דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים במאבק

עובדים במאבק / על רקע הכוונה לפטר כמחצית מהעובדים: סכסוך עבודה הוכרז בחברת התרופות 'קמהדע'

ייצור תרופת הדגל של המפעל עומד לעבור לבלגיה, וההנהלה הודיעה על כוונתה לפטר 150-100 מתוך 300 העובדים | מאיר בביוף, יו"ר מרחב נגב בהסתדרות ל'דבר': "פיטורים בנגב זו גזירה קשה, בוודאי בתקופה הזו"

משרדי קמהדע (צילום: ויקימדיה)
משרדי קמהדע (צילום: ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מפעל 'קמהדע' שבנגב, הכריזו ביום שני  השבוע על סכסוך עבודה,  כך הודיעה  הנהלת החברה לבורסה. הסכסוך הוכרז על רקע כוונת ההנהלה לבצע פיטורי צמצום. בחברה מועסקים כ-300 עובדים, ועל פי ההערכות מבקשת ההנהלה לפטר בין 100 ל-150 מהם, אחרי שייצור תרופת הדגל של החברה,  Glassia , יועבר לבלגיה.

"אם לא תהיה התקדמות בתקופת הצינון, יתחיל מאבק", אומר לדבר מאיר בביוף, יו"ר מרחב נגב בהסתדרות. "יש כאן ועד נחוש, שייאבק לצמצום הגזירה, ולפיצויים ראויים לעובדים שיעזבו", הוא מוסיף, "פיטורים בנגב זו גזירה קשה, בוודאי בתקופה הזו. אין פה אלטרנטיבות ומי שהולך הביתה נשאר הרבה פעמים בבית. זה לא גוש דן".

עובדי קמדע התאגדו בהסתדרות ב-2013, אך נאלצו לנהל מאבק קשה, שכלל גם שביתה ממושכת, להשגת הכרה בהתאגדות. בימים אלו מתקיים משא ומתן בין הצדדים, במאמץ לצמצם את מספר העובדים שיפוטרו.

Glassia, לטיפול בנפחת הריאות, יוצרה עד לאחרונה במפעל בצומת בית קמה. באוקטובר האחרון הודיעה חברת 'טקדה' היפנית כי בכוונתה לצמצם משמעותית את היקף הרכישות שלה מקמהדע, מכ-65 מיליון דולר לשנה ב-2020-2019, לכ-25 מיליון דולר ב-2021.

על פי ההסכם עם טקדה, צפויה החברה להתחיל לייצר את התרופה בבלגיה ולשלם לקמהדע תמלוגים בגובה 12% עד 2025 ו-6% עד 2040, עבור התרופה המשווקת על ידה בין היתר לארה"ב.

עם זאת, במקביל התרחב השנה הייצור של חיסוני הכלבת במפעל, ובאוקטובר התחייב משרד הבריאות לרכוש מהחברה נוגדנים לקורונה ב-3.4 מיליון דולרים.

פיטורים נרחבים גםבטבעק

בביוף ציין כי גם במפעל טבעטק ברמת חובב, צפוי צמצום של כ-350 עובדים, למעלה ממחצית ממצבת כוח האדם, עד אפריל 2022. החברה הודיעה על כוונתה לצמצם את כוח האדם במפעל כבר באוגוסט השנה, ובימים אלו מנהלים ועד העובדים וההנהלה משא ומתן בנוגע לתנאי הפרישה והסדריה.

"עד לפני כמה שנים היה המפעל הזה התקווה התעסוקתית של הנגב", אומר בביוף, "מפעל שהעסיק למעלה מאלף עובדים, הצטמצם ל-650 וכיום עוד 350 מעובדיו צפויים ללכת הביתה. זה מפעל שגם המדינה השקיעה בו המון כסף". ​

מהנהלת טבע נמסר כי "בהתאם להסכם ההבנות שנחתם בין הצדדים, התנאים הכספיים שיינתנו לעובדים במועד סיום העסקתם בעוד שנה וחצי יהיו "מעל ומעבר לדרישות החוק, ומהטובים שניתנו אי פעם במשק". על פי ההנהלה, מעבר ל-18 חודשי ההעסקה עד אפריל 2022, יקבלו העובדים גם חבילות של 24-12 חודשי שכר נוספים והטבות משלימות נוספות שקשורות בהכשרות מקצועיות, שירותי השמה וחיבור למקומות עבודה חלופיים בדרום על מנת שיוכלו להיקלט בנקל בשוק התעסוקה בבוא העת.

"הסכם ההבנות הוא אינדיקציה נוספת לגישה המיטיבה והאחראית שנוקטת טבע כלפי עובדיה, אף בנסיבות מורכבות של סיום העסקה", הדגישו, והוסיפו כי לעובדים שיישארו במפעל ניתנה להם הבטחה שלא יבוצע תהליך צמצומים נוסף לפחות עד אפריל 2024. "אם בכל זאת מסיבה כלשהי נאלץ להידרש לכך – העובדים יהיו זכאים לאותה רשת בטחון שקיבלו עתה אלה שעוזבים", הוסיפו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!