דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדים זרים

מחיר הקורונה / פחות ימי מנוחה ואיסור חזרה ארצה: דוח 'קו לעובד' חושף פגיעה בעובדות זרות על רקע הקורונה

עובדים ועובדות שיצאו לחופשה בארצות מוצאם לא יכלו לחזור ארצה, ובמקביל נכנסו לישראל עובדים חדשים ששילמו עמלה לסוכנויות | "ישנם מטפלים רבים במצב נפשי קשה"

מטפלת סיעודית עם מטופלת קשישה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
מטפלת סיעודית עם מטופלת קשישה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח קו לעובד לרגל 'יום המהגר' החל מחר (שישי) חושף פגיעה בעובדות סיעוד על רקע מגיפת הקורונה. שיטת ההעסקה של עובדות סיעוד זרות העובדות בבית המטופל מותירה להן מעט מאוד שעות מנוחה. כעת, בעקבות המגיפה, טוענים בקו לעובד שרבות מהן אינן מקבלות גם את זמן המנוחה המועט לו הן זכאיות בדין.

עוד עולה מהדו"ח כי עובדות זרות עם אשרת עבודה שנסעו לבקר בביתן בחו"ל מתקשות לשוב ולסיים את תקופת עבודתן, וכן מתקשות לקבל את הכספים להן הן זכאיות, בשעה שממשלת ישראל מאשרת הבאת עובדות ועובדים חדשים, המשלמים דמי תיווך בגובה עשרות אלפי שקלים.

"ישנם מטפלים רבים במצב נפשי קשה. אנו דואגים לכל צורכי המטופלים שלנו, לבישול, ניקיון, לקניות. אנו לא יכולים לחשוף דבר מרגשותינו, גם אם אנו עצובים או כועסים. אז לכל הפחות אנו רוצים יום אחד בחודש, לישון כמו שצריך, לאכול. אבל גם את זה אין לנו. גם ליום הזה לא מוצאים לנו תחליף, בגלל המגיפה. צריך לשמור על מצבנו הנפשי" סיפרה אחת מעובדות הסיעוד למתנדבי קו לעובד.

"מאז שהגעתי לא קיבלתי ולו יום חופש אחד. יום חופש אחד בחודש יספיק לי. אני צריכה לשלוח כסף למשפחה שלי, ולהירגע קצת. אבל הם אומרים לי להישאר בבית. זה כל כך לא הוגן. אנחנו לא יכולים לשלוח כסף למשפחות שלנו בזמן, ולא יכולים לנוח ביום המנוחה שלנו. אנו, עובדות הסיעוד, מבינות שאנו אחראיות על הקשישים, ואנו מאוד מודעות למגפת הקורונה, אז למה המעסיקים שלנו אינם מבינים זאת?"

6 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה

שיטת ההעסקה של עובדות הסיעוד הזרות בישראל, היא 6 ימים בשבוע ו-24 שעות ביממה, כשלאורך השנים קבעו בתי הדין לעבודה כי הן מוחרגות מתוקף אופי עבודתן מתחולת חוק שעות עבודה ומנוחה. מדי שבוע אמורות העובדות להיות זכאיות ליום מנוחה שבועי בן 25 שעות, הקצר בתשע שעות מיום המנוחה השבועי של עובד רגיל.

לדברי קו לעובד, מעדויות העובדות עולה שמעסיקים רבים אינם מאפשרים להן בתקופה זו לצאת ליום המנוחה כלל, או מתנים את יציאתן בתנאים שונים. מניעת החופשה מהעובדות מביאה רבות מהן למצב נפשי ורגשי מורכב, ללא איש שיעזור וכשהן בעצמן צריכות לטפל באופן אינטנסיבי באדם סיעודי – ללא שום פתרון מערכתי, או רשת ביטחון שתוכל להעניק להן תמיכה.

לצד זאת, טוענים בקו לעובד, הנחיות הרשויות פוגעות בזכותן של העובדות לממש זכותן למנוחה כיוון שמאז חודש מאי נקבע כי לינת המטפלים מחוץ לבית המטופל אסורה למעט בדירת יחיד ללא שותפים, עם אדם אחר שגר לבד או בקבוצת אנשים הגרים יחד באופן קבוע.

בנוסף, מהגרי עבודה רבים שנסעו ערב מגיפת הקורונה לביקור בארצות מוצאם לא הצליחו להיכנס חזרה ארצה בשל הקפאת הכניסות לישראל של מי שאינם אזרחים.

נתקעים בחו"ל, עם חוב על האגרה הבלתי חוקית

אשרות העבודה לעובד זר בישראל ניתנות ל-63 חודשי עבודה (5 שנים ו-3 חודשים) ועובדים רבים מדווחים כי נגבים מהם סכומי כסף המגיעים עד ל-40 אלף שקלים, שלא כחוק, כדמי תיווך שאותם עליהם להחזיר במהלך תקופת עבודתם. מניעת השלמת תקופת העבודה עלולה להכניס אותם לחובות שיתקשו לשלם. מהגרי עבודה בתחום החקלאות מתאילנד משלמים בנוסף אגרה בסף 3,200 שקלים בגין אשרת העבודה שלהם.

"קו לעובד" פנה בבקשה לפתור את עניינם של העובדות והעובדים שנותרו בחו"ל, ובחודש מאי פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה מתווה המאפשר חזרת עובדות סיעוד לישראל, בכפוף לבידוד, על חשבון המעסיק. אולם 77% מהמעסיקים אינם מעוניינים לשאת בעלות זו. כלל העובדות שנותרו תקועות מחוץ לישראל זכאיות לכספים שלא שולמו להן בגמר העבודה, כש-97% מהן זכאיות לפיצויים וזכויות סוציאליות, ו-26% זכאיות גם לשכר שלא שולם להן.

שאלון שנערך בקרב 18 עובדות שכן שבו לארץ העלה כי מחציתן שילמו בעצמן את עלויות ימי הבידוד. גם עובדי החקלאות מתקשים לחזור. על אף שבחודש יולי התפרסם מתווה להחזרתם באמצעות לשכות התיווך הפרטיות, שאלון עליו ענו 72 מהגרי עבודה עובדי חקלאות מתאילנד העלה כי בעוד ש-88.9% מהעובדים מעוניינים לשוב לישראל, 43% מהם כלל אינם מקבלים מענה מהלשכה.

בקו לעובד מציינים כי ללשכות אינטרס להביא עובדים חדשים, שישלמו דמי תיווך, במקום העובדים הוותיקים. נתונים שקיבלו מרשות האוכלוסין וההגירה מעלים כי בזמן ש-1163 עובדות סיעוד חדשות הובאו לישראל, רק 4 הוחזרו לתחילת עבודה חדשה אצל מעסיק חדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!