דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

כלכלת הקורונה / ״אין כוח יותר״, ״הפעם לא יסגרו רק אותנו״, ״מסחר זה לא מתג חשמל״: בעלי עסקים מתנגדים לריסון מהודק

אלי אסנוב בעל חנות פרחים ומתנות בתל אביב: ״המצב גרוע מאוד, אין עבודה ואין כוח לחיות״ | תום בליויס בעל חנות רהיטים: ״אין מה לעשות כל מיני שטויות, אם רוצים אז סגר הרמטי ושהמדינה תפצה״ | שחר תורג׳מן: ״מאות אלפי מתים מהלכים״

הפגנה נגד סגירת שוק הכרמל. ״מסחר זה לא מתג חשמל, ועובדים זה לא יויו״ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הפגנה נגד סגירת שוק הכרמל. ״מסחר זה לא מתג חשמל, ועובדים זה לא יויו״ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הדס יום טוב

״המצב מאוד גרוע, אין לי כוח לחיות, אין עבודה״, אלי אסנוב (53) בעל חנות פרחים ומתנות בתל אביב, מודאג מהאפשרות של ״ריסון מהודק״ עליו מדברת עכשיו ממשלת ישראל.

״עכשיו חגים, אנשים התחילו מעט לקנות מתנות ודברים לחג, וסופסוף התחלנו להרגיש טוב יותר, ושוב מדברים על סגירה. אם אני סוגר עוד פעם אני לא יודע אם יהיה לי יכולת וכוח לפתוח עוד פעם״.

החנות של אלי אסנוב. ״סופסוף התחלנו להרגיש טוב יותר, ועכשיו שוב מדברים על סגירה״ (צילום: הדס יום טוב)
החנות של אלי אסנוב. ״סופסוף התחלנו להרגיש טוב יותר, ועכשיו שוב מדברים על סגירה״ (צילום: הדס יום טוב)

אסנוב מחזיק את החנות כבר 11 שנים, ועבר בשנה האחרונה טלטלות קשות. כעת החנות הקטנה והיפה פתוחה לרווחה ומלאה בעצים, קישוטים, כובעים, צעצועים ומתנות לקראת חג המולד ונובי גוד.

תום בליויס (32) מנהל חנות רהיטים 'גבעת חמד' בתל אביב, אומר ש״ריסון מהודק״ לא יהיה יעיל, והעסקים ישלמו את החשבון. ״אין מה לעשות כל מיני שטויות. אם כבר אז סגר הרמטי, חודש, אף אחד לא יוצא ואף אחד לא נכנס, ושהמדינה תפצה בהתאם. לא סגר של ׳זה אפשר׳ ו׳זה לא אפשר׳ ובלבולי מוח״.

״רוצה לקום בבוקר לעבוד, לא לקבל כסף מביטוח לאומי״

החנות של בליויס נמצאת בבעלות המשפחה כבר למעלה מ-25 שנים, אבל חודשי הקורונה מקשים על קיומה. ״בסגר הראשון היה מאוד קשה, לא עבדנו בכלל. בסגר השני למדנו קצת לעבוד עם הרשתות החברתיות ואנשים כן קצת קנו. זה מה שהחזיק אותנו.

״עכשיו יש סופסוף קצת אוויר לנשימה. אנשים מעט חוזרים. אבל ההפסדים גדולים מאוד, אנחנו מנסים לשרוד כמה שאפשר״.

תום בלויוס. ״להפסיק עם בלבולי המוח״ (צילום: הדס יום טוב)
תום בלויוס. ״להפסיק עם בלבולי המוח״ (צילום: הדס יום טוב)

בליויס מספר שגם כשהעסק שלו היה סגור, הוא המשיך לשלם עשרות אלפי שקלים בחודש. ״בארנונה לא התחשבו בנו בכלל, החנות עמדה פה סגורה ושילמנו כל חודש עשרות אלפי שקלים. הממשלה צריכה לסייע יותר, לפעול עם כל עסק, לראות מה הקושי שלו. להוזיל בעלויות ההחזקה, לעשות מה שאפשר. הם ממש לא עושים״.

אסנוב אומר שהמדינה עוזרת, אבל הוא לא רוצה עזרה. ״אני רוצה לקום בבוקר לעבוד. אני לא רוצה לקבל כסף מביטוח לאומי. אני רוצה שתהיה לי שגרה, להיות מאושר, להרוויח את לחמי. הפסדתי המון בשנה האחרונה, אבל הדבר הכי חשוב שיש לי זה הזמן שלי, החיים שלי, את הזמן הזה אי אפשר לקנות בשום כסף״.

״אף אחד לא סופר את המתים המהלכים, מאות אלפי מובטלים״

שחר תורג'מן, יו"ר איגוד רשתות המסחר, האופנה וההסעדה אומר ל׳דבר׳: ״במסחר יש את המקומות הכי מאורגנים, הכי מסודרים, הכי קפדנים. אני רוצה לראות מה יקרה למי שייכנס לחנות או לקניון בלי מסכה. אם הממשלה הייתה רוצה לצמצם את התחלואה היא הייתה צריכה לטפל במדגרות הקורונה – דובאי ׳הירוקה׳, נתב״ג, המגזר הערבי ומסיבות טבע״.

תורג׳מן מבטיח שאף חנות לא תיסגר במסגרת של ״ריסון מהדוק״. ״המסחר ייסגר אך ורק בשני מצבים: אם יהיה סגר מוחלט או אם יהיה סגר בעיר ספציפית.

שחר תורג'מן. ״לא ריסון מהודק, ריסון מבורדק״ (צילום: יח"צ)
שחר תורג'מן. ״לא ריסון מהודק, ריסון מבורדק״ (צילום: יח"צ)

״לא נסכים לקלות הבלתי נסבלת של סגירת המסחר, סגר לעסקים בלבד, כדי שיוכלו לעשות מצג שווא לציבור של ניסיון לעשות משהו. המסחר הוא לא מתג חשמל, העובדים שלנו הם לא יויו. אי אפשר לכבות ולהדליק. זה חיים של אנשים שהממשלה לא סופרת״.

את ״הריסון המהודק״ תורג'מן מכנה ״ריסון מבורדק״. לדבריו, ״ריסון מהודק זה מכבסת מילים ל׳סגר רק על המסחר׳. זה חארטה.

״סופרים פה 3,000 מתים מקורונה וסופרים את המאומתים והחיוביים, אבל אף אחד לא סופר את המתים המהלכים. מאות אלפי מובטלים, אנשים שהעסקים שלהם התרסקו, כאלה שיחזירו חובות עשור קדימה. הממשלה הזו מיום ליום מגדילה את המספר שלהם.

"ברור לנו שאם המסחר ייסגר עכשיו ל-5 שבועות זה לא יעשה כלום. לא יהיה מצב שהמסחר יהיה בשר התותחים או עלה התאנה של ממשלת ישראל. לא יקרה, אנחנו לא נסגור.

״אני מציע לממשלת ישראל שקודם כל תודה במחדל החמור ובכישלון שלה שהיא מביאה אותנו למצב של סגר שלישי. ואם היא רוצה לעשות סגר שלישי שתקרא לילד בשמו, תיתן תאריך התחלה ותאריך סיום ותסגור הרמטית את כל המדינה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!