דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פתחון לב

רווחה / משרד הפנים השהה את המכרז לחלוקת תווי מזון בו זכתה שופרסל

ארגון פתחון לב, שהשתתף במכרז, מזהיר את משרד הפנים מפני ניגוד עניינים, הטעייה וליקויים שהובילו לזכייתה של רשת שופרסל

אלי כהן מנכל פתחון לב (צילום: באדיבות פתחון לב)
אלי כהן מנכל פתחון לב (צילום: באדיבות פתחון לב)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הפנים הכריז ששופרסל היא הזוכה היחידה במכרז לחלוקת תווי המזון בשווי 700 מיליון שקלים. נציגי ארגון פתחון לב, שהשתתפו במכרז, פנו במכתב התרעה למשרד הפנים – שהחליט לעצור את המשך המכרז עד לתום הבדיקות.

מנכ"ל פתחון לב, אלי כהן, שלח מכתב למשרד הפנים ורשת שופרסל, באמצעות משרד עו"ד יניב מטלס ובו הזהיר מפני ניגוד עניינים, הטעייה וליקויים רבים בהחלטת המשרד על הזכייה של רשת שופרסל.

במכתב המפורט, הועלו טענות כלפי הבחירה של משרד הפנים ברשת שופרסל ואף נדרש לפסול את זכייתה. כהן אמר ל-'דבר': "מי שזכה הוא כמעט מונופול ועכשיו הולכים לתת לו עוד כוח אדיר, ולא רק זה לוקחים ממקומות קטנים ומעבירים למי שהוא הכי גדול, ועוד שיבץ נתונים שהם לאו דווקא נכונים".

"אני חושב שצריך לפרוש את זה על כל השוק, הדבר הזה גם יכול לגרום להעלאת יוקר המחיה, מדברים פה על 700 מיליון כסף ישיר". בנוסף, כהן מתייחס לאופן החברתי של מהלך החלוקה של התווים עצמם, "נדרש לעשות את המהלך הזה בצורה שקולה, והוא צריך להיות חברתי בכל המהות שלו. אנחנו בהצעה שלנו הרצנו מלא עסקים קטנים בגלל החשיבה הזאת, שילבנו מאות מכולות שכונתיות וסופרים עם מעט סניפים. אין מי שיתווך בין מי שמחלק את התווים למי שיקבל אותם. לעמותות יש את הכלים האלה".

מרכז לוגיסטי של חברת שופרסל (צילום: photobyphm / Shutterstock.com)
מרכז לוגיסטי של חברת שופרסל (צילום: photobyphm / Shutterstock.com)

לאחר הכרזת הזכייה, נתגלה כי נוצרה הטעייה בבחירה של משרד הפנים, אשר תקשה על הוצאת המכרז לפועל בניצוחה של שופרסל. פתחון לב הציגו במכתבם את רשימת הבעיות העולות מהזכייה ודרשו ממשרד הפנים לקיים דיון חוזר ולבחון את הפרטים לעומק.

בנוסף, בסעיפי המכרז צוין כי בסופו שתי זוכות יתחלקו במשימה – אך לבסוף רשת שופרסל זכתה לבדה. על כך, נכתב בפנייה: "שופרסל היא גוף עסקי מונופוליסטי בעל אינטרסים עסקיים אישיים מובהקים במכרז שרווחיה מסתכמים במאות מיליוני שקלים".

לאחר פניית פתחון לב, החליט משרד הפנים לבחון לעומק את הטענות והשהה את זכייתה של רשת שופרסל במכרז חלוקת תווי המזון. כעת ממתינים הגופים לבחינה מחודשת של המסמכים ולהחלטה על הזוכה.

ממשרד הפנים נמסר: "משרד הפנים השהה את המכרז לאספקת כרטיסי מזון בעקבות טענות שונות שעלו ושייבחנו לעומקן. עם זאת, יצוין כי המכרז שפרסם המשרד לצורך איתור חברה מנהלת, נעשה בליווי משפטי ובחינת המועמדים בוצעה באופן מקצועי וללא משוא פנים וחברת שופרסל היא שזכתה במכרז.

חיילים אורזים חבילות מזון במרכז הסיוע לאזרח של פיקוד העורף (קרדיט: דובר צה"ל)
חיילים אורזים חבילות מזון במרכז הסיוע לאזרח של פיקוד העורף (קרדיט: דובר צה"ל)

כרטיסי המזון יוענקו למשפחות מוחלשות שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה לרכישת מזון ומוצרים חיוניים. מדובר במקבלי הנחה משמעותית בתשלום הארנונה על פי טבלת מבחן ההכנסה ואזרחים ותיקים מקבלי קצבה וגימלת הבטחת הכנסה. מימוש הכרטיסים יתבצע בנקודות מכירה הפזורות ברשויות במקומיות ברחבי הארץ וזאת במטרה לאפשר פריסה גיאוגרפית רחבה ככל הניתן. נקודות המכירה כוללות גם עסקים קטנים, מכולות ונקודות מכירה שאינן חלק מרשת קמעונאית גדולה".

משופרסל נמסר: "שופרסל הינה קבוצת הקמעונאות המובילה בישראל, בפריסה ארצית והיא גאה על יכולתה להעניק שירות חשוב זה לזכאים בהתאם להוראות המכרז ברשויות המקומיות ברחבי הארץ. לא במקרה מצא משרד הפנים את הצעתה של שופרסל כמתאימה ביותר מבין כל ההצעות שהוגשו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!