דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קריית שמונה זועמת

קריית שמונה זועמת / אחרי המאבק: סגירת מאפיית 'לחמנו' בקריית שמונה תידחה בחודש

מנהל הרכש של משרד הביטחון נענה לבקשת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, וידחה את אספקת הלחם לצה"ל על ידי הזכיין החדש ל-1 בפברואר | גפני: "לא נאפשר  ל-120 עובדים לצאת לרחוב, ננסה לפתור את הבעיה בחודש הזה"

הפגנה של עובדי מאפיית לחמנו בקריית שמונה (צילום: אביב עזוז)
הפגנה של עובדי מאפיית לחמנו בקריית שמונה (צילום: אביב עזוז)
הדס יום טוב

משרד הביטחון הסכים לדחות בחודש את העברת הספקת הלחם לבסיסי צה"ל לזכיין החדש,  בכדי לאפשר מציאת פתרון שימנע את פיטורי 150 עובדי המאפייה המרחבית 'לחמנו' בקריית שמונה, כך אמר היום אבי דדון, סגן ראש מנהל הרכש של המשרד בדיון ועדת הכספים של הכנסת.

במהלך דיון המשך שערכה הוועדה בנושא, עלה כי לא נמצא פתרון מצד משרד הביטחון לעניינה של המאפייה, שהפסידה במכרז אספקת הלחם לבסיסים בצפון הארץ. על פי נציג המאפייה, הצפי להפסד בשנה הבאה עומד על כ-3 מיליון שקלים.

דחיית התחלת הפעילות של מאפיית 'ברמן' כספק של בסיסי צה"ל בצפון ל-1 בפברואר צפויה לאפשר קידום פתרונות נוספים לבעיית המאפייה בקריית שמונה, שתוכל בתקופה זו לגשת למכרזים נוספים. עוד עלתה הצעה להעניק למאפייה סיוע זמני מהקרן לעסקים במצוקה  של משרד הכלכלה כדי להימנע מפיטורי העובדים, 120 מהם תושבי העיר. אך אפשרות זו דורשת בחינה נוספת.

"המצב הזה הוא תוצאה שהמדינה קונה מאיתנו לחם במחיר הפסד של שלושה שקלים. למשרד הכלכלה יש את הפיתרון, משם צריך לבוא הלחץ", אמר לוועדה מנהל התפעול של המאפייה, גלעד אהרונסון.

לדבריו, "2020 תיגמר בהפסד של 3 מיליון שקלים. כבר שנים שאנחנו עובדים בהפסד כדי לספק את המכרז הזה. יצאו למכרז הזה כי אנחנו אמרנו שאנחנו לא יכולים לשאת יותר בהפסדים".

אהרונסון ציין כי ההזמנה ממאפיית 'ברמן', שזכתה במכרז של משרד הביטחון, אמורה לצאת כבר מחר בבוקר. "הוצאת הזמנה פירושה הסכם שלא ניתן להפר", טען, "צריך לדחות את הוצאת ההזמנה בחודש לפברואר".

יו"ר ועד עובדי המאפייה, איציק דהן, הוסיף: " אל תכבו לנו את האור. קשה לנו לישון בשקט. אני עם ארבעה ילדים בבית, מה אני יכול לעשות?"

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ביקש לקדם פתרון במסגרתו יוחלף הזיכיון, כשהמאפייה המרחבית תמשיך לפעול בצפון הארץ, והמאפיה הזכיינית שזכתה במכרז תספק לחם לבסיסי צה"ל בדרום.

גפני: "המנכ"לים הסכימו להצעה הזו, בלשכה המשפטית של המשרד הערימו קשיים, ננסה לבחון את הדבר הזה ולהביא לפתרון. אני מבקש מכם לדחות את המכרז בחודש". לאור הדברים, הודיע דדון כי יאפשר דחייה בת חודש כדי לאפשר מציאת פתרון.

חברי הועדה, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) וקטי שטרית (הליכוד) דרשו לבטל את המכרז, מכיוון שהמאפייה שזכתה בו מכרה במחיר הפסדי של 2.70 שקלים לכיכר לחם, במטרה לנצח את מאפיית 'לחמנו'.

שיטרית: "בדיון הקודם עלה נציג משרד הכלכלה ואמר שמחיר לחם הוא 4 שקלים, והמחיר שברמן נתנו הוא מחיר הפסדי. משהו לא בסדר במכרז, יש לבטל אותו. נתנו בכוונה מחיר נמוך והפסדי כדי לרסק את המאפייה בקרית שמונה ולהשתלט על השוק. יש פה משהו מסריח".

ח"כ ניר ברקת (הליכוד): "מדובר בהצלת נפשות. אם מישהו יאבד את מקום העבודה שלו בפריפריה, אין לו תחליף תעסוקתי. מדינת ישראל, כל הגורמים, צריכה למצוא דרך לאפשר למפעל הזה להמשיך לפעול. צריך לתעדף את הפריפריה, אסור להיכשל בעניין הזה. זה מקרה בוחן, אם לא נצליח בזה יגיעו עוד הרבה עסקים שיתמוטטו. אנחנו צריכים לשאול את עצמינו איך מונעים מכרז כזה שוב".

ח"כ גפני הוסיף: "משרד הביטחון לא יכול לעמוד מהצד. המעשה הזה אולי חוקי, אבל הוא נורא ואיום. 120 עובדים יצאו לרחוב. אני לא יכול להתערב במכרז, אבל דחייה בחודש תאפשר לנו לעבוד מול משרדי הכלכלה והביטחון, לעבוד מול המאפיות ולהתמודד עם הפער".

ראש עיריית קרית שמונה, אביחי שטרן: " למגורים בצפון יש מחיר, ולזה שבוקר אחד סוגרים לך את המפעל וזורקים אותך הביתה יש מחיר. העובדים האלה סיפקו לחם ללוחמים, לילדים שלנו, תחת אש ובמצבים ביטחוניים בעיתיים. זה הזמן שלנו לדאוג להם. לא הגיוני שיש חלקים בממשלה שיש בהם החלטות לפתח את הגליל בזמן שיש חלקים אחרים ששמים מקלות בגלגלים ופוגעים לנו בבטן הרכה, בתעסוקה. נכון, זה לא הייטק ולא אינטל אבל זו ציונות".

בסיכום הדיון הודה גפני למשרד הביטחון על הסכמתו לדחיית המועד בו תתחיל מאפיית 'ברמן לספק את הלחם לצה"ל, והוסיף: "אני מאמין שנצליח לפתור זאת. אני הולך לדבר עם המנכ"לים של המשרדים, לא נאפשר  ל-120 עובדים לצאת לרחוב, ננסה לפתור את הבעיה בחודש הזה".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!