דבר העובדים בארץ ישראל
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תשתיות / המסילה העמוסה ביותר ברכבת מושבתת בלילות וסופי שבוע ל-3.5 השנים הבאות

דווקא לא בגלל הקורונה: הצמצום בפעילות מסילת החוף בין חיפה לתל-אביב הוא בשל עבודות החשמול | ארגוני הנוסעים: "פרויקט החשמול, חשוב ככל שיהיה, לא יכול להוות "תירוץ" לפגיעה בנוסעים"

נוסעת ממתינה לרכבת ברציף התחנה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דורון מעכו פספס רכבת בשתי דקות, ונסיעה של שעה, אולי שעתיים, הפכה למסע של יותר מארבע שעות. "רציתי לנסוע מתל אביב לעכו. פספסתי את הרכבת האחרונה לעכו בשתי דקות. עליתי על רכבת שנסעה להרצליה, ירדתי בתל אביב מרכז. בתל אביב יצאתי למסוף 2000. עובד הרכבת אמר לי שיש שאטלים. לא היו. אוטובוס לחיפה היה רק בעוד שעתיים.

"עליתי על אוטובוס לפרדס חנה. קיוויתי לתפוס את הרכבת של 21:56 מפרדס חנה לעכו. בדרך הבנתי שלא אספיק להגיע לרכבת. ממש לא רציתי להיתקע בתחנת רכבת פרדס חנה, באמצע שום מקום בין אנדרטת הנח"ל למפעלי איטונג. ירדתי בכניסה לחדרה, שם חיכיתי קרוב לשעה ועליתי על אוטובוס למרכזית חוף הכרמל. משם נסעתי בקו 1 בכרמלית לקריון ומשם קו 271 לעכו. הגעתי ב 00:40 הביתה".

דורון לא לבד. נוסעים התלויים בתחבורה הציבורית סובלים ומתלוננים.

⭕️לידעתכם⭕️כל הנסיעות מצפון להרצליה-מבצעים עבודות חישמול ולכן במהלך ה-3.5 שנים הקרובות לא יהיו רכבות לילה (אחרי 21:00)…

Posted by ‎בארכבת‎ on Wednesday, December 9, 2020

ברכבת ישראל טוענים כי ביטול הרכבות בערבים ובסופי שבוע נובעת מהחלטות הממשלה לצמצם את זמני פעילות התחבורה הציבורית בשל מגיפת הקורונה. על פי טענה זו עבודות החשמול במועדים אלו מהווה "ניצול חלון הזדמנויות" בו המסילות ריקות ולכן פנויות לעבודות תשתית. גם אם הטיעון נכון לגבי סופי השבוע, יש בו כמה בעיות.

הבעיה הראשונה היא שמגבלות הקורונה הן דבר זמני, ואילו עבודות החשמול בקו העמוס ביותר בישראל יימשכו במשוער עוד שלוש וחצי שנים. חחלון ההזדמנויות ייסגר אך הנוסעים בתחבורה ציבורית יישארו ללא מענה בשעות הערב, הלילה בסופי השבוע.

הבעיה השנייה נובעת מעבודות חשמול, שנעשות בימים אלו בין הרצליה לחדרה, משביתות את הקו והופכות את הנסיעה צפונה בשעות הלילה למורכבת בהרבה. אם הבעיה הייתה רק נהלי הקורונה, הרכבת הייתה אמורה לפעול עד השעה 22:00.

במציאות, הרכבת האחרונה לצפון שיוצאת מחדרה אמנם מגיעה לנהריה ב-23:15, אלא שלנוסעים רבים אין איך להגיע לחדרה ב-21:50, מועד יציאתה, באמצעות האוטובוסים המוצעים כיום.

הבעיה השלישית היא החלופות. בלי קשר לשאלה האם הפחתת השירות היא בגלל הקורונה, עבודות החשמול או שניהם, הנוסעים זוכים לחלופות נחותות בשעות הערב. הרכבת לא מפעילה כיום שאטלים ישירים מתחנות הרכבת, אלא שולחת את הנוסעים להסתמך על קווי אוטובוס סדירים בלבד, שאמנם מתוגברים, אך לא בהכרח מגיעים לתחנות הרכבת עצמן. אין שירות אוטובוסים ישיר ש"יקפיץ" את הנוסעים מתחנות הרכבת עד לתחנת חדרה, ויאפשר להם לעלות על הרכבת האחרונה מחדרה צפונה.

ברכבת ישראל לא הודיעו לציבור על השינוי

באתר הרכבת מופיעה הודעה לאקונית בלבד בה נכתב כי "בשל השלמת תשתית החישמול בתחנת הרצליה והתחלת עבודות פריסת התשתית החשמלית עד איזור נתניה, חלים שינויים בתנועת הרכבות בכל ערב, החל מהשעה 20:00 (בקירוב) ועד השעה 5:00 בבוקר למחרת". הרכבת לא הודיעה לציבור על שיבוש דרמטי בשירות הניתן במסילה הכי עמוסה בישראל – בין חיפה לת"א – בהודעה נפרדת.

בשבוע שעבר התקיים דיון בנושא בוועדה לביקורת המדינה. אליאס מטר, מנהל אגף רכבות במשרד התחבורה, אמר במפורש כי הסיבה להשבתת הרכבות סמוך לשעה 21:00 ואי הפעלת הרכבות בימי שישי ושבת היא "מתן עדיפות לעבודות החשמול ופיתוח התשתית" ולא מגבלות הקורונה.

הסיבה לכך, לפי מטר היא "שהרכבת נכנסה למשבר הקורונה לאחר שנים של נסיגה באיכות השירות, הדיוק, מופע תקלות. ההחלטה נועדה להחזיר את הרכבת לסטנדרטים המקובלים מבחינתנו".

בשונה מרכבת ישראל, מטר לא נמנע מלומר באופן מפורש את האמת הפשוטה – סגירת המסילה הכי עמוסה בישראל בסוף השבוע סוכמה מראש לעוד שלוש וחצי שנים. "הפרויקט מבוסס על לילות ושישי ושבת. אתה מקדש את א' עד ה' ועובד בחלונות הזמן האחרים", אמר.

מטר הודה כי השירות החליפי באוטובוסים הוא חלופה נחותה לעומת השירות הרכבתי.

תגבור האוטובוסים המוצע לנוסעים (צילום מסך)

בחינת תגבור האוטובוסים מראה כי אין ביכולתו לפצות ביעילות על כמות הנוסעים הנאלצים להימנע מנסיעה ברכבת. גם 100 נוסעים בלבד ליעדים כמו חיפה, עכו ונהריה לא יוכלו להסתדר עם כמות האוטובוסים העומדים לרשותם.

לגבי היקף השירות החלופי אמר מטר כי "במוצ"ש אנחנו בסדר גודל של 15% מהביקוש בשגרה, בשישי 22% מהשגרה. השירותים החלופיים ניתנים בהתאם. לא ראינו ביקושים גבוהים".

"כשההיצע בעייתי גם הביקוש יהיה בעייתי"

הביקושים שמטר לא רואה, הופכים לצפיפות גדולה באוטובוסים בשעות הערב, כך לפחות לפי טענות שמגיעות לארגוני הנוסעים בתחבורה הציבורית.

מרב דוד, מארגון 'לובי 99' – אמרה בדיון כי "אנחנו נשלם מחיר מאוד כבד על כך שנוסעים יחזרו לרכב הפרטי. לייצר שירות רכבות נמוך ושירות אוטובוסים נמוך ואז לטעון שאין ביקוש זה בעייתי. הם קשורים זה לזה. כשההיצע בעייתי גם הביקוש יהיה בעייתי. הנזק לתחבורה הציבורית יימשך שנים קדימה".

מקס מורוזובסקי, מארגון הנוסעים 'תחבורה בדרך שלנו' אמר בשיחה עם 'דבר' כי "לדעתי זה די חוצפה, ואני אגיד לך למה. אי אפשר להגיד לציבור – אם אין לכם רכב, אנחנו רוצים שתיסעו פחות. לא מגבילים את הרכבים הפרטיים, רק את הרכבת. אנשים לא יוותרו על המשפחה בסופי שבוע".

במכתב לוועדת הכלכלה כותבים הארגונים '15 דקות' ו'לובי 99' כי "פרויקט החשמול, חשוב ככל שיהיה, לא יכול להוות "תירוץ" לפגיעה בנוסעים – בוודאי כאשר גם המוצר התחליפי של נסיעה באוטובוס מתפקד באופן חלקי. הפחתת תדירות הרכבת והעדרה ביום שישי ומוצאי שבת, יוצרים עומסים גדולים באוטובוסים בעיקר בסופי שבוע ובימים ראשון וחמישי. על כן, אנו ממליצים על החזרת שירות הרכבת והפעלת שאטלים, בתדירות גבוהה במקטעים הדורשים חישמול".

הארגונים מצטרפים לקריאת חברות ההסעה הפרטיות, אשר יש להן "צי" של מעל 2,000 אוטובוסים מושבתים כמעט לחלוטין, לצורך מתן תגבורים שיפחית את העומס וההתקהלות בתחנות, ויכול גם לתגבר מעבר בין תחנות רכבת אשר עוברות חשמול. לשיטתם, הדרך הנכונה להפחית התקהלות היא לא לצמצם שירות בתחבורה הציבורית, אלא דווקא לתגבר אותו.

מורוגובסקי הוסיף כי "מקבלי ההחלטות כנראה לא מגיעים לנקודה שהם מבינים מה זה להתנהל בתחבורה ציבורית ולהיות תלוי בה, לצערנו. אנחנו כבר כמעט שנה בקורונה, וכל פעם שיש עליה בהדבקה שולפים את ההצעות של צמצום התחבורה הציבורית כאילו כבר לא ניסינו את זה פעמיים ונכשלנו כל פעם מחדש".

שיפורים במסילות הפחות עמוסות

ברכבת ישראל עושים מאמץ להחזיר לפעילות חלק מהקווים. החל מיום ראשון ה-11 בינואר, תחודש תנועת הרכבות בתחנות טבעת השרון: כפ"ס נורדאו, הוד השרון סוקולוב, רעננה דרום ורעננה מערב, שהיו מושבתות מאז יולי. אך גם לגביהן נמסר כי "תנועת הרכבות בתחנות אלה תסתיים מידי ערב בשעה 20:00 (בקירוב) על מנת לאפשר את המשך עבודות החישמול באיזור טבעת השרון וכן בקו לאשקלון". אלו עבודות שאמורות להסתיים בסוף 2021.

עוד הודיעו ברכבת כי בינואר יורחב השירות הרכבתי בשעות הערב בתחנות בית שמש, לוד, רחובות, יבנה מזרח כולל סופי שבוע וכן יתווספו רכבות ישירות (ללא צורך בהחלפה) בקו הנוסע בין באר שבע לתל אביב.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "כיום במקטע הסגור שבין חדרה להרצליה (וכמובן בין חיפה לתל אביב שמהווה את רוב הביקושים) האוטובוסים הסדירים נוסעים בדיוק באותו מסלול שהשאטל של הרכבת נוסע, על כביש החוף ומספר הנוסעים נמוך מאוד ביחס לטרם הקורונה (כשליש עד מחצית מכמות הנוסעים היומית). לכן הוחלט בשלב זה להסתמך על תגבור משמעותי של קווי האוטובוס. הם מפורטים באתר הרכבת כולל שעות יציאה. במידה ובעתיד יהיה צורך בתגבור היסעים של הרכבת כמובן שזה יקרה".