דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלת הקורונה / סוף לתקיעות? הצדדים מתקרבים להסכמה על חבילת סיוע שנייה בארה"ב

ההצעה המתגבשת כוללת סבב נוסף של צ'קים בדואר | ביידן שהבטיח תכנית השקעה גדולה הבהיר: "זה רק חלק קטן, וחשוב, ממה שצריך"

ננסי פלוסי ומיץ' מקונל (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, Pool)
ננסי פלוסי ומיץ' מקונל (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, Pool)
יונתן קירשנבאום

אור בקצה המנהרה: אחרי חודשים של משא ומתן תקוע, שתי המפלגות האמריקאיות מתקרבות להסכם על חבילת הסיוע למשק, שיעמוד ככל הנראה על כ-900 מיליארד דולר. על פי הדיווחים בוושינגטון, המפלגות ינסו לאשר את המתווה לפני מחר בחצות- היום האחרון לאישור תקציב לשנת 2021, כדי להימנע משאטדאון- סגירה של פעילות הממשלה.

מדובר בחבילה בהיקף נמוך בכמעט טריליון דולר מהחבילה הקודמת שאושרה במרץ, ונמוך משמעותית מההצעה המקורית של המפלגה הדמוקרטית. מאז חודש מאי נמצאות המפלגות במאבק פוליטי, כשהמפלגה הרפובליקנית דרשה לצמצם את סבב ההוצאות השני כמה שניתן. כעת נראה שהצדדים הגיעו לפשרה בין ההצעה המקורית של המפלגה הרפובליקנית לחבילה של 2-3 טריליון דולר, להצעה של המפלגה הרפובליקנית, כ-500 מיליארד דולר.

החבילה החדשה תכיל סבב נוסך של צ'קים שישלחו ישירות לחשבונות הבנק של אזרחים, שעל פי המפלגה הרפובליקנית יעמוד על 600-700 דולר. יש לציין שמדובר בסכום נמוך בהרבה מהתשלומים בסבב הסיוע הקודם, שעמדו על כ-1,200 דולר לכל אזרח בוגר, ו-500 דולר לילדים.

מדובר בצעד שכלכלנים אמריקאים מזהירים שאם לא יאושר, ההשלכות עלולות להיות הרות אסון למשק האמריקאי. על אף שחלק מצעדי הסיוע שנכללו בחבילה הראשונה כבר פגו, הסיוע שאישר הקונגרס במרץ שעומד על כ-3 טריליון דולר, הצליח לשמור על המשק האמריקאי מקריסה במהלך חודשי הקורונה.

אלא שהמשק האמריקאי כבר מתחיל להראות אותות מצוקה לאור היעדר אישור סיוע נוסף. רק בשבוע שעבר יצאו עוד 885,000 עובדים אמריקאים לחל"ת- גידול של 23,000 לעומת השבוע הקודם. נכון להיום, 20.6 מיליון אמריקאים נמצאים בחל"ת או פוטרו, ואישור הסיוע כולל בין היתר מימון של תשלומי דמי האבטלה למדינות. בלי המימון הן יאלצו לבצע קיצוצים תקציביים כדי לעמוד בתשלומים.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הגיב לפרסומים על הסכם מתקרב, ואמר שמדובר בצעד חיוני, אבל לא מספיק. "אנחנו קרובים מאד להסכם, ונראה שהוא הולך לכלול עוד סבב של תשלומים ישירים לחשבונות הבנק" אמר ביידן. "אבל זה חלק קטן- וחשוב- של מה שהולך להתבצע החל מחודש ינואר "(כשביידן יכנס לתפקיד נשיא ארה"ב).

יש לציין שמדובר רק בחבילת סיוע החירום של הקונגרס, שאמור לסייע למדינות, חברות ומשקי בית ברחבי ארה"ב לצלוח את המשבר עד שהחיסון יופץ והסכנה הבריאותית תחלוף, ולא בתכנית ההשקעות שמטרתה לאושש את המשק האמריקאי ולסייע לו לצאת ממשבר הקורונה. כחלק מקמפיין הבחירות שלו הבטיח הנשיא ביידן לבצע תכנית השקעות מאסיבית בחידוש התשתיות האנרגטיות של ארה"ב לעבר הסתמכות על מקורות אנרגיה מתחדשים. ביידן הבטיח כי חבילת ההשקעות תעמוד על 2 טריליון דולר, וכי אישור החבילה יהיה אחד הצעדים הראשונים שיעשה כשיכנס לתפקיד.

עם זאת, נראה שללא שילטה בקונגרס הנשיא הנבחר יתקשה לקיים את הבטחתו באופן מלא. הרפובליקנים צפויים להתנגד לתכנית השקעות בהיקף כזה, ואם המועמד הדמוקרטי לסאנט במדינת ג'ורג'יה לא יזכה במושב בבחירות החוזרות שיערכו בתחילת ינואר הרפובליקנים ימשיכו להחזיק ברוב בסנאט. במקרה כזה ביידן יתקשה לאשר את תכנית ההשקעות, ויאלץ ככל הנראה להקטין את היקפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!