דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / מה ידוע על המוטציה הבריטית של נגיף הקורונה ואיך היא תשפיע על מערך החיסונים

לתת-הזן החדש שהתגלה בבריטניה יש 23 סוגי מוטציות, שנמצאו בקרב 60% מהמאובחנים החדשים במדינה | הוא מתפשט מהר יותר מהנגיף המוכר | החשש: החיסון לקורונה יידרש לעדכונים

נגיף הקורונה במיקרוסקופ אלקטרוני. חשש שהמוטציה הדרום אפריקנית עמידה יותר לחיסונים (NIAID-RML via AP)
נגיף הקורונה במיקרוסקופ אלקטרוני. חשש שהמוטציה הדרום אפריקנית עמידה יותר לחיסונים (NIAID-RML via AP)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

זיהוי של מוטציה חדשה בנגיף הקורונה הביא להחמרת ההגבלות בבריטניה בשבוע שעבר, עד כדי הטלת סגר מוחלט על לונדון. ממשלת ישראל החליטה היום (ראשון) להטיל חובת בידוד במלונית על השבים מהממלכה המאוחדת באופן מיידי. למרות שהפרטים אודות תת-הזן החדש עדיין מתבררים, הוא מעלה חששות משינוי דפוס המגפה המוכר עד כה.

מנכ"ל משרד הבריאות הבריטי הודיע אתמול (שבת) שהמוטציה מתפשטת מהר יותר מהווריאציות הקודמות שאותרו. לטענתו, בינתיים אין ראיות שהיא משפיעה על שיעור התחלואה הקשה או התמותה של החולים בנגיף. 

מוטציות בנגיפים הן שכיחות מאוד, והווריאציות השונות של הנגיף מסייעות לאפידמיולוגים לעקוב אחרי שרשרת ההדבקה. רוב המוטציות אינן משפיעות על פעילות הנגיף, אך אוסף המוטציות שאותרו בבריטניה עוררו דאגה מכיוון שהן התפשטו מהר, במקביל לכך שבריטניה חווה עלייה בתחלואה.

כשמוטציה מסוימת של נגיף מתפשטת, קשה לדעת אם ההתפשטות מתרחשת באופן אקראי, או אם המוטציות 'עוזרות' לנגיף בצורה כלשהי. משרד הבריאות הבריטי דיווח שהמוטציה אותרה כרגע בקרב מעל 60% ממקרי התחלואה החדשים בבריטניה, ולהערכתם, זו סיבה לחשוב שהמוטציה הזו מדבקת יותר מווריאציות אחרות של הנגיף. המוטציה נמצאה גם בדרום אפריקה בתחילת החודש, ולפי ארגון הבריאות העולמי, 80-90% מהמקרים החדשים היו נגיפי הקורונה שעברו את המוטציה החדשה. קולות אחרים הזהירו כי אין עדיין ודאות שהמוטציה מתפשטת במהירות רבה יותר. 

הווריאציה הבריטית מורכבת מ-23 מוטציות, כולל מוטציות N501Y בחלבון ה"ספייק", החלבון שבאמצעותו תאי גוף האדם מזהים את נגיף הקורונה. מוטציות כאלה עלולות להשפיע על התגובה החיסונית לנגיף. מכיוון שזהו גם החלבון שעליו מתבססים החיסונים לקורונה, עולה שאלה האם המוטציות ישפיעו על יעילות החיסון. כרגע אין ראיות להשפעות כאלה.

גילוי הווריאציה החדשה מגיעה בשבוע בו בישראל 'חוגגים' את תחילת ההתחסנות לקורונה. בין אם המוטציה הבריטית תתגלה כמשפיעה על חומרת המחלה ובין אם לא, זה זמן טוב לזכור את מה שידוע על נגיפים: הם עוברים מוטציות, וחלק מהמוטציות משפיעות על התנהגות הנגיף. את חיסון השפעת מפתחים כל שנה מחדש בהתאם למוטציות שעובר נגיף השפעת.

עם תחילת ההתחסנות, יותר ויותר אנשים יהיו חסינים למוטציות הקיימות, מה שייתן יתרון למוטציות חדשות. לכן ייתכן שגם החיסון לקורונה, כמו החיסון נגד נגיף השפעת, יהפוך לחיסון שנתי, שינסה לחזות ולמנוע את התפשטות המוטציות השונות שיתפתחו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!