דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההסתדרות

עובדים במאבק / "התוצאה תהיה פגיעה בציבור": הפסיכולוגים יוצאים למאבק נגד שינוי אופן המימון למתמחים

משרד הבריאות החליט כי החל מינואר הקרוב תמומן ההתמחות בקופות החולים דרך מבחני תמיכה שטרם פורסמו, ומעמידה מאות פסיכולוגים מתמחים בחוסר ודאות | ד"ר יובל הירש, ראש חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות האקדמאים: "לא ניתן לזה לעבור"

ד"ר יובל הירש, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר. "לא נקבל מצב שבו הפסיכולוגים החינוכיים מחויבים לעבוד בחינם כתוצאה מרפורמה במערכת" (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר יובל הירש, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר. "לא נקבל מצב שבו הפסיכולוגים החינוכיים מחויבים לעבוד בחינם כתוצאה מרפורמה במערכת" (צילום: אלבום פרטי)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הפסיכולוגים בשירות הציבורי יוצאים למאבק בשינוי שיטת התקצוב של ההתמחות בפסיכולוגיה בקופות החולים, באופן שעלול לגרוע מאות מתמחים מהשירות הציבורי. לפי הנחיה חדשה של משרד הבריאות, השיטה הקיימת לפיה המימון לשכר הפסיכולוגים המתמחים מועבר מראש לקופות החולים, תוחלף החל מ-2021 במימון בדיעבד לפי מבחני תמיכה, שהקריטריונים שלהם טרם פורסמו.

"התכנית מאיימת על מערך ההתמחות בפסיכולוגיה בארץ", אומר ל'דבר' ד"ר יובל הירש, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות האקדמאים במדעי החברה והרוח (מח"ר), המאגדת את הפסיכולוגים בשירות הציבורי. לדבריו, "קופות החולים לא יהיו מוכנות להמשיך את העסקת המתמחים כל עוד אין הבטחה תקציבית למימון השכר שלהם, וכבר עצרו גיוס מתמחים חדשים ל-2021. מעבר לכך שהמתמחים יאבדו את פרנסתם, זה יוסיף עומס על הפסיכולוגים שיישארו במערכת."

"משמעות הדבר היא פגיעה בציבור", מדגיש הירש, "זמן המתנה ממוצע לתור לפסיכולוג בשירות הציבור הוא 7 חודשים, והורדה מכוח האדם רק יחמיר את זמן ההמתנה. וזה דווקא בתקופה שאנשים רבים נפגעו כלכלית ואם היו יכולים ללכת לפסיכולוג פרטי בעבר, היום כבר לא יכולים לשלם להרשות לעצמם כלכלית."

במשרד הבריאות הסבירו כי המשרד נדרש לשנות את אופן הקצאת התקציב למתמחים במוסדות לא-ממשלתיים מתהליך ללא מכרז, לתהליך של מבחני תמיכה. בנוסף ציינו כי מדי שנה מקצה המשרד 33 מיליון שקלים לטובת מלגות למתמחים, ואין כוונה לקצץ בתקציב זה.

הירש מבקר בחריפות את התנהלות משרד הבריאות. "עכשיו אנחנו בתקופת קורונה, זאת תקופה מורכבת עם עלייה בצרכי הציבור, ומשרד הבריאות החליט פתאום לעשות פתאום שינוי מאוד דרמטי, ולהודיע עליו רק חודשיים מראש. המשרד אפילו עוד לא פרסם את הקריטריונים למבחני התמיכה, אז בקופות לא יכולים להעריך בכלל מה תהיה רמת הפגיעה בתקצוב. גם אנחנו, כאיגוד פסיכולוגים, לא יכולים להעריך אם ההתנהלות כיום עומדת בקריטריונים או לא. וכל זה כשהשינוי קורה עוד שבועיים. זאת התנהלות לא תקינה ולא שקופה."

"טיפול פסיכולוגי זה לא מותרות, זה מוצר בסיסי חיוני", מדגיש הירש, "במיוחד עכשיו, כשאנשים רבים סובלים ממשברים תעסוקתיים, יש צורך בתמיכה בשירות הציבורי. התנהלות משרד הבריאות פוגעת במערך הפסיכולוגי הציבורי ובשירות לציבור וגם יוצרת משבר תעסוקתי בקרבתנו, הפסיכולוגים בשירות הציבור, שמקומות עבודתנו מוטלים בספק. אנחנו בחטיבת הפסיכולוגים לא ניתן לזה לעבור". 

בשלישי הקרוב תפגין הסתדרות המח"ר בדרישה לתת ודאות לקופות החולים ולאפשר את המשך העסקת המתמחים בקופות החולים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!