתמכת במכתב מהמפקחת האזורית על אגודות שיתופיות במשרד הכלכלה ממאי 2019. המפקחת אומנם לא קבעה עמדה נחרצת לגבי תוקף ההסכם החתום, אך אישרה את הטענה שמדובר בחריגה מהתנהלות עסקית רגילה, מה שלכאורה מצריך את אישור ההסכם בהצבעה באסיפת חברים.

אחד מחברי הקיבוץ טוען כי הנהלת הקיבוץ שמרה בסוד מפני החברים את הנוסח המלא של ההסכם (שכאמור נחתם בתחילת 2015). החתימה על ההסכם התגלתה, לדבריו, רק ב-2017, ואז הכחיש רכז המשק באותם הימים, רענן פרנס, את קיומו של הסכם חתום.

ועד ההנהלה של הקיבוץ טוען מנגד כי על העניין חלה חובת סודיות ומי שצריך היה לדעת את הפרטים ידע.

בגבע, שחגג לאחרונה 99 שים להיווסדו, חיים כ-630 תושבים. ענף מרכזי בקיבוץ הוא מפעל 'בקרה' שמייצר בוכנות ושסתומי אוויר. בנוסף לקיבוץ ענף גידולי שדה גדול ובית אריזה לדגים הגדלים בבריכות העמק. מפעל 'שקדיה' לייצור ממתקים, נמכר לפני קרוב לעשרים שנה.

התוכנית של "בלו סקיי" לעמק יזרעאל

הפרויקט של "בלו סקיי" בעמק יזרעאל כולל למעשה שלוש תכניות: 5 טורבינות בשטחי קיבוץ גבע, 5 טורבינות בשטחי קיבוץ עין חרוד איחוד ו-6 טורבינות בשטחי כפר יחזקאל.

הטורבינות אמורות לתפוס "מסדרון רוח" ייחודי שקיים באזור הגלבוע, שהוא אחד האתרים הבודדים בישראל בהם ניתן להקים טורבינות רוח עם כדאיות אנרגטית וכלכלית. כדי למצות את הפוטנציאל, הטורבינות המתוכננות אמורות להיות גדולות במיוחד: להתנשא לגובה של כ-200 מטרים ולהניע כנפיים באורך 88 מטרים.

מי יודע מה זה איך בדיוק משפיעה חשיפה ארוכה לתת-רעש? ואחרי 25 שנה ייגמר החוזה, ומה אז? נישאר עם גרוטאה בגובה 210 מטר עם מוטת כנפיים של 100 מטר"

התוכנית, המיועדת להיבנות בשטחים החקלאיים של גבע, תהיה מרוחקת כ-3 קילומטרים מבתי הקיבוץ. בשונה מגבע, בכפר יחזקאל ובעין חרוד החברים אישרו את ההתקשרות עם "בלו סקיי", והיא זוכה גם לתמיכת המועצה האזורית גלבוע במוסדות התכנון.

חברי גבע המתנגדים לפרויקט חוששים מההשלכות השליליות שיכולות להיות לטורבינות הענק על הסביבה והבריאות, עם הרעש  ועם תופעות של ריצוד נראה לעין ותת-רעש (רעשים עוצמתיים בתדירות נמוכה מסף השמיעה האנושי) שהן מייצרות.

"זה אזור חקלאי עם נוף ייחודי", אומר אורי ברזק, חבר הקיבוץ, "שליש מנדידת הציפורים בעולם עוברת בשמים מעלינו. איך נתרחב? מי יקנה בית מול המפלצת הזו? מי יודע מה זה איך בדיוק משפיעה חשיפה ארוכה לתת-רעש? ואחרי 25 שנה ייגמר החוזה, ומה אז? נישאר עם גרוטאה בגובה 210 מטר עם מוטת כנפיים של 100 מטר".

"רכז הקיבוץ טען שאין הסכם"

לטענתו של ברזק, "חברי גבע שרצו לראות את ההסכם יכלו לראות אותו רק לאחר שהוחתמו על מסמך שהמידע שיראו לא ישמש אותם כדי להתנגד לכתוב בו". לרשות התושבים עומד רק תקציר עקרונות ההסכם מ-2014, שנכתב במקור עבור ועד הנהלת היישוב, על ידי משרד עורכי הדין שלמה כהן.

בכל הזדמנות שההתנגדות עולה בציבור, ההנהלה מציגה אזהרה מפני תביעת הענק  המרחפת מעל גבע, שעלותה הולכת ותופחת"

"ההסכם נחתם לאחר שאושר באופן חפוז בהצבעה אינטרנטית וללא סמכות על-ידי וועדה בקיבוץ", אומר ברזק. "המידע על קיומו של הסכם הגיע לציבור ממקור חיצוני בסוף 2017, לאחר שהתכנית כבר אושרה בוועדות התכנון המקומית והמחוזית. כששאלו את רענן פרנס באסיפת הקיבוץ שהתקיימה ב-2017 הוא טען שאין הסכם".
פרנס מצידו לא רצה להגיב להאשמות של ברזק

לפי ברזק, הסכם כזה יש לאשר באסיפת חברים, כשהוא גלוי. האסיפה שהתקיימה השנה, התרחשה רק אחרי לחצים שהפעילו הוא וחברים אחרים השותפים לעמדתו, כולל פניה לרגולטורים, ולא ביוזמת ההנהלה. סיבה נוספת לקיומה של האסיפה, היא דרישה של רשות מקרקעי ישראל לקבל את אישור האסיפה, לפני שהיא מעניקה את הסכמתה לשינוי יעוד הקרקע.

"מאותו רגע ועד היום", מוסיף ברזק, "בכל הזדמנות שההתנגדות עולה בציבור, ההנהלה מציגה אזהרה מפני תביעת הענק  המרחפת מעל גבע, שעלותה הולכת ותופחת. רכז המשק לא נבחר לקדנציה שנייה על-ידי הציבור. החליף אותו מרכז משק שכיר, שממשיך את אותו הקו של חוסר שקיפות מול כלל ציבור החברים.

אל מול טענותיו של ברזק ושל חברי קיבוץ נוספים, בהנהלת הקיבוץ טוענים כי מדובר בנושא רגיש שיש לגביו חובת סודיות וסוגיות משפטיות מורכבות שמונעות מהם להרחיב דיבור בנושא. עוד טוענים בהנהלה, כי ההנהגה הנבחרת של הקיבוץ (ועד ההנהלה) קיבל את כל המידע הדרוש, והפניה של חברים אל התקשורת מעידה מתוך עצמהעל הצורך בסודיות.
לחברי האגודה יש אסיפה בה הם יכולים לדרוש כל מידע בכפוף לחתימה על הסכמי סודיות.

טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: הדס פרוש\פלאש90)
טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: הדס פרוש\פלאש90)

במסמך התקציר להסכם, שאותו ראו חברי גבע, מצוינות אבני הדרך לביצועו: "היזם ישלים ההקמה (קבלת אישור תעריפים מרשות החשמל, סגירה פיננסית על בסיס תנאי הרישיון וחתימת רמ"י על היתר הבנייה) תוך חמש שנים ממועד חתימת הסכם העקרונות. הקיבוץ מתחייב לשתף פעולה עם ביצוע הבדיקות, קבלת האישורים וכל פעולה לקיום ההסכם".

לגבי ביטול ההסכם, נכתב שם כי "ליזם זכות לבטל הפרויקט בגלל העדר היתכנות, בהודעה בכתב. הקיבוץ רשאי לבטל נוכח אי עמידת היזם באבני הדרך ובלוחות הזמנים".

בעוד שחברי גבע סברו שאי מתן אישור אסיפה, יוריד את התכנית מעל הפרק, ב"בלו סקיי" החליטו להפעיל לחץ על תושבי הקיבוץ לשנות את עמדתם, או להידרש לניהול משפט ובו תביעה של 52 מליון שקלים – סכום עצום לעומת היכולות הכלכליות של היישוב.

הערכה: הכנסות הפרויקט 960 מיליון שקל

לקראת ההצבעה באסיפה של חברי גבע, שהתקיימה ביולי האחרון, שלחה "בלו סקיי" מכתב בו טענה כי ההכנסות של היישוב מהפרויקט נאמדות "בכ-4 מיליון ש"ח בערכים מהוונים". עוד כתבה בלו סקיי לחברי גבע: "חזרה מהתחייבויותיכם להקמת הפרויקט בשלב זה, תסב לנו נזקים כלכליים עצומים, שאין כל הצדקה משפטית או מוסרית שנספוג אותם".

גורם במועצה האזורית, המעורה בפרטי עסקאות דומות, אמר ל"דבר" כי בהשוואה לפרויקטים דומים באזור, 4 מיליון שקלים ל-20 שנה היא תמורה נמוכה מאוד.

הפרויקט עצמו עתיד לגלגל סכומים הרבה יותר גדולים. לפי פרסום בכלכליסט, יזמית הפרויקט היא EDF אנרגיות מתחדשות, חברת בת של ענקית החשמל הצרפתית EDF, המיוצגת בארץ על ידי "בלו סקיי". החברה, שרוב מניותיה בבעלות ממשלת צרפת, צפויה להשקיע בפרויקט כ-500 מיליון שקלים, ואמורה ליהנות מתעריף מובטח ליזמים של כ-32 אגורות לקוט"ש במשך 20 שנה.

על פי הערכות של נציגי "בלו סקיי", הפרויקט צפוי לייצר כ-150 מיליון קוט"ש בשנה. אם אכן כך, סך הכנסות הפרויקט לאורך 20 השנים הראשונות עשוי להגיע ל-960 מיליון שקל, שמשקף תשואה שנתית דו ספרתית נאה על השקעה.

בדיקה ב"ילקוט הפרסומים" הממשלתי מגלה כי ב-18 במרץ 2015, הכריזה EDF על מספר "שותפויות מוגבלות", אחת לכל ישוב. בכל אחת שותפות: חברת EN WIND PARK  EDF, חברת בלו סקיי אנרג'י (רוח) וחברה שלישית הנושאת את שם הישוב – גבע, עין חרוד איחוד וכפר יחזקאל. כולן נרשמו בכתובת "המנופים 9 בהרצליה", שהיא גם כתובת משרדי חברת EDF בישראל.

כך לדוגמה, "רוח גבע" אינה חברת בבעלות קיבוץ גבע, אלא שייכת ל-EDF, ואיתה אמור הקיבוץ להתקשר בהסכם, שמכיל בתוכו אופציה לגבע לגייס מימון ולרכוש נתח ברווח היזמי.

על פי חברי גבע, המצב הכלכלי של הקיבוץ כלל אינו מאפשר להם לשקול השקעה יזמית, בשונה למשל מעין חרוד איחוד. ברזק טוען כי גם אם גבע היו רוצים להצטרף כשותפים לפרויקט, אין להם את הכסף להיכנס כשותפים. "אנחנו אפילו לא מתנגדים בגלל הכסף", הוא אומר, "אלא כי לא כך צריך לייצר חשמל".

תושבי סולם לא עודכנו

יישוב נוסף שעתיד להיות מושפע מאוד מהקמת הטורבינות, בשטחי קיבוץ גבע, הוא הכפר הערבי סולם, כפר בן 2,500 התושבים, שקו הבתים הראשון שלו מרוחק כקילומטר אחד בלבד מהשטח שבו אמורות לקום הטורבינות.

המידע על התכנית היה מוסתר מאיתנו. גילינו על המעשה הנפשע הזה רק לפני 3-4 חודשים"

"המידע על התכנית היה מוסתר מאיתנו", אומר ל'דבר', ראיד עדנאן זועבי, תושב הכפר, "גילינו על המעשה הנפשע הזה רק לפני 3-4 חודשים". על פי זועבי, בחודשים האחרונים נערכו התייעצויות בכפר עם רופאים ואנשי איכות הסביבה שהסבירו לתושבים את ההשפעות שעלולות להיות לטורבינות על איכות הסביבה והחיים בכפר.

"הטורבינות זה רק נזק. יש לנו עמק ירוק ויפה. שמים לך דברים לא נעימים וזה מזיק לבריאות. זה דבר בלתי נסבל. זה מכשיר מרעיש שעומד לך מול העיניים, זה ממש לא לעניין", אומר זועבי. אף שהתכנית כבר הופקדה הוא טוען כי בכפר מתכננים להיאבק בה, כולל גיוס של חברי כנסת לטובת העניין.

הכפר סולם שייך למועצה האזורית בוסתאן אל מרג'. חבר מליאת המועצה ותושב סולם, עבד זועבי, לא הסכים לשוחח עם "דבר". "אני לא רוצה להתעסק עם העניין הזה", מסר.

תגובות:

רענן פרנס, מרכז המשק הקודם, בחר שלא להגיב לטענות

חברת "בלו סקיי" בחרה שלא להגיב לטענות.

איל לב, מרכז המשק הנוכחי של קיבוץ גבע, בשם קיבוץ גבע: "אנו מצטערים על כוונתכם לפרסם כתבה חד צדדית שאינה תואמת את העובדות. בכל מקרה יש פה סוגיה משפטית מורכבת הכוללת חובת סודיות ולכן אין באפשרותנו להתייחס מעבר לכך. נציין שפרסום כתבה המסתמכת על שמועות שאינן מבוססות, משרתת את מטרות העיתון אבל אינה תורמת לאמינותו".

"מאבק 2020", התארגנות ציבורית הנאבקת נגד טורבינות רוח ותחנות כח בגז: "אנו מגנים בכל תוקף את נסיון ההפחדה שמופעל לכאורה כנגד קבוצת גבע. לכל אדם הזכות הבסיסית להצביע באסיפת החברים לפי צו מצפונו. איום שלכאורה מופנה על ידי בעלי הון כלפי חברי אגודה הוא אות קלון ותמרור אזהרה לכל התושבים באזור על הדרך בה מנסים לרמוס את התושבים ולפגוע קשות בסביבה.

"התושבים בכל האזור מחזקים את תושבי גבע ומביעים סולידריות עם הקיבוץ וקוראים לו לא להיכנע לאיומי סרק, ולשמור על הקיבוץ, הסביבה והאזור. טורבינות הרוח התעשייתיות בלב איזור כפרי תיירותי הוא דבר שיפגע קשות באזור, ברוב התושבים שבאזור, יגרום לקטילה המונית של בעלי כנף, והנהנים יהיו מעטים. טורבינות רוח זו אנרגיה אדומה, הגלבוע אינו למכירה!"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!