דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנס אלי הורביץ

כנס אלי הורביץ / השר איציק שמולי: "המשבר הזה חושף שלא כולנו באמת נמצאים באותה הסירה"

בדברים שנשא בכנס אלי הורביץ אמר שר העבודה והרווחה, כי שיעור ההוצאה החברתית של המדינה נמוך מדי, וחייב לעלות | עוד הוסיף: "המשבר גם חשף עד כמה מערך ההכשרות המקצועיות בישראל מצומצם ומורעב"

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"שיעור ההוצאה החברתית של מדינת ישראל נמוך מדי ביחס לממוצע ה-OECD וחייב לעלות", כך אמר הבוקר שר העבודה והרווחה איציק שמולי בכנס אלי הורוביץ לחברה וכלכלה. לדבריו, "יש צורך משמעותי להגדיל את רשת הביטחון החברתית ולכרות חוזה חדש בין הממשלה לאזרחים בנוגע לגודלה ולרוחבה".

שמולי הוסיף כי "הקריאות לסולידריות וערבות הדדית הן יפות, אבל במבחן התוצאה המשבר הזה חושף שלא כולנו באמת נמצאים באותה הסירה". לטענתו, למרות הנתונים הכלכליים המצוינים, לכאורה, עימם נכנסה ישראל למשבר, בפועל שיעורי אי השוויון, היקף העוני והשירותים החברתיים המצומצמים בישראל החריפו את הפגיעה שספגו בחודשים האחרונים אוכלוסיות רחבות.

"הווירוס הפנה זרקור לאי השוויון בחברה הישראלית. המבחן הגדול של ממשלות רבות במערב זה להציע חוזה חברתי חדש שמגלם, מעבר לטיפוח המצוינות, גם ערכים של שוויוניות וסולידריות", אמר השר, "גם הגורמים הכלכליים הגדולים והבולטים בעולם, כמו הפייננשל טיימס, מודים שצריך ללכת לכיוונים חדשים שבהם הממשלות לוקחות חלק פעיל יותר בכלכלה ובאספקה של שירותים חברתיים, וזה נוגע גם לצורך שלנו להכניס יותר ביטחון לשוק העבודה".

לצד הרחבת השירותים החברתיים, הדגיש שמולי את החשיבות לניצול המשבר לשם חיזוק מערך ההכשרה המקצועית. "המשבר גם חשף עד כמה מערך ההכשרות בישראל מצומצם ומורעב", הסביר, "ובעיקר סובל מסטיגמה חמורה של 'פחחים ונגרים' לעומת מדינות אחרות באירופה, שבהן החינוך המקצועי הוא לעילא ולעילא. זה משפיע גם על רמות הפריון הנמוכות במשק".

סוגיית ההכשרות המקצועיות לדבריו היא אתגר, אך גם הזדמנות שהמדינה צריכה שלא לפספס, שכן לציבורים רחבים בתקופה המצויים באבטלה יש פנאי לרכוש הכשרה מקצועית, וביטחון כלכלי בשל הרחבת רשת הביטחון של החל"ת. "אנחנו צריכים לעודד אותם ולהניע אותם להכשרות מקצועיות, לרכישת מקצוע חדש שיאפשר להם לחזור לשוק העבודה", טען.

לדבריו מטרת המשרד היא שב-2021 כ-100 אלף אנשים ייהנו ממערך ההכשרות המקצועיות. שעבר לאחרונה רפורמה המהדקת את שיתוף הפעולה בין הממשלה למעסיקים, וצפוי להיות מתוקצב בכמיליארד שקלים.

שמולי הביע חשש גם מהשלכות המשבר הפוליטי והקיטוב החברתי על תהליך היציאה מהמשבר. "העובדה שתקציב המדינה נלקח בשבי בשל צרכים פוליטיים צרים של ראש הממשלה מקשה מאוד", הודה, "זו אינה ממשלת החלומות של אף אחד מהצדדים אבל התקופה הזו דורשת מאיתנו להתעלות ולכן אני מקווה שהממשלה הזו תמצא דרך להמשיך. אנחנו צריכים להתמודד עם משבר הקורונה ולצד זאת למנוע פגיעה בלתי הפיכה בשלטון החוק". ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!