דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר פוליטי

משבר פוליטי / בכנסת מבהירים: המועד האחרון לאישור תקציב כדי למנוע בחירות הוא שלישי בחצות

דובר הכנסת שם קץ לאי-בהירות האם הפיזור האוטומטי יחול בשלישי או ברביעי | עד שלישי בחצות צפויים שלושה תרחישים אפשריים: העברת חוק לפיזור הכנסת, העברת תקציב 2020 במסגרת פשרה על המשך כהונת הממשלה, או פיזור ובחירות בתוך 90 יום

מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
אסף צבי

הכנסת הודיעה היום כי המועד האחרון להעברת תקציב 2020 מבלי הליכה לבחירות הוא שלישי הקרוב בחצות. מטרת ההודעה של דובר הכנסת שמוליק דהן היא יצירת פרשנות ברורה לחוק שקובע כי ללא תקציב מאושר ל-2020, תתפזר הכנסת אוטומטית ב-23 בדצמבר וייערכו בחירות בתוך 90 יום.

דהן הבהיר שהכנסת תפרש את החוק כך שהמועד האחרון המועד האחרון להעברת חוק התקציב בשלוש קריאות הוא תחילןתו של ה-23 בדצמבר, כלומר, חצות הלילה שבין שלישי לרביעי הקרובים.

עד שלישי בחצות צפויים שלושה תרחישים אפשריים – העברת חוק לפיזור הכנסת, פשרה פוליטית בין כחול לבן לליכוד והעברת תקציב 2020, או פיזור אוטומטי של הכנסת.

חקיקה לפיזור הכנסת: הצעות החוק לפיזור הכנסת שהגישו יאיר לפיד וניצן הורוביץ עברו לפני שבוע וחצי במליאה בקריאה טרומית. בנוסף לאופוזיציה, תמכו בהן גם סיעות החברות בממשלה – כחול לבן, העבודה ודרך ארץ. בשבוע שעבר הן נידונו בוועדת הכנסת, שברביעי אישרה אותן להצבעה בקריאה ראשונה במליאה ברוב של 8 נגד 7. הצעת החוק היתה צפויה לעלות להצבעה בקריאה ראשונה במליאה השבוע, אך נדחתה לשבוע הבא.

התאריך שהציעו חברי הוועדה לבחירות היה ה-16 במרץ, אך לא מדובר בתאריך שהוסכם על כלל הסיעות (בדגש על הליכוד וכחול לבן), ולכן הוא יכול עדיין להשתנות במהלך החקיקה במידה שתתקדם.​

העברת תקציב המדינה: נכון לכרגע, תקציב 2020 עדיין לא אושר בממשלה. שר האוצר, ישראל כ"ץ, אמר בתחילת החודש כי עד 9 בדצמבר יובא התקציב לאישור הממשלה ולאחר מכן לכנסת. אמנם אישור תקציב 2020 צפוי להיות מהיר יותר מאשר תקציב רגיל, מאחר שהוא קורה בסוף שנת התקציב, אך גם העברתו בשלוש קריאות היא תהליך שידרוש מספר ימים, וכאמור, הוא עדיין לא החל.

בחלון הזמנים הנוכחי העברת התקציב יכולה אולי להיות אפשרית, ובכל מקרה, היא מותנית בפשרה פוליטית בין מפלגות הליכוד וכחול לבן על המשך קיום הממשלה.

פיזור אוטומטי של הכנסת: כאמור, החוק קבוע שעד ה-23 בדצמבר יועבר תקציב המדינה ל-2020 בשלוש קריאות. התאריך הזה הוא דחייה: החוק קובע כי הממשלה צריכה להעביר תקציב בתוך שלושה חודשים מתחילת שנת התקציב או 90 ימים מיום כינונה, במקרה של הממשלה הנוכחית – ב-23 באוגוסט. פשרה שיזם ח"כ צבי האוזר באוגוסט, לאחר שהממשלה לא הצליחה להסכים על העברת תקציב, דחתה את התאריך האחרון ל-23 בדצמבר.

עם זאת, לאפשרות שהכנסת תתפזר אוטומטית סיכויים נמוכים ביותר. למפלגות יש אינטרס להסדיר את התנהלות הבחירות, ובמיוחד את סוגיית מימון המפלגות, לאחר שמערכות הבחירות האחרונות הותירו את רובן בחובות כבדים. לשם כך נדרשת חקיקת חוק ייחודי לבחירות, ולא התפזרות אוטומטית, שבה אין הסדרים מיוחדים ומוסכמים בין הסיעות. לפיכך, ה-23 בדצמבר משמש מעין תאריך מרתיע שאמור לתמרץ את המפלגות להגיע להסכמה על מועד ואופן הבחירות, או לחלופין, למצוא פשרה שתאפשר את המשך קיום הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!